Το νέο τοπίο στις κατασκευές και ο ρόλος της Intrakat
Νέα δεδομένα, με ένταση του ανταγωνισμού και μια πλειάδα έργων που θα αλλάξουν τον χάρτη της Ελλάδας έρχονται στον κατασκευαστικό κλάδο.
Την ίδια στιγμή, η είσοδος των Μπάκου-Καϋμενάκη-Εξάρχου στο μετοχικό κεφάλαιο της Intrakat και εν συνεχεία η εξαγορά της ΑΚΤΩΡ ανατρέπουν τις ισορροπίες των δυνάμεων στον κλάδο.
Και όλα αυτά, ενώ εκτυλίσσεται η «μητέρα όλων των μαχών» μεταξύ των κατασκευαστικών εταιρειών, η οποία δεν είναι άλλη από το διαγωνισμό για την Αττική Οδό, με τις δεσμευτικές προσφορές στη διαγωνιστική διαδικασία για τη νέα σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών σχετικά με τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για 25 έτη να έχουν προθεσμία έως τις 17 Ιουλίου.
Το ανεκτέλεστο των 4,9 δισ. ευρώ της Intrakat
Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, η κίνηση που άλλαξε τον χάρτη τους τελευταίους μήνες είναι η «αλλαγή σελίδας» στην Intrakat, η οποία, μετά και την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ έχει αναχθεί στη δεύτερη μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρεία της χώρας.
Όπως εξάλλου ανέφερε πρόσφατα κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης της εταιρείας ο κ. Αλέξανδρος Εξάρχου, Διευθύνων Σύμβουλος της Intrakat και Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου, στο τέλος Ιουνίου 2023 το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της εταιρείας έχει φτάσει στα 2,1 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 850 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον Ιούλιο του 2022. Μετά την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ Κατασκευαστική και την έγκριση των Αρμόδιων Αρχών, ο Όμιλος θα διαθέτει στο τέλος του 2023 σύνολο ανεκτέλεστου 4,9 δισ. ευρώ.
Ειδικά δε για την περίπτωση της Αττικής Οδού, η Intrakat, σύμφωνα πάντα με κύκλους της αγοράς, συγκαταλέγεται ανάμεσα στα φαβορί στη διαγωνιστική διαδικασία, καθώς «κατεβαίνει» στο διαγωνισμό με την πορτογαλική εταιρεία Brisa, έχοντας μάλιστα αυξήσει το ποσοστό της σε 49%, έναντι 30% που όριζε η αρχική συμφωνία.
Όλα τα παραπάνω έχουν άμεσο αντίκτυπο και στην κεφαλαιοποίηση της εταιρείας, η οποία και πλέον έχει φτάσει στα 345,9 εκατ. ευρώ καταγράφοντας αύξηση 142% σε σχέση με τα 142,8 εκατ. ευρώ που ήταν όταν η νέα διοίκηση ανέλαβε την εταιρεία.
«Μάχη» και στα ιδιωτικά έργα
Την ίδια στιγμή, και πέρα από τους διαγωνισμούς για τα δημόσια έργα που «τρέχουν» ή αναμένεται να προκηρυχθούν στο προσεχές χρονικό διάστημα, ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους κατασκευαστές έχουν και τα ιδιωτικά έργα, προσφέροντας σημαντική διαφοροποίηση στο χαρτοφυλάκιό τους. Χαρακτηριστικά, όπως ανέφερε ο κ. Εξάρχου, στην περίπτωση της Intrakat, σημαντικά ιδιωτικά έργα αποτελούν για την εταιρεία, το Riviera Tower στο Ελληνικό, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρλω , αλλά και το νέο project που αφορά στην κατασκευή ενός νέου Τερματικού Σταθμού Αποθήκευσης Πετρελαίου δυναμικότητας 1.300.000 m3 στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα για την εταιρεία ECOMAR STORAGE SOLUTIONS FZE», ύψους 357 εκατ. ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση, όπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου, το 2023 αναμένεται να είναι χρονιά εξελίξεων αλλά και ανακατατάξεων στον κλάδο, καθώς μια σειρά από μεγάλα έργα αλλά και οι νέοι παίκτες οδηγούν στο «ξαναμοίρασμα» της τράπουλας.