ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αμετάβλητος ο δείκτης οικονομικού κλίματος το Μάρτιο

Αμετάβλητος ο δείκτης οικονομικού κλίματος το Μάρτιο
Φωτογραφία αρχείου EUROKINISSI/ ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ

Αμετάβλητος παρέμεινε το Μάρτιο ο δείκτης οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα, σύμφωνα με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανιών Ερευνών (ΙΟΒΕ).

Ο δείκτης οικονομικού κλίματος παρέμεινε αμετάβλητος τον Μάρτιο στις 101,3 μονάδες, ήτοι στην ίδια τιμή με τον Φεβρουάριο. Στη βιομηχανία και το λιανικό εμπόριο κατεγράφη επιδείνωση των προσδοκιών, σε αντίθεση με τις κατασκευές και τις υπηρεσίες όπου σημειώθηκε έντονη βελτίωση.

Αντίστοιχα, στην πλευρά των νοικοκυριών, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ανέκαμψε ελαφρά, διατηρώντας τη γενική ανοδική τάση των τελευταίων μηνών. «Η σχεδόν συνεχής αυτή άνοδος της καταναλωτικής εμπιστοσύνης είναι αναμενόμενη σε προεκλογική περίοδο, με βάση και την εμπειρία από προηγούμενα χρόνια», αναφέρει το ΙΟΒΕ.

Στην πλευρά της παραγωγής, η μέτρηση αυτού του Μαρτίου επιβεβαίωσε ως κυρίαρχο χαρακτηριστικό τη στάση αναμονής καθώς προσεγγίζουμε μια σύνθετη εκλογική διαδικασία (ευρωεκλογών, περιφερειακών και εθνικών). Μετά από την έξοδο, το καλοκαίρι, από το τελευταίο πρόγραμμα, το κλίμα κινείται οριζόντια, άλλοτε με βελτίωση και άλλοτε με επιδείνωση σε επιμέρους κλάδους. Στο διάστημα αυτό ουσιαστικές και μη αναμενόμενες μεταβολές δεν έχουν επέλθει στην οικονομική πολιτική, με εξαίρεση τη διάσταση ορισμένων παροχών και επιδομάτων.

«Συνολικά, η συνέχιση της τάσης αναμονής στις προσδοκίες δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένη και θα εξαρτηθεί την προσεχή περίοδο από τις επιμέρους αποφάσεις πολιτικής και την εφαρμογή εκκρεμουσών μεταρρυθμίσεων (όπως για τη διαχείριση «κόκκινων δανείων», τη διευθέτηση ληξιπρόθεσμων οφειλών στο δημόσιο και άλλα), καθώς και τις εξελίξεις στις δημοσιονομικές επιδόσεις», τονίζεται στην ανάλυση του ΙΟΒΕ.

Σύμφωνα με την έρευνα το Μάρτιο κατεγράφησαν τα εξής αποτελέσματα:

- Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στη βιομηχανία επιδεινώθηκε οριακά τον Μάρτιο, στις 103,8 (από 104,1) μονάδες, επίδοση ωστόσο ελαφρά υψηλότερη από την αντίστοιχη περυσινή (102,6 μον.). Από τις βασικές μεταβλητές του δείκτη, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση ουσιαστικά δεν μεταβλήθηκε, ενώ οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα και το ισοζύγιο στις προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες αυξήθηκαν ήπια.

-Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στις κατασκευές ενισχύθηκε τον Μάρτιο, στις 61,1 (από 48,9) μονάδες, σαφώς υψηλότερα και από το αντίστοιχο περυσινό επίπεδο (50,6 μονάδες). Στους επιμέρους κλάδους, η τάση είναι ανοδική περισσότερο στα Δημόσια Έργα και λιγότερο στις Ιδιωτικές Κατασκευές. Από τις βασικές μεταβλητές του δείκτη, οι προβλέψεις για το πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων ενισχύθηκαν, ενώ ανοδικά κινήθηκαν και οι προβλέψεις για την απασχόληση.

δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στο Λιανικό Εμπόριο επιδεινώθηκε σημαντικά τον Μάρτιο, κινούμενος στις 95,5 (από 103,7) μονάδες, για δεύτερο συνεχόμενο μήνα, κινούμενος ελαφρά υψηλότερα από την αντίστοιχη περυσινή επίδοση (94,9). Από τις κύριες μεταβλητές του δείκτη, οι θετικές εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις εξασθενούν αισθητά, όπως επίσης και οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή τους, ενώ ο δείκτης αποθεμάτων ενισχύεται.

-Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στις υπηρεσίες κινείται ανοδικά τον Μάρτιο για δεύτερο συνεχόμενο μήνα μετά από μια 4μηνη περίοδο συνεχούς πτώσης, στις 90,0 (από 86,4) μονάδες, χαμηλότερα ωστόσο από την αντίστοιχη περυσινή επίδοση (92,4 μονάδες). Από τις επιμέρους μεταβλητές του δείκτη, οι αρνητικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων αμβλύνονται ελαφρά, ενώ βελτιώνονται οριακά οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα ζήτηση, αλλά και οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή της.

-Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ανέκαμψε τον Μάρτιο, μετά την υποχώρησή του τον προηγούμενο μήνα, και διαμορφώθηκε στις -31,6 (από -33,3) μονάδες3. Η άνοδος ήταν ήπια, καθώς δεν υπερέβη την πτώση του Φεβρουαρίου. Η ενίσχυση υποστηρίζεται από όλους τους δείκτες οι οποίοι διαμορφώνουν την καταναλωτική εμπιστοσύνη, αλλά κυρίως από τις λιγότερο απαισιόδοξες προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας, καθώς και την καλυτέρευση εκείνων για μείζονες αγορές.

Η μικρή πλέον απόσταση από τις εκλογές του Μαΐου συντηρεί τη συνήθως παρατηρούμενη ευφορία μεταξύ των νοικοκυριών κατά την προεκλογική περίοδο. Η κάμψη της απαισιοδοξίας για την οικονομική κατάσταση της χώρας μάλλον συνδέεται με την έκδοση του 10ετούς ομολόγου στην αρχή του Μαρτίου.