ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Επιστημονική Υπηρεσία Βουλής: Ενστάσεις αντισυνταγματικότητας στο φορολογικό νομοσχέδιο

Επιστημονική Υπηρεσία Βουλής: Ενστάσεις αντισυνταγματικότητας στο φορολογικό νομοσχέδιο
Φωτογραφία αρχείου ΙΝΤΙΜΕ/ΒΑΡΑΚΛΑΣ ΜΙΧΑΛΗΣ

Ενστάσεις αντισυνταγματικότητας επί του φορολογικού νομοσχεδίου που εισήχθη προς συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής διατυπώνει το Επιστημονικό Συμβούλιο στην έκθεσή του.

Στην 29σέλιδη έκθεση τίθεται θέμα αντισυνταγματικότητας του άρθρου 7 που αφορά στις δαπάνες που αποδεικνύονται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής.

Ειδικότερα, επισημαίνεται πως «δεν μπορεί να αποτελεί αντικείμενο φορολόγησης η μη διενέργεια δαπάνης» στο ζήτημα της επιβολής φόρου με συντελεστή 22% επί του ποσού που οι πραγματοποιούμενες από τον φορολογούμενο δαπάνες υπολείπονται σε αξία ποσοστό 30% του ατομικού εισοδήματος του.

Το Επιστημονικό Συμβούλιο επικαλούμενο το άρθρο 78 του Συντάγματος, αναφέρει πως αντικείμενο του φόρου μπορεί να είναι το εισόδημα, η περιουσία ή οι δαπάνες και οι συναλλαγές του φορολογούμενου. Εν προκειμένω όμως «η επιβαλλόμενη φορολογική επιβάρυνση δεν φαίνεται να βρίσκεται σε αρμονία με την συγκεκριμένη συνταγματική διάταξη, δεδομένου ότι δεν επιβάλλεται επί του εισοδήματος ή της δαπάνης ή της περιουσίας αλλά επί της μη διενέργειας δαπάνης η οποία δεν μπορεί κατά τα ανωτέρω να αποτελεί αντικείμενο φορολόγησης».

Συμπληρώνει δε, πως «η επιβαλλόμενη επιβάρυνση δεν παρίσταται συνταγματικώς ανεκτή ούτε υπό την εκδοχή ότι δεν συνιστά φόρο, αλλά κύρωση εξεταζόμενη, ως εκ τούτου, και υπό το πρίσμα της αρχής της αναλογικότητας, δεδομένου ότι από την αιτιολογική έκθεση (…) δεν προκύπτει ο λόγος αποδοκιμασίας του νομοθέτη προς φορολογούμενους οι οποίοι επιλέγουν να δαπανούν ετησίως λιγότερο από το 30% του εισοδήματός τους αλλά ούτε και το δημόσιο συμφέρον που υπηρετείται από την έμμεση επιβολή υποχρέωσης στους φορολογουμένους να δαπανούν τουλάχιστον 30% του εισοδήματός τους (και μέχρι 20.000 ευρώ) κατ΄ έτος».

Το επιστημονικό συμβούλιο επισημαίνει επίσης ότι δεν αιτιολογείται επαρκώς πώς, επί συναλλαγών για τις οποίες έχουν εκδοθεί τα οικεία φορολογικά παραστατικά, η εξόφλησή τους με χρήση ηλεκτρονικών μέσων εξυπηρετεί καλύτερα τη μείωση της φοροδιαφυγής και τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης, εν σχέσει με την εξόφληση των ως άνω συναλλαγών με χρήση μετρητών.

Ως εκ τούτου, καταλήγει, η προτεινόμενη ρύθμιση δεν φαίνεται να βρίσκεται σε αρμονία ούτε προς τις αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας δεδομένου ότι ο σκοπός πάταξης της φοροδιαφυγής επί συναλλαγών μεταξύ καταναλωτών και επιχειρήσεων επιτυγχάνεται εφόσον εκδοθεί το οικείο φορολογικό παραστατικό, ανεξαρτήτως εξόφλησής του.

Το φορολογικό νομοσχέδιο αναμένεται να ψηφιστεί αύριο Παρασκευή από την Ολομέλεια της Βουλής.