ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μάθημα 1ο: Κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου

Μάθημα 1ο: Κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου
EUROKINISSI / ΜΠΟΛΑΡΗ ΤΑΤΙΑΝΑ

Η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου φαίνεται ότι θα είναι η πρώτη σημαντική αλλαγή που θα ψηφίσει η κυβέρνηση Μητσοτάκη.

Το άσυλο είχε καταργηθεί από την κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου και το επανέφερε ο ΣΥΡΙΖΑ. Εδώ και καιρό η Νέα Δημοκρατία είχε κάνει μια μεγάλη ιδεολογική επένδυση στο ζήτημα του ασύλου, δίνοντας του έναν πολιτικό συμβολισμό πολύ πιο ευρύ από τον χώρο της Παιδείας. Στο άσυλο συναντιούνται η ατζέντα του «νόμου και της τάξης», η ανατροπή της λεγόμενης «ιδεολογικής ηγεμονίας» της Αριστεράς και η στροφή του εκπαιδευτικού συστήματος προς την αγορά.

Στη συνέντευξή της στον Απόστολο Λακασά η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως ήταν κάτι παραπάνω από σαφής: «Το άσυλο πρέπει να καταργηθεί γιατί τα πανεπιστήμια μας έχουν μετατραπεί σε ορμητήρια βίας και ανομίας. Χωρίς ασφάλεια, δεν υπάρχει ακαδημαϊκή ελευθερία κι ελεύθερη διακίνηση ιδεών, ενώ υπονομεύεται η εκπαιδευτική διαδικασία. Η πολιτεία οφείλει να διασφαλίζει το κατάλληλο ακαδημαϊκό περιβάλλον για την αναβάθμιση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, σε συνθήκες αξιοπρέπειας και ελευθερίας. Για να επιτευχθεί αυτό, οι δημόσιες αρχές θα πρέπει να είναι σε θέση να επεμβαίνουν στον χώρο του πανεπιστημίου για κάθε αξιόποινη πράξη. Όπως άλλωστε, συμβαίνει και σε κάθε δημόσιο χώρο».

Η σημασία της Παιδείας

Πέρα όμως από το πανεπιστημιακό άσυλο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης δίνει γενικά στο ζήτημα της Παιδείας ευρεία πολιτική σημασία. Είναι χαρακτηριστικά όσα είχε πει στην παρουσίαση του προγράμματος της ΝΔ για την Παιδεία τον Νοέμβριο του 2018: «Η Παιδεία, για εμένα, -το έχω πει πολλές φορές- δεν είναι ακόμα μία πλευρά μιας εφαρμοσμένης πολιτικής, ώστε να περιοριστεί σε κάποιο επιμέρους τμήμα ενός κομματικού προγράμματος. Αντίθετα, -και πιστεύω ότι ισχύει για όλους σας- αποτελεί τελικά τον καθρέφτη της αντίληψης που έχει ο καθένας από εμάς για το μέλλον αυτού του τόπου. Συνεπώς, όταν μιλώ για Εκπαίδευση -πλαισιωμένη με τα στοιχεία που την κάνουν Παιδεία- είναι σαν να αναφέρομαι στην Ελλάδα που ονειρεύομαι. Στην Ελλάδα που θέλω και για την οποία μάχομαι κάθε μέρα».

Από το υπουργείο Παιδείας ξεκίνησε ο κ. Μητσοτάκης τις επισκέψεις του στα υπουργεία ως πρωθυπουργός. Μετά τη συνάντησή του με την κ. Κεραμέως, ο πρωθυπουργός δήλωσε: «Είναι μεγάλη χαρά που ξεκινώ τον κύκλο των επισκέψεων από το υπουργείο Παιδείας, θέλω να ευχηθώ καλή επιτυχία και καλή δύναμη στη νέα ηγεσία του υπουργείου. Δεν έχω κρύψει ποτέ ότι η Παιδεία αποτελεί για μένα απόλυτη πολιτική προτεραιότητα, θα προχωρήσουμε με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα στην εφαρμογή του σχεδίου μας για ποιοτική δημόσια παιδεία και διασύνδεση των πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας».

Οι πυλώνες

Η πολιτική της κυβέρνησης στα ΑΕΙ στηρίζεται στο τρίπτυχο αξιολόγηση-εξωστρέφεια-αυτονομία. «Θέλουμε ΑΕΙ αυτόνομα, αξιολογούμενα, ανταγωνιστικά εξωστρεφή και με κοινό βηματισμό με την αγορά εργασίας», είπε η κ. Κεραμέως στην Καθημερινή. Σε αυτήν την κατεύθυνση θα συνδεθεί «σε κάποιο βαθμό» η χρηματοδότηση των ΑΕΙ με την αξιολόγηση, θα επανέλθουν τα Συμβούλια Ιδρύματος, θα διευρυνθεί η ίδρυση ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων με δίδακτρα, θα ενεργοποιηθούν τα ΣΔΙΤ για κάλυψη αναγκών των ΑΕΙ, όπως οι φοιτητικές εστίες, και θα δημιουργηθεί νέο θεσμικό πλαίσιο για τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ από δωρεές και έσοδα από επιχειρήσεις.