ΔΙΕΘΝΗ

Maersk: «Μαύρα σύννεφα» στο παγκόσμιο εμπόριο λόγω ενεργειακής κρίσης και Ουκρανίας

Maersk: «Μαύρα σύννεφα» στο παγκόσμιο εμπόριο λόγω ενεργειακής κρίσης και Ουκρανίας
Ο δεύτερος μεγαλύτερος πλοιοκτήτης μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο προειδοποίησε για μια επερχόμενη ύφεση στη ζήτηση του παγκόσμιου εμπορίου ΙΝΤΙΜΕ

Μαύρα σύννεφα διαφαίνονται στον ορίζοντα το παγκόσμιου εμπορίου εν μέσω του πολέμου στην Ουκρανία, της ενεργειακής κρίσης στην Ευρώπη, τον υψηλό πληθωρισμό και μια πιθανή παγκόσμια ύφεση.

Αυτή είναι η εκτίμηση του Soren Skou, CEO της μεγάλης εταιρείας shipping, Maersk, η οποία λειτουργεί ως «βαρόμετρο» για το παγκόσμιο εμπόριο. Ο Skou επισήμανε πως οι παραπάνω παράγοντες βαραίνουν σημαντικά την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, οι οποίοι με τη σειρά τους επηρεάζουν τη ζήτηση των παγκόσμιων μεταφορών και logistics.

Μάλιστα, σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα της Maersk για το δεύτερο τρίμηνο του 2022, η εταιρεία προειδοποίησε για μια επερχόμενη ύφεση στη ζήτηση του παγκόσμιου εμπορίου και αποδυνάμωση την ώρα που καταγράφεται μείωση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών και συμφόρηση της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Από τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν μέσα στην εβδομάδα (Τετάρτη 2/11) φαίνεται πως η ζήτηση για μεταφορές μέσω κοντέινερ διεθνώς αναμένεται καταγράψει πτώση σε σχέση με την προηγούμενη πρόβλεψη.

Συγκεκριμένα, εκτιμάται πως η παγκόσμια ζήτηση εμπορευματοκιβωτίων θα μειωθεί από 2% έως 4% φέτος, έναντι προηγούμενης πρόβλεψης για εξέλιξη στη διεθνή ζήτηση μεταξύ -1% και 1%.

Σημειώνεται πως οι δείκτες παραγγελιών και μεταφορών μειώθηκε το τρίτο τρίμηνο καθώς η ζήτηση περιορίστηκε και άρχισε η άρση των περιορισμών που είχε θέσει η Κίνα λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.

«Είναι πολύ πιθανό είτε να βρισκόμαστε είτε να βρεθούμε σύντομα σε ύφεση, σίγουρα στην Ευρώπη αλλά ενδεχομένως και στις ΗΠΑ» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Maersk, Soren Skou, σε συνέντευξή του στο Bloomberg TV.

«Το παγκόσμιο εμπόριο κινείται προς τα πίσω φέτος», είπε ο Skou.

«Σίγουρα τα διαρκή αγαθά έχουν μειωθεί, πιθανότατα πολλοί άνθρωποι υπερεπένδυσαν σε διαρκή αγαθά στην αρχή της πανδημίας, και μετά, φυσικά, βλέπουμε την επίδραση της επιβράδυνσης της οικονομίας, του πολέμου στην Ευρώπη και τι έχει κάνει στην εμπιστοσύνη των καταναλωτών».

Η πρωτοβουλία της Maersk εν μέσω μειωμένης ζήτησης

Ο δανέζικος κολοσσός Maersk προέβη σε μια νέα πρωτοβουλία με σημείο αναφοράς τις επικρατούσες συνθήκες στις τακτικές γραμμές, εν μέσω πρόβλεψης για πιθανή πλεονάζουσα προσφορά.

Όπως σημειώνει η Maersk, οι απότομες εναλλαγές στα επίπεδα ζήτησης δυσχεραίνουν τον προγραμματισμό παραγγελιών από πλευράς εταιρειών λιανικής. Η προσαρμογή στις υπάρχουσες συνθήκες χαμηλής ζήτησης θα χρειαστεί περαιτέρω χρόνο και η πρωτοβουλία της Maersk αποπειράται να υποστηρίξει τους πελάτες της.

Για αυτό, σύμφωνα με δημοσίευμα του The Loadstar, η Maersk δίνει την επιλογή χρονικής μετατόπισης της άφιξης των πλοίων που μεταφέρουν εμπορεύματα από την Ασία με προορισμό την Ευρώπη και τις ΗΠΑ.

Κέρδη ρεκόρ αλλά πρόβλεψη για συρρίκνωση της ζήτησης

Υπενθυμίζεται πως τα έσοδα του τρίτου τριμήνου για τον δεύτερο μεγαλύτερο πλοιοκτήτη μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, την δανέζικη εταιρεία Maersk, αυξήθηκαν κατά 37% στα 6,2 δισ. δολάρια και τα συνολικά έσοδα διαμορφώθηκαν στα 22,8 δισ. δολάρια. Τα EBITDA έφτασαν στα 10,9 δισ. δολάρια και τα κέρδη στα 8,9 δισ. δολάρια.

Η αύξηση των εσόδων οφείλεται κυρίως στην αύξηση κατά 4,9 δισ. δολάρια από τη διακίνηση των κοντέινερ, ενώ τα έσοδα αυξήθηκαν επίσης κατά 1,6 δισ. στην περιοχή Logistics και Υπηρεσιών και κατά 90 εκατ. δολάρια στα Terminals.

«Το αποτέλεσμα του τρίτου τριμήνου ήταν άλλο ένα ρεκόρ και το 16ο συνεχόμενο τρίμηνο με αύξηση κερδών από έτος σε έτος, σχολίασε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Søren Skou και πρόσθεσε:

«Τα ποσοστά αποστολής, που οδήγησαν τα εξαιρετικά αποτελέσματα που πετύχαμε το 2022, αυξήθηκαν ξανά τόσο σε ετήσια βάση όσο και σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο. Ωστόσο, είναι σαφές ότι οι ναύλοι κορυφώθηκαν και άρχισαν να ομαλοποιούνται κατά τη διάρκεια του τριμήνου, λόγω της μείωσης της ζήτησης και της χαλάρωσης της συμφόρησης της αλυσίδας εφοδιασμού. Όπως αναμενόταν, τα κέρδη στην διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων θα μειωθούν τις επόμενες περιόδους».