ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γεραπετρίτης για Τέμπη: Διερεύνηση μέχρι τέλους - Καμία σκιά και καμία συγκάλυψη

Ο υπουργός Επικρατείας επέμεινε ότι το κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας βρισκόταν σε πλήρη λειτουργία –«λειτουργούσε απολύτως» EUROKINISSI / ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

Διαβεβαιώσεις ότι η έρευνα για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη θα φτάσει μέχρι τέλους ώστε να μη μείνει καμία σκιά έδωσε στη Βουλή ο Γιώργος Γεραπετρίτης.

«Η διερεύνηση που έχει ξεκινήσει θα φτάσει μέχρι τέλους, αυτή είναι η πρόθεση της κυβέρνησης. Καμία συγκάλυψη», είπε ο υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για θέματα υποδομών και μεταφορών ανοίγοντας τον κύκλο των συζητήσεων για την τραγωδία στα Τέμπη και τα μέτρα που προωθεί η κυβέρνηση για την ασφαλή επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου.

Κατά τη διάρκεια ενημέρωσης της επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου ο κ. Γεραπετρίτης απέρριψε τη μομφή περί διάχυσης ευθυνών και «έκτισης ποινής», κάνοντας λόγο για ανάληψη χρέους. «Η Δικαιοσύνη έχει επαλειφθεί με γοργούς ρυθμούς στο ανώτατο επίπεδο. Όπως θα το κάνει και η επιτροπή εμπειρογνωμόνων σε διοικητικό επίπεδο. Εκτιμώ ότι σε ένα μήνα από σήμερα θα είναι σε θέση να υποβάλλει το πόρισμα για τα αίτια που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα», είπε και αναφερόμενος στην τραγική νύχτα μίλησε για αλληλουχία λαθών που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα.

Ο υπουργός Επικρατείας επέμεινε ότι το κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας βρισκόταν σε πλήρη λειτουργία –«λειτουργούσε απολύτως», τόνισε και προς επίρρωση τω ισχυρισμών του συμπλήρωσε πως όλη την ημέρα υπήρξε αυτόματη χάραξη μέσω τηλεδιοίκησης. «Αυτό που συνέβη ήταν ότι ο σταθμάρχης επέλεξε αντί να κάνει την αυτόματη χάραξη να κάνει χειροκίνητη δρομολόγηση, λειτουργούσε πλήρως ο πίνακας. Θεώρησε ότι τα κλειδιά ήταν στη γραμμή ανόδου ενώ δεν ήταν και δεν βρέθηκε μπροστά στον πίνακα ελέγχου.

Για 5,5 χιλιόμετρα είχε δυνατότητα μπροστά στον πίνακα να δει την κίνηση της αμαξοστοιχίας. Η αυτόματη χάραξη η οποία θα είχε γλιτώσει από το κακό ήταν υποχρέωση από τη στιγμή που υπήρχε τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, ήταν υποχρέωση που την είχε επιβάλλει ο ΟΣΕ», είπε και επιρρίπτοντας ευθύνες στον μοιραίο σταθμάρχη ανέφερε πως ήταν προσωπική του επιλογή ότι έγινε. Εστίασε στην απουσία του δεύτερου σταθμάρχη και πρόσθεσε πως δέκα λεπτά μετά την αποχώρηση του τρένου από τη Λάρισα ο πίνακας έδειχνε αντίθετη τροχιά.

«Κανένα ανθρώπινο λάθος δεν μπορεί να κρύψει τις όποιες ατέλειες υπάρχουν και δεν αποτελεί άλλοθι για παραλείψεις πλημμέλειες και λάθη», παραδέχθηκε πάντως, ο υπουργός Επικρατείας, σημειώνοντας εμφατικά ότι από την πρώτη στιγμή υπήρξε ανάληψη της ευθύνης και «διατυπώθηκε συγγνώμη που δεν παίρνει πίσω όσα έγιναν».

Ο Γιώργος Γεραπετρίτης αναφέρθηκε στα λάθη και τις παραλείψεις, αναδεικνύοντας δύο διαστάσεις, αυτές του προσωπικού το οποίο -όπως είπε- ήταν αποψιλωμένο και των υποδομών. Σε ότι αφορά στην επίμαχη σύμβαση που υπογράφηκε το 2014 επανέλαβε ότι περιλαμβάνει συνολική αναβάθμιση όλων των φωτοσήμων σε 52 σταθμών και τηλεδιοίκηση και ανάταξη τριών σταθμών. Είπε ότι το 2016 προέκυψαν ζητήματα και απέρριψε τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ περί παράδοσης μεγάλου μέρους του έργου, λέγοντας πως «αυτό που ακούω ότι είχε παραδοθεί ένα μέρος που αγγίζει το 70%, δεν είναι σωστό».

Επικαλούμενος «αδιάσειστα», όπως επεσήμανε στοιχεία, είπε πως η πραγματικότητα είναι, πως το 2016 είχε παραδοθεί λιγότερο από το 33% του συνολικού έργου. Επί της ουσίας, όπως ανέφερε, έως το 2016 παραδόθηκε λειτουργικά το 18%, ενώ από το 2016 έως το 2019 δεν υπήρξε καμία εξέλιξη. Από το 2019 έως σήμερα έχει εκτελεστεί πρόσθετο έργο 52%, με αποτέλεσμα σήμερα να έχει παραδοθεί τυπικά το 70% του έργου.

«Οι συμβάσεις θα ολοκληρωθούν εντός του 2023. Έως το τέλος Ιουνίου το βόρειο κομμάτι και έως το τέλος Σεπτεμβρίου του το νότιο κομμάτι της γραμμής. Άρα από τον Οκτώβριο θα έχουμε λειτουργικά πλήρη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση. Θα έχουμε σοβαρότατη αναβάθμιση σε ηλεκτρονικά μέσα», ανέφερε και παραδέχθηκε ότι δυστυχώς η χώρα αποκτά με καθυστέρηση ένα ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικής διοίκησης που σήμερα μόνον τρεις χώρες της ΕΕ διαθέτουν.


«Ευελπιστούμε βάσιμα ότι το έργο θα ολοκληρωθεί στον προβλεπόμενο χρόνο ώστε από Οκτώβριο όλο το δίκτυο Αθήνας - Θεσσαλονίκης να έχει τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα», είπε και συμπλήρωσε πως μέχρι τον Σεπτέμβριο που θα παραδοθεί όλο το έργο θα υπάρξει αυστηρότερο πλαίσιο αναφορικά με τη λειτουργία, μεγαλύτερος αριθμός προσωπικού στα κρίσιμα πόστα, μείωση δρομολογίων για διασφάλιση της παρακολούθησής τους, μείωση της ταχύτητας των συρμών, αύξηση των μηχανοδηγών και αστυνόμευση του δικτύου για κλοπές και δολιοφθορές. Σύμφωνα με τον Γιώργο Γεραπετρίτη θα γίνει κακούργημα όχι μόνο η κλοπή σιδηροδρομικού υλικού, αλλά και η κλεπταποδοχή.

Η πρώτη συζήτηση του σιδηροδρομικού δυστυχήματος διεξήχθη σε ήπιους τόνους από τα κόμματα της αντιπολίτευσης.

Εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ ο αρμόδιος τομεάρχης Νίκος Παππάς υποστήριξε ότι δεν χωρούν μικροπολιτικές αντιπαραθέσεις και όξυνση του κλίματος. «Δεν πρέπει να εκπεμφθεί το μήνυμα ότι δεν θα λάμψει η αλήθεια. Αυτό θα ήταν το χειρότερο και μάλιστα σε μια περίοδο που ο λαός είναι στους δρόμους. Η Ελλάδα είναι σε έκρηξη και η απαίτηση του κόσμου είναι για αλήθεια και δικαίωση. Καλούμαστε να συζητήσουμε για τις διαχρονικές παθογένειες του σιδηροδρόμου.

Πρώτα όμως θα συζητήσουμε γιατί έγινε το δυστύχημα», είπε, κάνοντας πάντως, λόγο για συνεχείς αλλαγές στη στάση της κυβέρνησης, καθώς «αρχικά έφταιγε ο σταθμάρχης, μετά οι προηγούμενοι και μετά ο Κώστας Καραμανλής». Σχολίασε δε, ότι «από χθες καταλάβαμε ότι δείχνετε στη μεριά του πρώην υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Δεν βοηθά αυτή η τακτική και μαθαίνουμε τώρα ότι ο κ. Μητσοτάκης δεν ήξερε». Ο κ. Παππάς άφησε αιχμές και για τους χειρισμούς του τέως υπουργού, καθώς -όπως είπε- «το καλοκαίρι εξαφάνισε υποχρεώσεις της Hellenic train να αναπτύξει εγκαίρως τα συστήματα ασφαλείας, εδώ πρόκειται για συναλλαγή».

Να αναζητηθούν οι ευθύνες για την μη υλοποίηση της περίφημης σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση, ζήτησε από το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ ο Χρήστος Γκόκας, υποστηρίζοντας πως «δεν γίνεται ούτε να φταίμε όλοι, ούτε να μην φταίει κανένας».

«Οι ευθύνες πρέπει να αποδοθούν. Όλες, κρατικές, ιδιωτικές της εταιρείας, των κυβερνήσεων διαχρονικά αλλά και ατομικές όπου υπάρχουν. Οι αιτίες είναι η απελευθέρωση της αγοράς, ο τεμαχισμός του ΟΣΕ και η ιδιωτικοποίηση των κερδοφόρων οργανισμών του», ανέφερε από το ΚΚΕ ο Χρήστος Κατσώτης, ενώ ο Βασίλης Βιλιάρδος από την Ελληνική Λύση διερωτήθηκε γιατί «τσιμεντώθηκε» βιαστικά ο χώρος του δυστυχήματος.

Το σύνθημα που ακούστηκε στις διαδηλώσεις «όλων των νεκρών θα γίνουμε φωνή, η νέα γενιά δεν σας συγχωρεί», επανέλαβε ο Γιώργος Λογιάδης από το ΜέΡΑ 25.

Τη Δευτέρα θα συνεδριάσει η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας με ακρόαση του τέως υπουργού Κώστα Καραμανλή, καθώς και του υπουργού της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ Χρήστου Σπίρτζη, του πρώην υπουργού Μιχάλη Χρυσοχοϊδη και του νυν Γιώργου Γεραπετρίτη.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης