ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γραφείο Προϋπολογισμού Βουλής: Η λιτότητα θα επιδράσει στην ανάπτυξη το 2018

Γραφείο Προϋπολογισμού Βουλής: Η λιτότητα θα επιδράσει στην ανάπτυξη το 2018
(EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ)

Φόβους ότι η υπερβολική λιτότητα θα επηρεάσει αρνητικά την ανάπτυξη το 2018 εξέφρασε το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή σχολιάζοντας το τελικό σχέδιο του προϋπολογισμού 2018.

Στην έκθεση που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα η επιστημονική επιτροπή του Γραφείου εκφράζει την ανησυχία της για την επίμονη επιδίωξη υψηλότερων του στόχου (και των δεσμεύσεων της χώρας) πρωτογενών πλεονασμάτων. «Προφανώς συνεπάγονται υπερβολική λιτότητα και επηρεάζουν αρνητικά την ανάπτυξη. Όμως επηρεάζουν και τα διαπραγματευτικά περιθώρια της χώρας, επιτρέπουν στην κυβέρνηση να διοχετεύσει πόρους σε στόχους που έχουν για την ίδια πολιτική προτεραιότητα και οδηγούν στη δημιουργία ταμειακών αποθεμάτων, ιδίως για τη μεταβατική περίοδο μετά τη λήξη του Μνημονίου», σημειώνεται σχετικά.

Το Γραφείο Προϋπολογισμού υποστηρίζει πως στο επόμενο διάστημα θα ήταν κρίσιμο να ενταχθεί στη γενικότερη συζήτηση η αναθεώρηση των στόχων για πρωτογενή πλεονάσματα προς τα κάτω και η οριστική «διευθέτηση» του χρέους. «Κυβέρνηση και αντιπολίτευση μάλλον συμφωνούν στον στόχο αυτό και έχουν ως σύμμαχο το ΔΝΤ», σημειώνεται στην έκθεση.

Κατά τους συντάκτες της έκθεσης, μπορεί το σχέδιο προϋπολογισμού να έχει ως στόχο να συζευχθεί η «δημοσιονομική υπευθυνότητα με κοινωνική δικαιοσύνη», ωστόσο με τη διπλωματική διατύπωση «υπευθυνότητα», εννοείται η εφαρμογή των όσων έχουν συμφωνηθεί στο τρίτο πρόγραμμα προσαρμογής. «Όπως όμως έχει υποστηριχθεί, ο συνδυασμός λιτότητας και αδικίας μειώνει τις πιθανότητες επιτυχίας ενός προγράμματος προσαρμογής», τονίζουν σχετικά.

Κατά το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή τη γενική στόχευση ως προς την κοινωνική διάσταση υπηρετεί μεν η εφαρμογή του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης και η διανομή του «κοινωνικού μερίσματος», αλλά αυτήν ακριβώς αντιστρατεύονται άλλα μέτρα που προβλέπει το ίδιο το σχέδιο προϋπολογισμού (π.χ. η σαφής προτίμηση υπέρ των έμμεσων φόρων, ειδικά όσο οι έμμεσοι φόροι δεν χρηματοδοτούν αναδιανεμητικές μεταβιβάσεις, η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών στα νησιά, η μείωση του επιδόματος θέρμανσης κ.α.. Επομένως, όπως σημειώνεται, το ίδιο το σχέδιο Προϋπολογισμού αδυνατίζει εν μέρει το σχετικό επιχείρημα.

Να σημειωθεί πως το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή αμφισβητεί το στόχο του προϋπολογισμού 2018 για αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 2,5% το 2018 προκύπτει κατά 56% από την αύξηση του Ακαθάριστου Σχηματισμού Παγίου Κεφαλαίου, αναδεικνύοντας την επισφάλεια της συγκεκριμένης πρόβλεψης, ενώ και το 2017 αναμένεται να καταγραφεί σημαντική απόκλιση μεταξύ αρχικής πρόβλεψης και πραγματοποίησης.

Σχολιάζοντας το στόχο του 2018 για πρωτογενές πλεόνασμα 3,82% του ΑΕΠ το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή αναφέρει πως «τα προηγούμενα δείχνουν ότι η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων δεν θα είναι εύκολη ακόμα και αν υποθέσουμε ότι θα εισέλθουμε στο 2018 με τακτοποιημένες τις σχέσεις μας με τους θεσμούς».

Όπως σημειώνει, «πολλές αβεβαιότητες βαραίνουν τα φορολογικά έσοδα του 2018, όπως τα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων από ασφαλιστικές εισφορές και η έκταση της φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής». Στην πλευρά των δαπανών, αβεβαιότητες πηγάζουν κατά τους συντάκτες της έκθεσης, από τον βαθμό πραγματοποίησης δαπανών που εκκρεμούν (π.χ. αποπληρωμής συντάξεων), την πορεία του προγράμματος επενδύσεων κ.α..

Ολόκληρη η Έκθεση