Κόντρες και εντάσεις για τη σύμβαση 717: Τι είπαν οι τρεις πρώην υπουργοί στη Βουλή
Ανανεώθηκε:
Στον παράγοντα του ανθρώπινου λάθους που οδήγησε στη φονική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη εστίασε στη Βουλή, στην πρώτη του δημόσια τοποθέτηση μετά το τραγικό δυστύχημα ο Κώστας Καραμανλής, που επεσήμανε ότι η ανάληψη πολιτικής ευθύνης θα αποτελέσει γράμμα κενό περιεχομένου εάν δεν συνοδευτεί από αναζήτηση ευθυνών και διόρθωση λαθών και παραλείψεων.
Ο τέως υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, που βρέθηκε στο μάτι του κυκλώνα, υποστήριξε πως παραιτήθηκε γιατί στον τομέα της πολιτικής του εποπτείας συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία, διαμηνύοντας πως δεν κρύφθηκε και πως δεν έχει εξάρτηση από κυβερνητική θέση.
Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκε η διαβόητη σύμβαση 717 για την τηλεδιοίκηση- σηματοδότηση, για την οποία η κυβέρνηση επικρίνει τον ΣΥΡΙΖΑ ότι παρέδωσε μόλις του 18% του έργου.
Ο παραιτηθείς υπουργός στάθηκε και στο μερίδιο ευθύνης που του αναλογεί, λέγοντας ότι δεν «έφτασε» την υλοποίηση του έργου στο 100% και δεν πολέμησε τις χρόνιες παθογένειες.
Αμφισβήτησε δε, τους ισχυρισμούς του ΣΥΡΙΖΑ κι όσα υποστήριξε ο πρώην υπουργός του Χρήστος Σπίρτζης περί ολοκλήρωσης του 60% του έργου μέχρι το 2019.
«Η προηγούμενη κυβέρνηση παρέδωσε λειτουργικά μόνο το 18% της σύμβασης. Από το 2017 έως το 2019 δεν έγινε καμία εργασία«», ανέφερε και απέδωσε την καθυστέρηση ολοκλήρωσης στον κατακερματισμό των εργολαβιών.
«Στον τομέα των σιδηροδρόμων προσπαθήσαμε να τις αντιμετωπίσουμε με την αναδιοργάνωση που πρόσφατα νομοθετήσαμε. Η πραγματικότητα όμως είναι ότι οι παθογένειες δεκαετιών χρειάζονται χρόνο για να εξαλειφθούν. Δεν θα ήμουν ειλικρινής και συνεπής με τα «πιστεύω» μου, εάν υποστήριζα ότι γι’ αυτά δεν φέρω κι εγώ μερίδιο πολιτικής ευθύνης. Δε συμφωνώ με όσους λένε ότι τα έκαναν όλα τέλεια και δεν μπορούν να βρουν πουθενά λάθος. Είναι λογικές του χθες. Αν πραγματικά θέλουμε να συμβάλλουμε, ο καθένας από την σκοπιά του, στην αντιμετώπιση των χρόνιων παθογενειών, πρέπει να συμφωνήσουμε στα στοιχειώδη και τα αυτονόητα. Μόνο έτσι θα δείξουμε έμπρακτα ότι απαντάμε στα μεγάλα «γιατί» που δικαιολογημένα βάζουν οι συμπολίτες μας. Το τελευταίο που πιστεύω ότι προσδοκούν από εμάς, είναι να μετατρέψουμε μια τέτοια τραγωδία σε πεδίο κομματικής αντιπαράθεσης», είπε και αναφέρθηκε σε όσα έγιναν το μοιραίο βράδυ, τονίζοντας ότι οι δικλείδες ασφαλείας δεν τηρήθηκαν.
Σύμφωνα με τον Κώστα Καραμανλή:
- Δικλείδα ασφαλείας ήταν το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης που υπήρχε και έπρεπε να χρησιμοποιηθεί. Όμως δεν χρησιμοποιήθηκε.
- Δικλείδα ασφαλείας ήταν ο δεύτερος σταθμάρχης και ο τρίτος σταθμάρχης που έπρεπε να είναι στη θέση τους. Όμως δεν ήταν.
- Δικλείδα ασφαλείας ήταν ο γενικός κανονισμός κινήσεως του ΟΣΕ που αγνοήθηκε.
- Δικλείδα ασφαλείας ήταν τα πρωτόκολλα για το πώς ακριβώς έπρεπε να γίνουν οι αναγγελίες για το δρομολόγιο. Όμως δεν ακολουθήθηκαν.
- Δικλείδα ασφαλείας ήταν ότι επί 12 λεπτά περίπου, υπήρχε η δυνατότητα να δει κανείς στον πίνακα ότι το τραίνο βρίσκεται σε λανθασμένη πορεία. Δυστυχώς, όμως, αυτοί που έπρεπε, δεν το είδαν.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για τις υποδομές και μεταφορές Γιώργος Γεραπετρίτης, ο οποίος ήρθε σε κόντρα με τον αρμόδιον τομεάρχη του ΣΥΡΙΖΑ Νίκο Παππά, όταν ο τελευταίος τον κάλεσε να ανακαλέσει όσα έχει πει περί λειτουργικότητας της τηλεδιοίκησης.
«Δεν υπάρχει τηλεδιοίκηση στην Λάρισα. Καμία διοίκηση από απόσταση δεν υπάρχει στη Λάρισα. Εάν ανακαλέσετε τη χρήση του όρου, ανακαλώ τη διατύπωση που έκανα. Μιλάτε αποκλειστικά για τοπικό σύστημα ελέγχου, τότε παίρνω πίσω τη χθεσινή δήλωση», είπε ο Νίκος Παππάς με τον υπουργό Επικρατείας να χαρακτηρίσει ανοίκεια τη δήλωσή του.
Ν. Παππάς: Δεν μπορούσε να τη δει ο σταθμάρχης την αμαξοστοιχία, διότι υπάρχει μόνο τοπικό σύστημα ελέγχου. Δεν μπορούμε να διαψεύδουμε τα μάτια μας και τα ρεπορτάζ των τηλεοπτικών σταθμών. Αποκαλύπτεται για την «717» ότι οι ανάδοχοι ζητούσαν αποζημιώσεις κι ενώ καθυστερούσαν τους πληρώσατε κι από πάνω; Θέλουμε απαντήσεις... Mιλάτε για ταμπλό ελέγχου, για το πως μπαίνουν και πως βγαίνουν τα τρένα. Δεν μιλάτε για τηλεδιοίκηση.
Χ. Καστανίδης: Είναι τεράστιες οι ευθύνες. Στις 4 Οκτωβρίου του ‘21 εισέρχονται στο γραφείο του υπουργού και παίρνει εμπιστευτικό πρωτόκολλα δύο επιθεωρητές που διενεργούν έλεγχο και καταλήγουν σε έκθεση για την ανάταξη της τηλεδιοίκησης... Πειθαρχικές ευθύνες καταλογίζει το πόρισμα κόλαφος της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. Ζητά εντός δυο μηνών να ασκηθούν πειθαρχικές διώξεις. Τις ασκήσατε κ. υπουργέ; Ζητήσατε πειθαρχική δίωξη; Δικαιούται η επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας να ρωτήσει τον κ. Ντογιάκο αν έχει ασκήσει ποινικές διώξεις μαζί με Οικονομικό Εισαγγελέα. Έχει γίνει αυτό;
Γ. Γεραπετρίτης: Είναι εξύβριση, με λέτε ψεύτη και ότι παραπλανώ τον λαό. Συνιστά βαρύτατη προσβολή. Είναι πολύ απλά τα πράγματα. Αυτό το οποίο είπα, είναι ότι υπάρχει τοπική τηλεδιοίκηση η οποία είναι για 8,5 χιλιόμετρα. Πρώτος είπα ότι είναι περιορισμένη. Δεν προσπάθησα να εξαπατήσω κανέναν. Παρακολουθεί την πορεία του τρένου, το είπα σε όλους τους τόνους, επομένως ο σταθμάρχης μπορούσε να δει την πορεία του τρένου. Ήρθατε σε τόνο θεατρικό κύριε Παππά. Είμαι σαφής. 8,5 χιλιόμετρα τοπικής τηλεδιοίκησης, φωτεινοί σηματοδότες που δείχνουν πορεία και δυνατότητα αυτόματης χάραξης. Είναι σαφές αυτό;
Χρ. Γιαννούλης; Όχι, επιμένετε σε κάτι ψευδές.
Γ. Γεραπετρίτης: Πάνω σε θύματα να κάνουμε τέτοια πολιτική αντιπαράθεση, είναι άηθες...
Ο κ. Γεραπετρίτης αναφέρθηκε και στη σημερινή επίσκεψη του Αλέξη Τσίπρα στη Λάρισα.
«Αντί να πάει ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ στο τοπικό κέντρο, πήγε κι είδε την οικοδομή η οποία θα ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο και θα είναι υπερτοπική τηλεδιοίκηση. Δεν έκανε τον κόπο να πάει ο κ. Τσίπρας στον πίνακα ελέγχου που λειτουργούσε την μοιραία βραδιά. Από το Νοέμβριο του ‘22 μπορούσε να γίνει αυτόματη χάραξη».
Οι αναφορές του πυροδότησαν ένταση με τον Γιώργο Γεραπετρίτη να επανέρχεται.
«Την ερχόμενη Παρασκευή να πάμε μαζί να το δούμε. Δέχεστε; Αν αμφισβητείτε την αυτόματη χάραξη πάμε όλοι μαζί να το δούμε. Αλλά δεν θα πάμε εκεί που θα γίνει υπερτοπική τηλεδιοίκηση», είπε και πρόσθεσε πως εάν κάποιος επιλέγει να πάει στην Λάρισα και δεν πάει εκεί που συνέβησαν όλα το μοιραίο βράδυ κάνει μόνον πολιτικές κινήσεις και όχι ουσιαστικές. «Πάμε να κάνουμε αυτοψία, όπως την έκανα εγώ», κατέληξε.
Από την πλευρά του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Σπίρτζης έκανε λόγο για πολιτικές ευθύνες.
«Υπάρχουν διαχρονικές παθογένειες, όμως υπάρχουν και οι προσωποποιημένες ευθύνες για το δυστύχημα», είπε και επέμεινε ότι δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, παρά μόνο ένας πίνακας ελέγχου, καθώς επίσης κι ότι δεν λειτούργησε ούτε αποκαταστάθηκε η τηλεδιοίκηση μετά την πυρκαγιά του 2019.
«Δεν υπήρχε ασφαλιστική δικλείδα, ώστε να μπορεί να διορθωθεί το ανθρώπινο λάθος από κεντρικό διαχειριστή η κάποια υπερκείμενη δομή», τόνισε και χαρακτήρισε τη σύμβαση «717» ελλιπή γι αυτό και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αποφάσισε να προχωρήσει σε συμπληρωματική σύμβαση.
«Αν τέλειωνε η «717» χωρίς τη συμπληρωματική θα είχαμε ένα έργο που δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει, θα έπρεπε να γίνει άλλος διαγωνισμός και θα έχανε η χώρα τα λεφτά», ανέφερε.
Στη σημερινή συνεδρίαση είχε κληθεί κι ο Μιχάλης Χρυσοχοίδης, επί ημερών του οποίου, το 2014, υπογράφηκε η αρχική σύμβαση.
Ο κ. Χρυσοχοίδης υποστήριξε ότι σύμβαση εγκρίθηκε από το Ελεγκτικού Συνέδριο το καλοκαίρι του 2014 και ακολούθως, τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους η ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε την σύμβαση με χρόνοδιαγραμμα υλοποίησης έως τον Σεπτέμβριο του 2016.