Ιδιωτικοποιήσεις χωρίς ανάσα για τα «ασημικά» του Δημοσίου
Η νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, βάσει των δεσμεύσεων του Μνημονίου, πρέπει να υλοποιήσει με ρυθμό περίπου έναν διαγωνισμό τον μήνα το πιο βαρύ και δεσμευτικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων που έχει αναλάβει ελληνική κυβέρνηση έως τώρα.
Οι θετικές επιδόσεις στις αποκρατικοποιήσεις αποτελούν προαπαιτούμενο της συζήτησης αυτής καθώς θα μετρήσουν στις μελέτες για τη βιωσιμότητά του (DSA) που θα εκπονήσουν η ΕΚΤ και το ΔΝΤ μέσα στο 2018. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο στόχος εσόδων ύψους 2 δισ. ευρώ για το 2018 είναι εύκολα επιτεύξιμος, δεδομένου ότι πρόκειται για αποκρατικοποιήσεις πολιτικά και τεχνικά δύσκολες, που θα πρέπει να συγκεντρώσουν τη μέγιστη δυνατή συναίνεση από τους εποπτεύοντες υπουργούς, πράγμα σπάνιο μέχρι σήμερα.
Σε μια χρονιά που από πολλούς χαρακτηρίζεται ως εκλογική, τέτοιοι διαγωνισμοί δεν αποκλείεται να φουντώσουν ενδοκυβερνητικές αντιδράσεις, αν και, όπως λένε καλά πληροφορημένες πηγές, «το κρίσιμο είναι ότι υπάρχει η πολιτική δέσμευση από ψηλά».
Σε αυτό τον αγώνα ταχύτητας, με το καλημέρα θα πρέπει να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση της μαρίνας Χίου (18 Ιανουαρίου), της Εγνατίας Οδού (26 Ιανουαρίου) και της μαρίνας Αλίμου (31 Ιανουαρίου), για να κλείσει το πρώτο δίμηνο με την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για την αγορά του 66% του ΔΕΣΦΑ (16 Φεβρουαρίου).
Το πρόγραμμα συνεχίζεται χωρίς καμία διακοπή, αφού έως τα τέλη Μαρτίου θα πρέπει να προκηρυχθούν όλοι οι καινούργιοι διαγωνισμοί πώλησης μετοχικών πακέτων του Δημοσίου, δηλαδή το 5% του ΟΤΕ, το 35% των ΕΛΠΕ, το 65% της ΔΕΠΑ και το 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Εντός του 2018, αλλά δίχως να έχει ακόμη οριστεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, θα ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί για την παραχώρηση αρκετών από τα δέκα περιφερειακά λιμάνια, όπως Αλεξανδρούπολη, Ηγουμενίτσα, Βόλος, Πάτρα, Καβάλα, καθώς επίσης η πώληση του 11% της ΕΥΔΑΠ, του 23% της ΕΥΑΘ, και του 17% της ΔΕΗ.
Στην πράξη το Ταμείο έχει σύμφωνα με τις πληροφορίες χωρίσει τους παραπάνω διαγωνισμούς σε τρεις κατηγορίες: τις εταιρείες που θα ιδιωτικοποιηθούν με μακροχρόνιες παραχωρήσεις (Εγνατία, μαρίνες, λιμάνια), τις εισηγμένες όπου πωλούνται μειοψηφικά πακέτα μετοχών (ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΟΤΕ, ΔΕΗ) και μια ειδική ομάδα στην οποία ανήκουν οι πλέον σύνθετες αποκρατικοποιήσεις (ΕΛΠΕ), μη εισηγμένες ενεργειακές όπως η ΔΕΠΑ, κ.ο.κ.
Στις εταιρείες που θα παραχωρηθούν τα πράγματα είναι ξεκάθαρα και η ιδιωτικοποίηση θα γίνει με την επιλογή στρατηγικού επενδυτή.