Πλήγμα στη διεθνή ναυτιλία από την επιδημία του κοροναϊού
Μεγάλες προκλήσεις έχει δημιουργήσει στη ναυτιλία η επιδημία του κοροναϊού. Το κλείσιμο πολλών εργοστασίων στην Κίνα για λόγους πρόληψης της μετάδοσης του ιού έχει οδηγήσει σε σημαντική μείωση των προϊόντων προς μεταφορά, με αποτέλεσμα να έχουν υποχωρήσει σημαντικά οι τιμές των ναύλων. Επιπλέον, η επιδημία του κοροναϊού εμποδίζει τους πλοιοκτήτες να προχωρήσουν σε υποχρεωτικές πλέον μετασκευές πλοίων προκειμένου να εξοικονομήσουν καύσιμα και να προστατευθεί το περιβάλλον.
Η μείωση στις ανάγκες μεταφοράς ξηρού και υγρού φορτίου λόγω της επιδημίας είναι έκδηλη. Τα τεράστια πλοία τύπου Capesize που μεταφέρουν σιδηρομετάλλευμα στην Κίνα κερδίζουν πια σε ημερήσια βάση λιγότερα από 2.600 δολάρια σύμφωνα με το Baltic Exchange στο Λονδίνο. Πρόκειται για πολύ μικρό ποσό για τα δεδομένα της αγοράς, το οποίο δεν καλύπτει καν τις ανάγκες μισθοδοσίας των πληρωμάτων τους.
Το ποσό αυτό χαρακτηρίζεται χαμηλότερο κατά 93% σε σχέση με τα υψηλά που είχαν καταγραφεί στα ναύλα το 2019. Τα πλοία τύπου Capesize είναι τα μεγαλύτερα εμπορικά μεταφοράς ξηρού φορτίου στον κόσμο. Είναι πολύ μεγάλα για να περάσουν από τη Διώρυγα του Σουέζ (αυτά χαρακτηρίζονται ως Suezmax) ή του Παναμά (τα Neopanamax) και για τον λόγο αυτόν θα πρέπει να κάνουν υποχρεωτικά τον διάπλου από ωκεανό σε ωκεανό είτε από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας είτε από το Ακρωτήριο Χορν. Τα ναύλα των σουπερτάνκερ που μεταφέρουν τεράστιες ποσότητες αργού πετρελαίου έχουν υποχωρήσει έως 95% από τα υψηλά που είχαν καταγραφεί πέρυσι.
Υπάρχει όμως και ένα ακόμα πρόσθετο πρόβλημα με την επιδημία του ιού. Πολλοί ιδιοκτήτες θέλουν εσπευσμένα να κάνουν μετασκευές σε πλοία τους σε ναυπηγεία στην Κίνα για να τοποθετηθεί σε αυτά ειδική τεχνολογία (τα λεγόμενα scrubbers). Τα scrubbers επιτρέπουν στα πλοία να πληρούν τη νέα νομοθεσία περί εκπομπών ρύπων και θεωρείται ότι θα βοηθήσουν τις εταιρείες να εξοικονομήσουν πολλά εκατομμύρια δολάρια κάθε χρονιά.
Η επιδημία του κοροναϊού δεν επιτρέπει την πραγματοποίηση τέτοιων εργασιών, σύμφωνα με την εταιρεία DHT Tanker Holdings την οποία επικαλείται το Bloomberg. Αυτό συμβαίνει επειδή πλέον υπάρχουν μεγάλα προβλήματα για να φτάσουν στα ναυπηγεία εξαρτήματα και προσωπικό για την πραγματοποίηση τέτοιων εργασιών, αναφέρουν στελέχη της αγοράς.
Με βάση όσα ισχύουν από τις αρχές του 2020, τα πλοία πρέπει να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων σε οξείδιο του θείου. Οι τιμές για το νέο καύσιμο με χαμηλότερη περιεκτικότητα σε θείο αυξήθηκαν σημαντικά λόγω της ζήτησης. Ορισμένοι πλοιοκτήτες μάλιστα κέρδισαν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα τοποθετώντας στα πλοία τους scrubbers προτού αρχίσουν να ισχύουν οι νέοι κανονισμοί, με αποτέλεσμα να μπορούν να καίνε και το φθηνότερο παλαιότερο καύσιμο. Τώρα και άλλοι πλοιοκτήτες σπεύδουν να κάνουν παρόμοιες μετασκευές στον στόλο τους, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Τα σουπερτάνκερ στα οποία έχει γίνει εγκατάσταση των scrubbers κερδίζουν καθημερινά 15.000 δολάρια περισσότερα από τα πλοία χωρίς την τεχνολογία αυτή, αναφέρει το Bloomberg. Σε βάθος χρόνου αυτό σημαίνει ότι τα πλοία με εγκαταστημένα τα scubbers θα μπορούν να κερδίσουν 5 εκατ. δολάρια περισσότερα. Αντίστοιχα είναι τα ποσά σε πλοία μεταφοράς άλλων φορτίων.
Μόνο η εταιρεία DHT σχεδιάζει να εγκαταστήσει φέτος έξι scrubbers σε πλοία της και ήθελε να εκμεταλλευθεί την περίοδο πτώσης των ναύλων για να κάνει τις εργασίες αυτές. Ωστόσο τα ναυπηγεία στην Κίνα δεν μπορούν να προχωρήσουν ή να ολοκληρώσουν τέτοιες εργασίες λόγω της αναστολής εργασιών που έχει επιβληθεί για να μην εξαπλωθεί η επιδημία. Για τον λόγο αυτόν πολλά πλοία βρίσκονται σε αναμονή, χωρίς συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.