Κώστας Καραμανλής: Επί κυβέρνησης ΝΔ ολοκληρώθηκε το έργο της τηλεδιοίκησης
Με την ομιλία του Κώστα Αχ. Καραμανλή ολοκληρώθηκε ο κύκλος των τοποθετήσεων των πρώην υπουργών που τέθηκαν στο μικροσκόπιο της διερεύνησης των ευθυνών με βάση τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ για τη σύσταση προανακριτικής Επιτροπής σχετικώς με τη σύμβαση 717 της τηλεδιοίκησης στον σιδηρόδρομο.
Προηγήθηκε στο βήμα, ο Χρήστος Σπίρτζης, ενώ ο Κωστής Χατζηδάκης και ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης κατέθεσαν υπομνήματα, με τα οποία ο μεν πρώτος επισημαίνει ότι ως προς το πρόσωπό του η πρόταση αγγίζει τα όρια του σουρεαλισμού, ο δε δεύτερος κάνει λόγο για «ακατανόητη, και πολιτικά και πραγματολογικά» ως προς τον ίδιο πρόταση.
Ο Κώστας Καραμανλής, από την αρχή της ομιλίας του ξεκαθάρισε ότι ανέλαβε τις πολιτικές ευθύνες για την τραγωδία ως αρμόδιος υπουργός, που επί των ημερών του συνέβη το σιδηροδρομικό δυστύχημα, ωστόσο επισήμανε ότι δεν έχει ποινικές ευθύνες.
Ως προς την ουσία της υπόθεσης, είπε ότι η Σύμβαση 717 ολοκληρώθηκε το Σεπτέμβριο του 2023. “Επί κυβέρνησης ΝΔ δόθηκαν τρείς παρατάσεις και ολοκληρώθηκε το έργο, ενώ επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ δόθηκαν έξι παρατάσεις και είχαμε ελάχιστη πρόοδο", ανέφερε συγκεκριμένα.
«Ανέλαβα την αντικειμενική πολιτική ευθύνη και για τις θητείες όλων των προκατόχων μου και για τις παθογένειες προηγούμενων ετών», τόνισε ο κ. Καραμανλής, ενώ - καταχειροκροτούμενος από τους συναδέλφους του κυβερνητικούς βουλευτές - υπογράμμισε ότι αντιμετωπίζει τη διαδικασία με σεβασμό.
«Οφείλουμε την αλήθεια στους συγγενείς, όχι την πολιτική εκμετάλλευση», σημείωσε ο κ. Καραμανλής, αρνούμενος – όπως είπε - να πέσει σε αυτή την παγίδα. Διευκρίνισε ότι η σιωπή που τήρησε όλο αυτό το διάστημα, καθώς η Δικαιοσύνη έχει αναλάβει την διερεύνηση της υπόθεσης, υπαγορεύεται από τις αρχές του και την ηθική του.
Ο κ. Καραμανλής, εξαπέλυσε επίθεση στην αντιπολίτευση ότι απεναντίας προς εκείνον, επέλεξε να επενδύσει στην χυδαία και ακραία εκμετάλλευση, καταλογίζοντας πως θέλουν να κάνουν ένα τραγικό γεγονός “σημαία ευκαιρίας” για μικροκομματικά οφέλη. Μάλιστα είπε ότι δέχτηκε χτυπήματα κάτω από τη μέση.
Ο πρώην υπουργός Μεταφορών, πάντως δήλωσε ότι είναι ο πρώτος που επιθυμεί να χυθεί άπλετο φως στο τραγικό δυστύχημα.
Χατζηδάκης: Στα όρια του σουρεαλισμού
«Με κατάπληξη, που δεν έχει προηγούμενο, ενημερώθηκα για την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για σύσταση προανακριτικής επιτροπής σε σχέση με τα Τέμπη, καθώς περιλαμβάνεται και το όνομά μου. Η κατάπληξη δεν σχετίζεται μόνο με το γεγονός ότι ήδη η Βουλή έχει αποφασίσει για το συγκεκριμένο θέμα να συσταθεί εξεταστική επιτροπή, η οποία θα διερευνήσει όλα τα θέματα ως προς την κακοδαιμονία του ελληνικού σιδηροδρόμου. Ακόμη περισσότερο η πρόταση αυτή ως προς εμένα είναι στα όρια του σουρεαλισμού!
Εγώ, ως υπουργός Μεταφορών, τον Σεπτέμβριο του 2007, βρήκα υπογεγραμμένη τη σύμβαση με αριθμό 10005/5-9-2007 σε σχέση με την προμήθεια συστήματος γραμμής ETCS επιπέδου 1 με συναφείς υπηρεσίες (τηλεδιοίκηση και ηλεκτροκίνηση) για τον σιδηροδρομικό άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Η σύμβαση αυτή εκτελέστηκε αμέσως και όπως αποδεικνύεται από σχετικά δημοσιεύματα στις 4 Σεπτεμβρίου 2008 έκανα τα εγκαίνια στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Λάρισα. Ακόμη περισσότερο, μέχρι το τέλος του 2008, οπότε και έφυγα από το υπουργείο, είχε ολοκληρωθεί η τηλεδιοίκηση και η ηλεκτροκίνηση καθ' όλο το μήκος του δικτύου όπου υπήρχε διπλή γραμμή και δεν κατασκευάζονταν άλλα έργα. Κατηγορούμαι άραγε για αυτό; Ότι εκτέλεσα στην ώρα της μια σύμβαση;
Όταν τριάμισι χρόνια αργότερα ήμουν αρμόδιος για ένα χρόνο για τα θέματα των Μεταφορών, ως υπουργός Ανάπτυξης-Ανταγωνιστικότητας-Υποδομών-Μεταφορών και Δικτύων, διαπίστωσα ότι τμήματα του δικτύου είχαν βανδαλιστεί με αποτέλεσμα να μη λειτουργεί σε πολλά τμήματα η τηλεδιοίκηση και η ηλεκτροκίνηση. Αμέσως, ήρθαμε σε επαφή με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αντιμετώπιση του ζητήματος. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αρχικά, είχε αντιρρήσεις διότι δεν ήθελε να χρηματοδοτήσει δυο φορές το ίδιο έργο. Εν πάση περιπτώσει, μετά από διαπραγματεύσεις βρέθηκε ένας τρόπος προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι ενστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και συμφωνήθηκε επί της αρχής να προχωρήσει η χρηματοδότηση του έργου και πάλι με Ευρωπαϊκούς Πόρους.
Εν τω μεταξύ, από τον Ιούνιο 2013 έπαψα να είμαι αρμόδιος για θέματα μεταφορών και στη θέση μου τοποθετήθηκε ο κ. Μ. Χρυσοχοΐδης, ο οποίος αργότερα προχώρησε στην υπογραφή της σχετικής σύμβασης προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα. Διερωτώμαι, λοιπόν και πάλι, ποιο είναι το θέμα; Πού προκύπτει οποιαδήποτε εμπλοκή μου; Είμαι βέβαιος ότι οι συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ θα αντιληφθούν ότι εκ παραδρομής συμπεριελήφθη το δικό μου όνομα. Διαφορετικά θα πρόκειται, όπως ήδη σημείωσα, για μια σουρεαλιστική πολιτική πράξη», αναφέρει στο υπόμνημά του προς την εθνική αντιπροσωπεία, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης.
Χρυσοχοΐδης: Η σύμβαση κρίθηκε νόμιμη και συμφέρουσα
Στο υπόμνημά του προς την εθνική αντιπροσωπεία ο υπουργός Υγείας, αναφέρει: «Υπηρέτησα ως Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων επί 18 μήνες από τον Ιούνιο του 2013 έως τον Ιανουάριο του 2015.Όταν ανέλαβα τα καθήκοντα μου η ΕΡΓΟΣΕ και ο ΟΣΕ προετοίμαζαν από το 2011 το έργο της ανάταξης και αναβάθμισης του Συστήματος Σηματοδότησης και Τηλεδιοίκησης του Σιδηροδρομικού Άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη- Προμαχώνας. Στο πλαίσιο αυτό η ΕΡΓΟΣΕ προκήρυξε διαγωνισμό και τελικώς τον Σεπτέμβριο του 2014 υπεγράφη σύμβαση για την εκτέλεση του έργου.
Η σύμβαση αυτή ελέγχθηκε από όλες τις αρμόδιες Εθνικές και Ευρωπαϊκές Ελεγκτικές Αρχές (Ελεγκτικό Συνέδριο, ΕΔΕΛ, Αρχή Διαφάνειας, Οικονομικός Εισαγγελέας, Ευρωπαίος Εισαγγελέας) και κρίθηκε νόμιμη και συμφέρουσα για το Ελληνικό Δημόσιο. O χρόνος υλοποίησης του έργου ορίστηκε σε 24 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, δηλαδή παράδοση του έργου τον Σεπτέμβριο του 2016. Συνεπώς, όπως προκύπτει από τα παραπάνω, είναι ακατανόητη και πολιτικά και πραγματολογικά η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για σύσταση Ειδικής Προανακριτικής Επιτροπής όσον αφορά το πρόσωπό μου».
Σπίρτζης: Ούτε ένα έγγραφο που να με αφορά
Ο πρώην υπουργός Μεταφορών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, Χρ. Σπίρτζης, μιλώντας στην Ολομέλεια, είπε ότι στις χιλιάδες σελίδες της “υπόθεσης 717” «δεν υπάρχει ούτε ένα έγγραφο που να με αφορά ή να αναφέρει το όνομά μου ή έστω ενός στελέχους, ενός υπαλλήλου του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, από το 2015 έως το 2019».
Αιτιολογώντας την εμπλοκή του προσώπου του στην υπόθεση «717» από το ΠΑΣΟΚ για σοβαρές ενδείξεις τέλεσης της αξιόποινης πράξης της παράβασης καθήκοντος διότι δεν κήρυξε έκπτωτη την ανάδοχο εταιρεία, υποστήριξε ότι το αντίθετο θα ήταν παράβαση καθήκοντος, καθώς προϊσταμένη Αρχή ήταν το ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ και όχι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών.
«Δεν είστε ο ΣΥΡΙΖΑ του 2015, που δεν είχε κυβερνητική εμπειρία. Δεν γνωρίζατε τα σχετικά έγγραφα; Ότι όταν δημοπρατήθηκε το έργο επί κυβέρνησης Σαμαρά, δηλαδή επί κυβερνήσεως ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, ο υπουργός Υποδομών και ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ ήταν στελέχη του ΠΑΣΟΚ;” ρώτησε ο κ. Σπίρτζης.