ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Πολιτική θύελλα φέρνει το Μετρό: Κυβερνητική ρύθμιση για προσωπικό ασφαλείας

Πολιτική θύελλα φέρνει το Μετρό: Κυβερνητική ρύθμιση για προσωπικό ασφαλείας
ΙΝΤΙΜΕ

Η νομοθετική πρωτοβουλία που προανήγγειλε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, προβλέπει προσωπικό ασφαλείας στις απεργιακές κινητοποιήσεις, με στόχο -όπως αναφέρουν κυβερνητικά στελέχη- να περιοριστεί η ταλαιπωρία των επιβατών στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Αυτή σε συνδυασμό με το νόμο που ετοιμάζεται να φέρει για τον περιορισμό των απεργιακών συγκεντρώσεων, ώστε να μην δημιουργείται κυκλοφοριακό κομφούζιο στους δρόμους της Αθήνας και οι πολίτες του κέντρου μαζί με τους καταστηματάρχες να μην «αγκομαχούν», αναμένεται να προκαλέσουν νέα σφοδρή αντιπαράθεση με την αντιπολίτευση.

Ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί την κυβέρνηση ότι εφαρμόζει το δόγμα «Νόμος και τάξη» και στον τομέα αυτόν πλην της ασφάλειας των πολιτών.

Το υπουργείο Υποδομών δια του αρμόδιου Υπουργού Κώστα Αχ. Καραμανλή, εξετάζει ακόμη και την πιθανότητα να φέρει στη Βουλή Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που να θεσμοθετήσει τη νέα ρύθμιση, που θα ισχύσει αμέσως, ώστε να μην χαθεί ο χρόνος που απαιτούν οι διαδικασίες ψήφισης και εφαρμογής ενός νέου νόμου.

Έτσι, είναι πλέον θέμα πολιτικής βούλησης το πώς θα γίνει η νέα ρύθμιση σε πιο σύντομο χρονικό διάστημα, με την κυβέρνηση να υπενθυμίζει σε όσους σπεύδουν να την κατηγορήσουν ότι και πριν από μερικά χρόνια, η προηγούμενη κυβέρνηση, είχε προχωρήσει σε επίταξη εργαζομένων στις συγκοινωνίες όταν αυτοί απεργούσαν.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο υπουργός Μεταφορών διευκρινίζει ότι «όπως συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη, θα θέσουμε ζήτημα του ελάχιστου προσωπικού ασφαλείας, ώστε να γίνονται τα πρωινά και τα βραδινά δρομολόγια, σε περίπτωση απεργιακών κινητοποιήσεων, όπως π.χ. στον ΟΣΕ».

Πώς ελήφθη η απόφαση των συνδικαλιστών

Σε ό,τι αφορά τα σωματεία που έλαβαν την απόφαση να προχωρήσουν σε στάση εργασίας από τις 05:45 έως στις 10:00 στις γραμμές 2 και 3 του Μετρό, αυτή προκηρύχθηκε από ένα μόνο σωματείο, που έλαβε αιφνιδιαστικά την απόφαση το βράδυ χωρίς να έχει πλειοψηφία.

Για αυτόν ακριβώς το λόγο ο Κυριάκος Μητσοτάκης μίλησε για εκβιασμό κατά της κυβέρνησης, επειδή 21 εργαζόμενοι δεν ήθελαν να πάνε στα εκδοτήρια για να εργαστούν.

Όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, το σωματείο που προκήρυξε τη στάση εργασίας στο ΜΕΤΡΟ είναι το σωματείο ΣΕΛΜΑ, που κατά το υπουργείο πρόσκειται πολιτικά στον ΣΥΡΙΖΑ. Το αίτημα που κατέθεσε ήταν η επανατοποθέτηση σε θέσεις εκδοτών, 21 ατόμων τα οποία με διάφορους τρόπους είχαν αποχωρήσει από τα εκδοτήρια σε διάφορες διοικητικές υπηρεσίες γραφείου.

Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων, με αποφάσεις Διοικητικών Συμβουλίων ή της διοίκησης, εκατοντάδες υπάλληλοι ανήκοντες στο προσωπικό πεδίου (εκδότες, σταθμάρχες κ.λπ.) μεταφέρθηκαν σε θέσεις γραφείου, ειδικά στους σταθμούς που δεν επαρκούν τα αυτόματα μηχανήματα, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σοβαρότατες ελλείψεις για την πώληση εισιτήριων και την φυσική παρουσία της εταιρείας στους σταθμούς.

Το 2013-14, σε συνεργασία με το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, πάνω από 250 άτομα είχαν επιστρέψει στις θέσεις εκδοτών και ελεγκτών εισιτήριων. Οι εισπράξεις ΟΑΣΑ από εισιτήρια και κάρτες ήταν τότε 220 εκ. ευρώ. Σήμερα, πάρα την έναρξη του ηλεκτρονικού εισιτήριου, οι αντίστοιχες εισπράξεις είναι 150 εκ. ευρώ και είναι προφανές ότι η πτώση οφείλεται και στην απουσία προσωπικού πεδίου από εκδοτήρια και ελέγχους.

Υπό αμφισβήτηση οι «γαλάζιοι» διευθυντές

Όπως σημειώνουν συνεργάτες του Κώστα Καραμανλή, «θα ήταν απόλυτα παράλογο να υποχωρήσουμε στο θέμα της αναδιάταξης του προσωπικού ακόμα και αν οι πιέσεις προέρχονται συχνά και από τον δικό μας πολιτικό χώρο.

»Είναι προφανές ότι με την κινητοποίηση αυτή αμφισβητούνται οι Γενικοί Διευθυντές που τοποθετήσαμε και σε συνεννόηση με τους διευθύνοντες και τα διοικητικά συμβούλια των εταιρειών που παραμένουν τοποθετημένα από την προηγουμένη κυβέρνηση και το Υπερταμείο».

Παράλληλα, παρά τις επεκτάσεις που προβλέπονται για το ΤΡΑΜ και το ΜΕΤΡΟ, οι προηγούμενες διοικήσεις δεν προέβλεψαν την εγκατάσταση αυτόματων εκδοτικών μηχανημάτων στους νέους σταθμούς.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών φρόντισε, όπως υποστηρίζει, να επεκτείνει άμεσα τη σύμβαση ηλεκτρονικού εισιτηρίου του ΟΑΣΑ, προσθέτοντας στο επόμενο τετράμηνο πάνω από 100 εκδοτικά μηχανήματα στους υφιστάμενους και στους νέους προβλεπόμενους σταθμούς.

Επίσης, το κράτος πρέπει να εγγυηθεί ότι ακόμη και σε περίπτωση απεργίας πρέπει να εκτελούνται κάποια ελάχιστα δρομολόγια για να εξυπηρετούνται οι πολίτες, ώστε να πηγαίνει ο κόσμος στις δουλειές του.

«Δείχνουν» την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ

Η κυβέρνηση ρίχνει την ευθύνη όχι μόνο στην προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αλλά και στον πρώην υπουργό Οικονομικών, διότι, όπως υποστηρίζει, δεν μερίμνησαν για τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας (ΣΣΕ) στις Αστικές Συγκοινωνίες.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν, ο πρώην υπουργός Οικονομικών ουδέποτε ενέκρινε τις ΣΣΕ του 2019, μέσω σιωπηρής απόρριψης.

Αντίθετα, η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών συζήτησε λεπτομερώς τόσο με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, όσο και με τους συλλόγους των εργαζομένων, με αποτέλεσμα να υπογραφούν οι συλλογικές συμβάσεις, υπό τον όρο ότι το 2020 θα τεθούν υπό συζήτηση από μηδενική βάση.

«Η κυβέρνηση δεν θα ανεχτεί για 21 άτομα που βρίσκονται σε διοικητικές θέσεις να κρατούνται σε ομηρία 1,5 εκατομμύρια πολίτες», ξεκαθάρισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, σχετικά με την αιφνιδιαστική στάση εργασίας των εργαζομένων στο Μετρό Αθηνών, τονίζοντας χαρακτηριστικά πως η κυβέρνηση έχει μεγάλη ευαισθησία στα εργασιακά ζητήματα και για αυτό δεν εκβιάζεται.

Ειδικότερα, ο κ. Καραμανλής εξήγησε πως «εμείς υπογράψαμε τις συλλογικές συμβάσεις τους, δηλαδή τις μη μισθολογικές παροχές, όταν ο ΣΥΡΙΖΑ, η αριστερή κυβέρνηση που υποτίθεται ότι προστατεύει τα δικαιώματα των εργαζομένων, τους κρατούσε σε ομηρία», ζητώντας, παράλληλα, συγνώμη από το επιβατικό κοινό.

Ο κ. Καραμανλής ανέφερε, μάλιστα, πως «σε συνεργασία με τον πρωθυπουργό και με τον αρμόδιο υπουργό, τον Θ. Σκυλακάκη, κάναμε τα πάντα για να τους δώσουμε όσα οφείλαμε, γιατί υπάρχει συνέχεια στο κράτος, τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, υπό τον όρο βέβαια ότι το 2020 θα συζητήσουμε από μηδενική βάση. Θυμίζω ότι το υπουργείο Οικονομικών και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους επί ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε εγκρίνει αυτές τις μη μισθολογικές παροχές στις συλλογικές συμβάσεις. Ωραίο είναι να βλέπουμε πως μια αριστερή κυβέρνηση επί τέσσερα χρόνια κορόιδευε τους εργαζόμενους».

Ο ίδιος συνέχισε λέγοντας πως «αφού υπογράψαμε τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας - για να μη γίνεται κάποια παρανόηση, δε μιλάμε για αυξήσεις, μιλάμε για μη μισθολογικές παροχές- το ‘ευχαριστώ’ στην κυβέρνηση ήταν κάνουν μια στάση εργασίας, διότι αρνούνται 21 άνθρωποι να κατέβουν στις θέσεις που κατείχαν, για να εξυπηρετήσουν το επιβατικό κοινό».

Όπως εξήγησε ο υπουργός, το μεγάλο πρόβλημα στο Μετρό είναι έλλειψη προσωπικού στα εκδοτήρια.

«Οι περισσότεροι έχουν μετακινηθεί σε διοικητικές θέσεις ως μη όφειλαν και το δεύτερο είναι το γεγονός ότι πρέπει άμεσα να προμηθευτούμε παραπάνω μηχανήματα για να μπορεί ο κόσμος να βγάζει εισιτήρια, πράγμα το οποίο θα γίνει μέσα στο επόμενο δίμηνο».

Παράλληλα, προανήγγειλε πως η κυβέρνηση σχεδιάζει να προχωρήσει σύντομα σε νομοθετική ρύθμιση για την θέσπιση του ελάχιστου προσωπικού ασφαλείας.