ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μειωμένη η τραπεζική εξάρτηση για το 48% των Ελλήνων

Μειωμένη η τραπεζική εξάρτηση για το 48% των Ελλήνων

Η έλλειψη εμπιστοσύνης στον τραπεζικό κλάδο και η εμφάνιση εναλλακτικών προτάσεων από μη παραδοσιακούς «παίκτες», διαβρώνουν τη σχετικότητα των παραδοσιακών τραπεζικών ιδρυμάτων ως προς τους πελάτες τους

Στην πρόσφατη έρευνα της ΕΥ, Global Consumer Banking Survey 2016, στην οποία έλαβαν μέρος 55.000 καταναλωτές από όλον τον κόσμο, το 40% παγκοσμίως και το 48% στη χώρα μας αναφέρει μειωμένη εξάρτηση από τις παραδοσιακές τράπεζες, ενώ δηλώνει αυξημένο ενδιαφέρον ως προς τις διάφορες εναλλακτικές που θα μπορούσαν να του προσφερθούν.

Τα ιδρύματα λιανικής τραπεζικής παγκοσμίως αξιολογήθηκαν με μόλις 75,1 σε μια κλίμακα με μέγιστο το 100, σύμφωνα με το Δείκτη Σχετικότητας των παραδοσιακών τραπεζών που ανέπτυξε η EY (EY Bank Relevance Index – BRI), ενώ η αντίστοιχη τιμή του δείκτη στην Ελλάδα είναι 76,9.

Η έλλειψη εμπιστοσύνης, η μεταβαλλόμενη συμπεριφορά των καταναλωτών και οι προσδοκίες τους λόγω των ψηφιακών καινοτομιών, σε συνδυασμό με τον αυξημένο ανταγωνισμό από την εμφάνιση νέων παικτών στο πεδίο των τραπεζικών υπηρεσιών, διαβρώνουν τη σχετικότητα των παραδοσιακών τραπεζών ως προς τους πελάτες τους.

Είναι χαρακτηριστικό πως η εμπιστοσύνη στις παραδοσιακές τράπεζες υστερεί έναντι των τραπεζών που παρέχουν υπηρεσίες αποκλειστικά μέσω ψηφιακών καναλιών, των FinTechs και των σούπερ-μάρκετ που, ανά περιπτώσεις, προσφέρουν τραπεζικές υπηρεσίες

Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 42% των καταναλωτών αναφέρει πως έχει χρησιμοποιήσει μη τραπεζικούς παρόχους χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών κατά τους τελευταίους 12 μήνες, ενώ το 21% των καταναλωτών που ακόμα δεν έχει κάνει χρήση αυτών των εναλλακτικών υπηρεσιών, σχεδιάζει να το κάνει στο άμεσο μέλλον. Η αύξηση του εσόδου ανά πελάτη και του μεριδίου αγοράς που θα εξασφαλίσει σταθερές αποδόσεις στους μετόχους δε θα συμβεί, εάν οι παραδοσιακές τράπεζες δεν αλλάξουν.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα μόνο το 32% των πελατών σε παγκόσμιο επίπεδο και το 31% στην Ελλάδα θεωρεί ότι υπάρχει διαφοροποίηση μεταξύ των προϊόντων που παρέχουν οι διάφορες τράπεζες, ενώ μόλις το 14% αισθάνεται μεγάλη ασφάλεια στον τραπεζικό κλάδο σήμερα.

Πάντως, η ανθρώπινη αλληλεπίδραση εξακολουθεί να είναι σημαντική, καθώς το 59% των πελατών σε παγκόσμιο επίπεδο και το 63% στην Ελλάδα, σημειώνει ότι θέλει να επισκέπτεται ένα κατάστημα ή να μιλήσει στο τηλέφωνο με έναν υπάλληλο της τράπεζας, όταν θέλει να αγοράσει ένα νέο προϊόν ή επιθυμεί να ζητήσει συμβουλές.