ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Bro, Trendy, Cringy: Οι πολιτικοί ηγέτες προσπαθούν να μιλήσουν τη γλώσσα των νέων

Bro, Trendy, Cringy: Οι πολιτικοί ηγέτες προσπαθούν να μιλήσουν τη γλώσσα των νέων
Η ψήφος των νέων, κρίσιμος παράγοντας για τις εκλογές Pexels (ΑΡΧΕΙΟ)

Τη γλώσσα των νέων φαίνεται να προσπαθούν να μιλήσουν οι πολιτικοί ηγέτες της χώρας, καθώς μετά το «μπρο-εδρε» που αναπαρήχθη στο σποτ του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ για τη συμμετοχή των νέων, επιστρέφει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας σε συνέδριο της νεολαίας της Νέας Δημοκρατίας, ΟΝΝΕΔ.

Συγκεκριμένα, ο πρωθυπουργός δήλωσε, χαρακτηριστικά, εμφανώς αναφερόμενος στον πρόεδρο της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξη Τσίπρα: «κάποιοι αντί για λύσεις, προτείνουν σποτάκια how to χωρίς να έχουν το know how, με πρωταγωνιστή έναν αρχηγό που θέλει να φανεί trendy, αλλά τελικά κινδυνεύει να γίνει cringy, όπως λένε και τα παιδιά μου».

Ένα ακόμη παράδειγμα προσπάθειας πολιτικών να απευθυνθούν στην νεολαία, ήταν οι ευχές του γενικού γραμματέα του ΚΚΕ, Δημήτρη Κουτσούμπα, στο Luben. Ειδικότερα ο κ. Κουτσούμπας είχε ευχηθεί στον σατιρικό ιστότοπο για τα 10 χρόνια λειτουργίας του, χρησιμοποιώντας ατάκες του ίδιου, που χάρη σε αυτό το μέσο είχαν γίνει viral. Ένα μέσο δε, του οποίου η επισκεψιμότητα στηρίζεται κατά βάση στο νεανικό κοινό.

Ξέρουμε, όμως, τι σημαίνουν αυτοί οι όροι;

  • Bro: Αδερφός. Χρησιμοποιείται για να δείξει οικειότητα μεταξύ δύο προσώπων, ενώ η ευρεία χρήση του εμφανίζεται στα αμερικανικά γκέτο που συγκεντρώνεται κυρίαρχα πληθυσμός κοινωνικά εξαθλιωμένος.

Στην περίπτωση του σποτ που δημοσίευσε ο ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ, προσπαθεί να δείξει την οικειότητα ενός νέου ανθρώπου, στην ιδέα που παρουσιάζει ο αρχηγός του κόμματος.

  • Trendy: Μοντέρνος/α. Η ετυμηγορία του όρου σημαίνει σπεύδω ή σκύβω προς κάποια κατεύθυνση ή και μοντέρνος/α. Στην Ελλάδα έχει αξιοποιηθεί για να καταδείξει μια κατηγορία νέων οι οποίοι, στα μέσα του 2000, είχαν τάση υπερκατανάλωσης και ενσωμάτωσης της κυρίαρχης κουλτούρας ντυσίματος και στάσης ζωής.

Στην περίπτωση του Κυριάκου Μητσοτάκη, χρησιμοποιείται για να ασκήσει κριτική στον Αλέξη Τσίπρα, πως προσπαθεί να φανεί μοντέρνος και ως εκ τούτου πιο κοντά στη νεολαία.

  • Cringy: Άβολος/η, περίεργος/η. Ο όρος cringe, στην κυριολεξία του μπορεί μεταφραστεί ως ντροπή, ανατρίχιασμα, αηδία, εξευτελισμός. Ωστόσο, πολύ περισσότερο το cringe συνδυάζει το συναίσθημα της αποστροφής με τη σωματική εκδήλωση της ανατριχίλας.

Έτσι ακριβώς χρησιμοποιείται και η έννοια αυτή από τον πρωθυπουργό, στην προσπάθειά του να αποδόσει το συναίσθημα που του προκαλεί ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Η ψήφος των νέων, κρίσιμος παράγοντας για τις εκλογές

Με βάση τα παραδείγματα αυτά, φαίνεται πως τα πολιτικά κόμματα προσπαθούν να απευθυνούν σε ένα νεότερο εκλογικό δυναμικό, το οποίο αποτελεί αστάθμητο παράγοντα για την έκβαση της επερχόμενης εκλογικής αναμέτρησης. Γιατί αστάθμητο; Πρώτον, γιατί κατά τις τελευταίες εκλογές του 2019, είχε σημειωθεί σημαντική πτώση της εκλογικής συμμετοχής της εν λόγω εκλογικής κατηγορίας. Δεύτερον, γιατί, ιδιαίτερα οι νέοι και οι νέες που ψηφίζουν για πρώτη φορά, δεν έχουν σχηματίσει μια σταθερή εκλογική συμπεριφορά, πόσο μάλλον τα υψηλότερα επίπεδα κομματικής ταύτισης που μπορεί να εμφανίζουν μεγαλύτερες ηλικίες.

Παράλληλα, εάν ανατρέξουμε στα exit poll της δημοσκοπικής εταιρείας alco το 2019, η ψήφος των νέων στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης υπερβαίνει τα ποσοστά που είχε συγκεντρώσει η Νέα Δημοκρατία. Είναι, λοιπόν, επόμενο, το κυβερνών κόμμα να προσπαθήσει να δώσει μάχη για να καταφέρει να προσελκύσει το εκλογικό αυτό ακροατήριο.

Σημείο «κλειδί», όμως, δεν είναι τόσο οι νέοι και οι νέες που ψήφισαν στις τελευταίες εκλογές, όσο εκείνοι που δεν επέλεξαν να προσέλθουν στις κάλπες. Εάν, λοιπόν, κάτι αναμένεται να κρίνει την έκβαση των εκλογών, δεν είναι τόσο το ερώτημα «ποιόν θα ψηφίσει η νέα γενιά», όσο το «ποιός θα την πείσει, να πάρει την επιλογή να συμμετέχει» στην εκλογική διαδικασία.