Με Τσίπρα αλλά χωρίς Μητσοτάκη τα προεκλογικά τηλεοπτικά σποτ
Δώδεκα μέρες πριν τις ευρωεκλογές και τις αυτοδιοικητικές εκλογές, τα κομματικά επιτελεία ρίχνουν στη μάχη τα μεγάλα τους όπλα, στα οποία αναμφίβολα ανήκουν τα τηλεοπτικά σποτ.
Σε σχέση με το παρελθόν, σημειώνεται πλέον μια σημαντική διαφορά: Τα σποτ δεν παίζονται μόνο στην τηλεόραση αλλά και στα social media. Μάλιστα είναι πιθανό να τα βλέπουν στα social περισσότεροι άνθρωποι από ό,τι στην τηλεόραση –κάτι που εκ των πραγμάτων θέτει νέες προκλήσεις για τους υπεύθυνους των εκστρατειών.
Οι καμπάνιες βέβαια θα κορυφωθούν την τελευταία εβδομάδα.
Μπορούμε όμως ήδη να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα για τις προπαγανδιστικές στρατηγικές ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ.
Ο Τσίπρας σε πρώτο πλάνο
Η καμπάνια του ΣΥΡΙΖΑ που διευθύνεται από το Μαξίμου και όχι από την Κουμουνδούρου, βάζει τον πρωθυπουργό σε πρώτο πλάνο. Η επιλογή απορρέει από τη αντίληψη ότι «ο Τσίπρας είναι πιο ««εμπορικός» από τον ΣΥΡΙΖΑ», δηλαδή θεωρείται ότι ο πρωθυπουργός απευθύνεται σε ευρύτερα ακροατήρια από αυτά του κόμματος. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται ακόμα και στο «αρνητικό» σποτ για τον κ. Μητσοτάκη που κυκλοφόρησε πριν λίγο.
Η καμπάνια του ΣΥΡΙΖΑ ξεκίνησε με μια μεγάλη γκάφα. Στο σποτ «Η δύναμη των Ελλήνων» συμπεριλήφθηκε φωτογραφία του δικτάτορα Μεταξά. Η φωτογραφία αποσύρθηκε γρήγορα, αλλά η ζημιά είχε γίνει. Στο εν λόγω ποστ είναι προφανής η προσπάθεια να αποτυπωθεί η λογική της «Προοδευτικής Συμμαχίας». Με τις αναφορές στις μεγάλες μορφές της νεότερης ελληνικής Ιστορίας ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να στείλει το μήνυμα ότι είναι πλέον ο πολιτικός εκφραστής της «προοδευτικής παράταξης η οποία αποτελείται τόσο από την Αριστερά όσο και από την Κεντροαριστερά.
Στο δεύτερο σποτ «Πατρίδα είναι οι άνθρωποί της» έχει δύο στόχους: Πρώτον, να αναδείξει τα μέτρα της κυβέρνησης υπέρ των αδύναμων οικονομικά. Δεύτερον, να αντικρούσει εμμέσως ην πολεμική ου έχει δεχτεί για τη Συμφωνία των Πρεσπών.
Χωρίς Μητσοτάκη
Τα τηλεοπτικά σποτ της Νέας Δημοκρατίας κινούνται στην αντίθετη λογική από αυτά του ΣΥΡΙΖΑ: Ο Κυριάκος Μητσοτάκης απουσιάζει τελείως. Με τη δημοσκοπική συσπείρωση της ΝΔ να ξεπερνάει το 80%, στο επιτελείο της ΝΔ επιλέχτηκε ως βασική προτεραιότητα η προσέλκυση ψηφοφόρων που βρίσκονται σε σχετική ιδεολογική απόσταση από το κόμμα του κ. Μητσοτάκη. Για να επιτευχθεί ο στόχος της Πειραιώς, χρησιμοποιήθηκε τόσο η «αρνητική» διαφήμιση όσο και η «θετική».
Στο δύο σποτ της ΝΔ με τίτλο «Πολιτική αλλαγή τώρα» πρωταγωνιστούν πρόσωπα της καθημερινότητας που «εκπροσωπούν» συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδας (ελεύθεροι επαγγελματίες, άνεργοι, επιχειρηματίες). Στα σποτ αναδεικνύονται τα ζητήματα των υψηλών φόρων, της ανεργίας και της εγκληματικότητας. Στο σποτ «Αυτή είναι η Ελλάδα που αξίζουμε», η ίδια ατζέντα (φόροι, δουλειές, ασφάλεια) προβάλλεται με θετικό τρόπο, ως πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας.
Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ότι οι επιλογές των δύο κομματικών επιτελείων βρίσκονται στον αντίποδα των δημοσκοπικών ευρημάτων. Σε όλες τις δημοσκοπήσεις ο Κυριάκος Μητσοτάκης εμφανίζεται με μεγάλο προβάδισμα στην ερώτηση «Ποιος είναι πιο κατάλληλος για πρωθυπουργός».