ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Οι «φουρτούνες» που περιμένουν τη νέα ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού

Οι «φουρτούνες» που περιμένουν τη νέα ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού
Η προσπάθεια ενίσχυσης του Πολεμικού Ναυτικού με προσωπικό και νέες Μονάδες, θα παραμείνει προτεραιότητα της ηγεσίας

Δεν είναι λίγα τα «καυτά» ζητήματα που καλείται να διαχειριστεί, από τις πρώτες κιόλας ημέρες της θητείας του, ο νέος Αρχηγός του Πολεμικού Ναυτικού, Αντιναύαρχος, Ιωάννης Δρυμούσης, και ο νέος Αρχηγός Στόλου.

Η προσπάθεια ενίσχυσης του Πολεμικού Ναυτικού με προσωπικό και νέες Μονάδες, η οποία ξεκίνησε αμέσως μετά την ελληνοτουρκική κρίση του 2020, θα παραμείνει προτεραιότητα της ηγεσίας, όμως, σε εξίσου σημαντικό ζήτημα αναδεικνύεται και η καταβολή του «επιδόματος Στόλου» που προκάλεσε αναταραχή στα υψηλόβαθμα κλιμάκια την περασμένη εβδομάδα.

Το ύψος του επιδόματος αλλά και οι δικαιούχοι θα αποσαφηνιστούν σε νομοσχέδιο που θα κατατεθεί εντός των επόμενων ημερών από το Υπουργείο Οικονομικών, αφού, κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή προέκυψαν αλλαγές μετά τις έντονες αντιδράσεις της ηγεσίας. Το «στοίχημα» που καλείται να κερδίσει ο νέος Αρχηγός είναι να μην επαναληφθούν οι καταστάσεις του 2021, όταν οι επτά από τους έντεκα μηχανικούς της ίδιας τάξης της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, όλοι εμπειρότατοι και μάχιμοι Αξιωματικοί που υπηρετούσαν σε πλοία του Στόλου, έκλεισαν οριστικά την «πόρτα» των Ενόπλων Δυνάμεων και αναζήτησαν την τύχη τους στην ελεύθερη αγορά.

Προκειμένου να ανακόψει το κύμα παραιτήσεων, η τότε ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού ζήτησε από την κυβέρνηση την καταβολή επιδόματος για να λειτουργήσει ως ανάχωμα.

Στον «πάγο» οι νέες Μονάδες;

Το ενδιαφέρον πάντως βρίσκεται στην πρόσκτηση νέων Μονάδων που έχει απόλυτη ανάγκη το Πολεμικό Ναυτικό για να εξακολουθήσει να επιτελεί απερίσπαστο την κύρια αποστολή του, την περιφρούρηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας.

Αναμφίβολα, οι επερχόμενες εκλογές θα λειτουργήσουν ανασταλτικά και πολλά από τα σημαντικά προγράμματα θα μπουν σε κατάσταση «αναμονής». Μεταξύ αυτών, οι Κορβέτες, για τις οποίες το Πολεμικό Ναυτικό έχει αξιολογήσει τις προτάσεις που έφτασαν στην Αθήνα, καταλήγοντας στις δύο επικρατέστερες. Αν και η ηγεσία, στρατιωτική και πολιτική, διαβεβαίωνε πως το θέμα της επιλογής θα κλείσει πριν τις γιορτές, φαίνεται πως οι αποφάσεις αναβάλλονται μέχρι νεωτέρας. Το ίδιο ισχύει και για τον Εκσυγχρονισμό των τεσσάρων Φρεγατών ΜΕΚΟ, για τις οποίες μάλιστα, έχει επιλεγεί ο ανάδοχος.

Και αυτό το πρόγραμμα, όπως όλα δείχνουν, μπαίνει στον «πάγο» λόγω των εκλογών και των κρίσεων στις Ένοπλες Δυνάμεις ενώ μένει να φανεί ποιες θα είναι οι προτεραιότητες της νέας ηγεσίας του ΓΕΝ για τα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού.

«Ναρκοπέδιο» πάντως θυμίζει και η κατάσταση με τα Αεροσκάφη Ναυτικής Συνεργασίας Ρ-3Β, οι εργασίες αναβάθμισης των οποίων έχουν βαλτώσει εδώ και καιρό ενώ το αεροσκάφος ενδιάμεσης λύσης, το οποίο δεν διαθέτει νέα συστήματα, έχει σχεδόν γεμίσει με ώρες πτήσης.

Το μέλλον του Πολεμικού Ναυτικού

Ο νέος ΑΓΕΝ, Αντιναύαρχος, Ιωάννης Δρυμούσης, μαζί με τον νέο Αρχηγό Στόλου και τους Επιτελείς, θα κληθούν να διαχειριστούν τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, οι οποίες είναι πολλές και επείγουσες. Η προηγούμενη ηγεσία είχε θέσει ψηλά στην ατζέντα τον εκσυγχρονισμό του γερασμένου Στόλου της Διοίκησης Ταχέων Σκαφών. Τα περισσότερα πλοία που υπηρετούν στις δύο Μοίρες της ΔΤΣ είναι μεγάλης ηλικίας και αυτό, όπως είναι λογικό, επηρεάζει τη μαχητικότητα και την επιβιωσιμότητα τους στη μάχη. Ο πρώην Αρχηγός ΓΕΝ, Στυλιανός Πετράκης, είχε θέσει ως επιτακτική ανάγκη την αναβάθμιση των Πυραυλακάτων Super Vita, ορισμένες από τις οποίες βρίσκονται σχεδόν είκοσι χρόνια στη θάλασσα.

Παρεμβάσεις απαιτούνται και σε παλαιότερες κλάσεις όπως φυσικά, και στους αθόρυβους «θηρευτές» του Αιγαίου, τα Υποβρύχια 214.

Αξίζει να σημειωθεί πως για τα πανίσχυρα αυτά Υποβρύχια ήρθε η ώρα του εκσυγχρονισμού αν και ακόμη δεν έχουν αποκτήσει κατάλληλες τορπίλες, μιας και οι πρώτες βαρέως τύπου αναμένονται στην στις αρχές του 2024. Το Πολεμικό Ναυτικό, πάντως, έχει ήδη ξεκινήσει την «έρευνα αγοράς» για τουλάχιστον δύο νέα Υποβρύχια και τον εκσυγχρονισμό των νεότερων που διαθέτει στο οπλοστάσιο του, μιας και τα 209 θεωρούνται πλέον παρωχημένα.

Προς το παρόν πάντως, τα προγράμματα που δεν φαίνεται να αντιμετωπίζουν προβλήματα και μάλλον δεν θα αποτελέσουν «πονοκέφαλο» για τη νέα ηγεσία, είναι η ναυπήγηση των Φρεγατών FDI HN και η παραλαβή των νέων ελικοπτέρων MH-60 Romeo, με τα πρώτα να αναμένονται στην Ελλάδα πριν το τέλος του έτους.