Grant Thornton: Περιορισμένη η αξιοποίηση ΑΙ και ψηφιακών τεχνολογιών από τις ελληνικές επιχειρήσεις
«Το μεγαλύτερο εμπόδιο (όσον αφορά στην αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών) είναι η κουλτούρα των ίδιων των επιχειρηματιών». Η δήλωση αυτή του Σπύρου Θεοδωροπούλου, προέδρου του ΣΕΒ κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης Future Unfold της Grant Thornton αποτυπώνει με έναν ιδιαίτερα γλαφυρό τρόπο το βασικό συμπέρασμα της έρευνας που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της ίδιας εκδήλωσης αναφορικά με την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών και της τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) από τις ελληνικές μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις.
Η εν λόγω έρευνα πραγματοποιήθηκε -για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά- από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών για λογαριασμό της Grant Thornton σε ένα δείγμα 400 επιχειρήσεων με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 5 εκατ. ευρώ. Πρόκειται, δηλαδή, για τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις της χώρας, οι οποίες παράγουν το 70% του ΑΕΠ. Και όπως ανέφερε σε διάφορα σημεία της παρουσίασης της έρευνας ο καθηγητής Γιώργος Δουκίδης, το πρόβλημα δείχνει να είναι ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις αυτού του μεγέθους έχουν αποκτήσει ψηφιακά εργαλεία και δηλώνουν ότι ασχολούνται με το ΑΙ αλλά τελικώς αποδεικνύεται ότι είναι πολύ μικρό το ποσοστό εκείνων που πραγματικά αξιοποιούν αυτού του είδους τις λύσεις. Και επιπλέον, αν και αναγνωρίζουν την ανάγκη να μετασχηματισμούν, τελικώς δεν είναι διατεθειμένες να επενδύσουν πραγματικά.
ΑΙ και ελληνικές επιχειρήσεις
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τι συμβαίνει με το ΑΙ, το οποίο αποτελεί μία τεχνολογία με την οποία ασχολούνται άπαντες στον κόσμο και ήταν και το θέμα της χθεσινής εκδήλωσης της Grant Thornton. Το 30% των εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι έχουν ένα πλάνο αξιοποίησης του ΑΙ. Όμως, μόνο το 20% χρησιμοποιεί τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης, μόλις το 17% έχει τις απαραίτητες δεξιότητες και μόλις το 15% έχει διαμορφώσει μία στρατηγική για το ΑΙ.
Όμως, μόλις το 10% έχει δημιουργήσει την άκρως απαραίτητη υποδομή για τη διαχείριση δεδομένων που απαιτείται προκειμένου να είναι αποδοτική μία ΑΙ στρατηγική και τελικώς μόλις το 4% έχει όλες τις προϋποθέσεις προκειμένου να υλοποιήσει πετυχημένα μία στρατηγική αναφορικά με την τεχνητή νοημοσύνη!
Αξιοποιώντας ψηφιακές λύσεις
Αντίστοιχη δείχνει να είναι και η κατάσταση όσον αφορά στην αξιοποίηση των ψηφιακών λύσεων. Αν και η έρευνα δείχνει ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων έχει αποκτήσει ψηφιακά εργαλεία όπως είναι το ERP (86%), η διαχείριση αποθηκών (71%) και η διαχείριση των σχέσεων με τους πελάτες (71%), μόλις το 19% δηλώνει τελικώς ότι αξιοποιεί πλήρως τις ψηφιακές τεχνολογίες και την αυτοματοποίηση των διαδικασιών!
Όπως είναι εντυπωσιακό ότι μόλις το 7% των ελληνικών μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων φθάνει στο σημείο να αναφέρει ότι έχει τα πλήρη πλεονεκτήματα από όλες αυτές τις ψηφιακές λύσεις σε τομείς όπως είναι η λήψη καλύτερων αποφάσεων, η μείωση του κόστους και η ενίσχυση της παραγωγικότητας και η αύξηση των πωλήσεων και της ανταγωνιστικότητας.
Το 46% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι έχει διαμορφώσει μία στρατηγική ψηφιακού μετασχηματισμού αλλά μόλις 1 στις 3 έχει κατανοήσει -σε κάποιο βαθμό- ότι ο μετασχηματισμός που πρέπει να υλοποιήσει είναι επιχειρησιακός!
Χαμηλές επενδύσεις
Ενδεχομένως, το πιο ανησυχητικό στοιχείο είναι ότι η πρόθεση για επενδύσεις κινείται σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Αν και η συντριπτική πλειοψηφία δηλώνει ότι οι επενδύσεις σε ψηφιακές λύσεις είναι απαραίτητες σε διάφορα τμήματα, τα ποσά που είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν κινούνται σε χαμηλά επίπεδα.
Μόλις το 14% δηλώνει ότι σκοπεύει να δαπανήσει ένα ποσό άνω των 300 χιλιάδων ευρώ συνολικά στην επόμενη τριετία (σ.σ. 100 χιλιάδες ευρώ ετησίως κατά μέσο όρο), το οποίο εκτιμάται ότι αποτελεί και το μίνιμουμ που απαιτείται για εταιρείες αυτού του μεγέθους!
Η πλειοψηφία (60%) δηλώνει ότι δεν σκοπεύει να δαπανήσει πάνω από 150 χιλιάδες ευρώ -στο σύνολο της τριετίας- ενώ υπάρχει και ένα 19% που σκοπεύει να κινηθεί μεταξύ 150 και 300 χιλιάδων ευρώ. Προφανώς με τέτοιες επενδύσεις και χωρίς αλλαγή νοοτροπίας πολύ δύσκολα η συντριπτική πλειοψηφία των μεσαίων και μεγάλων ελληνικών επιχειρήσεων θα πετύχει να αξιοποιήσει τα οφέλη των ψηφιακών τεχνολογιών και πολύ περισσότερο του ΑΙ, το οποίο απαιτεί επιπλέον ενασχόληση και επενδύσεις προκειμένου να αποφέρει σημαντικά οφέλη.