Ποτάμι: Τι περιλαμβάνει η πρόταση για τις τηλεοπτικές άδειες
Ένα 24ωρο πριν την κρίσιμη συνεδρίαση του ΣτΕ που αναμένεται να αποφασίσει για τη συνταγματικότητα ή όχι του νόμου Παππά για τις τηλεοπτικές άδειες, ο Σταύρος Θεοδωράκης σε μια απόπειρα άρσης του αδιεξόδου παρουσίασε την πρόταση του Ποταμιού και ζήτησε λύση πολιτική και όχι δικαστική.
Ο επικεφαλής του Ποταμιού καταθέτοντας στον Πρόεδρο της Βουλής Νίκο Βούτση τις θέσεις του κόμματός του, κάλεσε την κυβέρνηση να αναγνωρίσει το λάθος της και να φέρει προς συζήτηση και ψήφιση μια νέα νομοθετική ρύθμιση.
«Περισσότερα κανάλια, περισσότεροι εργαζόμενοι, περισσότερα λεφτά στα δημόσια ταμεία και περισσότερη διαφάνεια των οικονομικών των καναλιών», ανέφερε σε δηλώσεις του, τονίζοντας παράλληλα ότι το κόμμα του είναι ανοιχτό στο διάλογο για τη σύνθεση του νέου ΕΣΡ.
Η πρόταση Θεοδωράκη διαπνέεται από πέντε βασικούς άξονες, σύμφωνα με τους οποίους η νομοθεσία οφείλει να προβλέπει:
- Περισσότερα κανάλια
- Περισσότερους εργαζόμενους
- Περισσότερα χρήματα στα δημόσια ταμεία
- Περισσότερη διαφάνεια ως προς την προέλευση των χρημάτων που επενδύονται στην τηλεόραση
Αναλυτικά η πρόταση
Περισσότερες επιλογές (στην ενημέρωση και τον πολιτισμό)
Πέντε προτάσεις για την τηλεόραση:
1. Συγκρότηση Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης.
Η θητεία του είναι απολύτως ορισμένη χωρίς παρατάσεις.
2. Ανοιχτή διαδικασία αδειοδότησης έως 10 τηλεοπτικών σταθμών.
Οι άδειες έχουν δεκαετή ισχύ και δίνονται μετά από διαγωνισμό που διενεργείται από την Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης με όρους και προϋποθέσεις που θέτει το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης.
Οι αιτούντες άδεια θα πρέπει να πληρούν εκτός από τις οικονομικές προϋποθέσεις και συγκεκριμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά.
Η στελέχωση του σταθμού, ο αριθμός των εργαζομένων, οι άξονες του προγράμματος του και η παραγωγή – και το κόστος παραγωγής - ελληνικού προγράμματος, είναι ανάμεσα στα κριτήρια που εξετάζει το ΕΣΡ.
3. Νομικά ή φυσικά πρόσωπα που συναλλάσσονται με το Δημόσιο (προμηθευτές του δημοσίου και εργολάβοι δημοσίων έργων) δεν μπορεί να μετέχουν στη μετοχική σύνθεση εταιρειών που κατέχουν τηλεοπτικούς σταθμούς.
4. Κάθε αδειοδοτούμενος καταβάλλει εφάπαξ 10 εκατομμύρια ευρώ ενώ παράλληλα θεσπίζεται ετήσιο τέλος χρήσης συχνότητας και το οποίο θα αντιστοιχεί σε 2% των ακαθάριστων ετήσιων εσόδων του σταθμού.
5. Κάθε έτος διενεργείται έλεγχος των βασικών οικονομικών και ποιοτικών όρων λειτουργίας των επιχειρήσεων.
Οι σταθμοί είναι υποχρεωμένοι να προσκομίζουν στοιχεία που θα αποδεικνύουν τη βιωσιμότητά τους και τη συμμόρφωσή τους στο νόμο. Η φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα, η εξυπηρέτηση τυχόν τραπεζικού δανεισμού, οι δεσμεύσεις για την παραγωγή ελληνικού προγράμματος καθώς και η συνεπής καταβολή μισθών στους εργαζόμενους, είναι ανάμεσα σε αυτά που εξετάζονται κάθε χρόνο. Μη συμμόρφωση με αυτές τις υποχρεώσεις επιφέρουν άμεση ανάκληση της άδειας μετά από απόφαση του ΕΣΡ.
Σ' αυτό το πλαίσιο το Ποτάμι υπενθυμίζει τι συμβαίνει σε κάποιες άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Η Ευρωπαϊκή εμπειρία
Η Σουηδία αφαίρεσε από την κυβέρνηση την αρμοδιότητα αδειοδότησης ιδιωτικών σταθμών το 2008, με την είσοδο δηλαδή στην ψηφιακή εποχή, και τη μετέφερε σε ανεξάρτητη αρχή και η οποία σε τακτά διαστήματα προκηρύσσει διαγωνισμούς για χορήγηση νέων αδειών.
Η Ισπανία έχει θεσμοθετήσει τέλος χρήσης της συχνότητας 3% επί των ακαθάριστων ετήσιων εσόδων.
Χώρες πληθυσμιακά συγγενείς με την Ελλάδα διαθέτουν πολύ περισσότερα κανάλια από τα 4 στα οποία χορήγησε άδειες η κυβέρνηση: η Πορτογαλία διαθέτει 12 σταθμούς μικτού περιεχομένου ενώ η Αυστρία, με κατά τι μικρότερο πληθυσμό από την Ελλάδα, διαθέτει 9 ιδιωτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας.