H φρεγάτα «Κουντουριώτης» και το υποβρύχιο «Ματρώζος» στη «DYNAMIC MANTA-24»
Το Πολεμικό Ναυτικό και φέτος δίνει το «παρών» στη μεγαλύτερη ανθυποβρυχιακή άσκηση του ΝΑΤΟ με την ονομασία «Dynamic Manta-24». Στη σπουδαία συμμαχική άσκηση οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις συμμετέχουν με μια μονάδα επιφανείας, με ένα υποβρύχιο κλάσης «Παπανικολής» και μια ομάδα ανορθόδοξου πολέμου της ΔΥΚ.
Η «DYNAMIC MANTA 2024», είναι μια από τις πιο απαιτητικές τεχνικά ασκήσεις και διευθύνεται, από τη ναυτική Διοίκηση του ΝΑΤΟ (MARCOM). Πέραν της Ελλάδας, συμμετέχει μεγάλος αριθμός χωρών-μελών της Συμμαχίας, όπως η Γαλλία, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ΗΠΑ, η Ισπανία, η Ιταλία, ο Καναδάς, η Τουρκία και η Μόνιμη Συμμαχική Ναυτική Δύναμη του ΝΑΤΟ στη Μεσόγειο SNMG-2.
Η μεγάλη ανθυποβρυχιακή άσκηση γίνεται στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή ανατολικά της Σικελίας, είναι τύπου LIVEX/ASW/ASUW (Live Exercise/Anti Submarine Warfare/Anti Surface Warfare), διεξάγεται υπό το ΝΑΤΟ σε ετήσια βάση με σκοπό την εκπαίδευση των συμμετεχουσών δυνάμεων σε σύνθετα επιχειρησιακά σενάρια και σε περιβάλλον πολλαπλών απειλών με έμφαση στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο και στον Πόλεμο Επιφανείας, για την επαύξηση της διαλειτουργικότητας και την ενίσχυση της αποτρεπτικής ικανότητας της Συμμαχίας.
Οι Ένοπλες Δυνάμεις συμμετέχουν αυτή τη φορά με την Φρεγάτα «ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ», το Υποβρύχιο S-122 «ΜATΡΩΖΟΣ» και μια Ομάδα Υποβρύχιων Καταστροφέων της ΔΥΚ, η οποία θα λάβει μέρος, σε σενάριο εξόδου από υποβρύχιο και αμφίβιας κρούσης.
Τα υποβρύχια του Στόλου
Το Πολεμικό Ναυτικό από το 2016 στέλνει στη «DYNAMIC MANTA 2023» τα υποβρύχια τύπου 214. Τα ελληνικά υποβρύχια διακρίνονται για τις επιδόσεις τους στις ασκήσεις τέτοιου τύπου, καθώς έχουν πολύ έμπειρα πληρώματα και μαζί με τις δυνατότητες των υποβρυχίων 214 είναι πολύ δύσκολο να εντοπιστούν από τα σόναρ των μονάδων επιφανείας, όπως φρεγάτες, αλλά και από τα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα και αεροσκάφη που συμμετέχουν στα πολεμικά σενάρια της Άσκησης. Η «DYNAMIC MANTA 2024» θα ολοκληρωθεί στις 10 Μαρτίου 2024.
Πρόκληση ο εντοπισμός του ελληνικού υποβρυχίου
Από τη στιγμή που θα καταδυθεί το ελληνικό υποβρύχιο ακολουθούν 12 ημέρες και 12 νύχτες συνεχούς καταδίωξης, όπου όλοι είναι «κυνηγοί» αλλά ταυτόχρονα και «θηράματα» των υποβρυχίων. Οι Τούρκοι, κάθε φορά κάνουν υπεράνθρωπες προσπάθειες για να εντοπίσουν τα υποβρύχια μας, χωρίς όμως κανένα αποτέλεσμα αποτέλεσμα. Θυμίζουμε, ότι τα τέσσερα ελληνικά υποβρύχια κλάσης "Παπανικολής", ήταν η αιχμή του δόρατος του Πολεμικού μας Ναυτικού κατά τη διάρκεια της ελληνοτουρκικής κρίσης το καλοκαίρι του 2020.
Ιστορικό
Κατά τα νεότερα χρόνια το Πολεμικό Ναυτικό έδωσε το όνομα «ΜΑΤΡΩΖΟΣ» σε δύο υποβρύχια. Το πρώτο (Υ-7) ήταν το πρώην ιταλικό Υ/Β PERLA το οποίο ναυπηγήθηκε στην Ιταλία το 1936. Ήταν υποβρύχιο παράκτιων πλόων, κλάσης 600, το οποίο αιχμαλωτίστηκε από το Βρετανικό Ναυτικό ανοιχτά της Βηρυτού στις 9 Ιουλίου 1942 και παραχωρήθηκε στο Ελληνικό Ναυτικό στις 5 Δεκεμβρίου 1942. Μετά από μακροχρόνια επισκευή, απέπλευσε για την πρώτη του περιπολία με ελληνικό πλήρωμα τον Μάρτιο του 1944, με πρώτο Κυβερνήτη τον Υποπλοίαρχο Ι. Μασουρίδη ΠΝ. Συνολικά εκτέλεσε τέσσερις πολεμικές περιπολίες στις Ελληνικές θάλασσες. Το υποβρύχιο ΜΑΤΡΩΖΟΣ (Υ-7) ετέθη σε κατάσταση εφεδρείας και συντήρησης στις 17 Απριλίου 1945 και παροπλίστηκε τον επόμενο χρόνο.
Το υποβρύχιο ΜΑΤΡΩΖΟΣ (S-122) είναι το τρίτο κατά σειρά απο τα τέσσερα υπερσύγχρονα Υ/Β τ. 214 κλάσεως «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» με σύστημα Αναερόβιας Πρόωσης (Air Independent Propulsion – AIP). που κατασκευάστηκε στα Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε, στο Σκαραμαγκά. Η Ελληνική σημαία υψώθηκε την 14η Απριλίου 2014 και έκτοτε εντάχθηκε στη δύναμη του Αρχηγείο Στόλου.