ΔΙΕΘΝΗ

Φυσικό αέριο: Μια ενδεχόμενη διακοπή θα «πάγωνε» ολόκληρες βιομηχανίες

Φυσικό αέριο: Μια ενδεχόμενη διακοπή θα «πάγωνε» ολόκληρες βιομηχανίες
Η εξάρτηση πολλών επιχειρήσεων από ενδιάμεσα προϊόντα άλλων τομέων σημαίνει πως η έλλειψη πρώτων υλών θα μπορούσε να παραλύσει ολόκληρους κλάδους της βιομηχανίας AP Photo/Michael Probst

Σοβαρό πρόβλημα σε ολόκληρες βιομηχανίες, οι οποίες θα σταματούσαν να λειτουργούν, θα μπορούσε να προκαλέσει μια ενδεχόμενη διακοπή του φυσικού αερίου, ακόμα και σε προσωρινό επίπεδο.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της γερμανικής εφημερίδας Ηandelsblatt η εξάρτηση πολλών επιχειρήσεων από ενδιάμεσα προϊόντα άλλων τομέων σημαίνει πως η έλλειψη πρώτων υλών θα μπορούσε να παραλύσει ολόκληρους κλάδους της βιομηχανίας.

Οι σημαντικότερες πρώτες ύλες στο μικροσκόπιο

Αμμωνία: Η παραγωγή αμμωνίας δεν λειτουργεί χωρίς φυσικό αέριο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το υδρογόνο αποσπάται από το φυσικό αέριο, το οποίο με τη σειρά του αποτελεί μέρος της αμμωνίας.

Με δυναμικότητα 2,5 εκατομμυρίων τόνων ετησίως, η αμμωνία είναι ένα από τα σημαντικότερα βασικά χημικά προϊόντα από άποψη όγκου στη χημική-φαρμακευτική βιομηχανία της Γερμανίας. Τα βασικά χημικά προϊόντα αποτελούν πρώτες ύλες για τη σύνθεση πολλών άλλων χημικών προϊόντων. Η αμμωνία είναι απαραίτητη για την παραγωγή λιπασμάτων, διαλυτών, πλαστικών και πολλών ιατρικών προϊόντων. Κάποια από αυτά ρέουν μέσω της σύνθεσης ουρίας στην παραγωγή «Adblue» για τον καθαρισμό των καυσαερίων των πετρελαιοκίνητων οχημάτων. Χωρίς Adblue, η κυκλοφορία των φορτηγών σταματάει.

Ψευδάργυρος: Ο γαλβανισμένος χάλυβας προστατεύεται από τη σκουριά για δεκαετίες. Ωστόσο, το γαλβάνισμα είναι ενεργοβόρο: ο ψευδάργυρος πρέπει να θερμανθεί στους 450 βαθμούς και να υγροποιηθεί, κυρίως με φυσικό αέριο, το οποίο διατηρεί τη θερμοκρασία σταθερή. Εάν η θερμοκρασία πέσει κάτω από τους 430 βαθμούς, ο ψευδάργυρος στερεοποιείται και το φυτό υφίσταται ολική απώλεια. Με αρκετή παροχή, είναι δυνατόν να αντληθεί ο ψευδάργυρος για να σωθεί το φυτό. Υπάρχει κατά μέσο όρο 250 τόνοι ψευδαργύρου σε μια μπανιέρα.

Σε πολλές εφαρμογές, ο μη γαλβανισμένος χάλυβας δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Αυτό ισχύει, για παράδειγμα, για πυλώνες υψηλής τάσης, ανεμογεννήτριες, υποστυλώματα φωτοβολταϊκών συστημάτων, στην κατασκευαστική βιομηχανία για δίκτυα και κιγκλιδώματα, προστατευτικά κιγκλιδώματα, γερανογέφυρες ή φωτεινούς σηματοδότες, καθώς και στην κατασκευή οχημάτων.

Αλουμίνιο: Ο ηλεκτρισμός και το αέριο είναι απαραίτητα για την παραγωγή αλουμινίου, επειδή και εδώ τα μείγματα ουσιών πρέπει να θερμαίνονται έντονα. Το αλουμίνιο, από την άλλη πλευρά, είναι δύσκολο να αντικατασταθεί σε πολλούς τομείς εφαρμογής. Διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην κατασκευή οχημάτων, και λόγω της υψηλής θερμικής αγωγιμότητάς του είναι επίσης σημαντικό, για παράδειγμα, για τους εναλλάκτες θερμότητας που χρησιμοποιούνται στην ψύξη, τη θέρμανση και τον κλιματισμό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των μπαταριών τους. Χρησιμοποιείται επίσης για ιατρική συσκευασία και στη μηχανική συσκευών.

Χαλκός: Τα υλικά από χαλκό δεν βρίσκονται μόνο σε πολυάριθμες εφαρμογές στην καθημερινή ζωή, όπως στα smartphones ή στους υπολογιστές, αλλά αποτελούν επίσης σημαντικά συστατικά των βιομηχανικών προϊόντων. Ο χαλκός είναι απαραίτητος για την ενεργειακή μετάβαση ειδικότερα: αρκετοί τόνοι χαλκού είναι εγκατεστημένοι σε μια σύγχρονη ανεμογεννήτρια και ο χαλκός παίζει κεντρικό ρόλο στην τεχνολογία μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας λόγω της υψηλής αγωγιμότητάς του. Και ένα ηλεκτρικό όχημα περιέχει σχεδόν τρεις φορές περισσότερο χαλκό από ένα όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Ο μισός χαλκός χρησιμοποιείται στην μπαταρία.

Γυαλί: Στη βιομηχανία γυαλιού, το φυσικό αέριο είναι η πιο σημαντική πηγή ενέργειας. Μια διακοπή της παροχής θα είχε μοιραίες συνέπειες. Υπάρχουν περίπου 400 τόνοι υγρού γυαλιού σε μια γυάλινη δεξαμενή στην οποία παράγονται υαλοπίνακες για την αυτοκινητοβιομηχανία ή τον κατασκευαστικό τομέα. Χωρίς την παροχή ενέργειας, το γυαλί στερεοποιείται και το εργοστάσιο καταστρέφεται ανεπανόρθωτα.

Εάν διακοπεί η παραγωγή, θα επηρεαστούν και άλλες βιομηχανίες: Η αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορούσε να αναγκαστεί να σταματήσει τις γραμμές συναρμολόγησής της επειδή δεν έχει τζάμια. Η παραγωγή παραθύρων θα επηρεαστεί επίσης.

Σημειώνεται πως τους τελευταίους μήνες, ο Ομοσπονδιακός Οργανισμός Δικτύων Grid έχει επανειλημμένα καταστήσει σαφές ότι οι διακοπές λειτουργίας μπορεί να συμβούν χωρίς μεγάλη προειδοποίηση.

Ο Κλάους Μίλερ, πρόεδρος του οργανισμού δικτύου, δήλωσε πρόσφατα στην Handelsblatt ότι η παροχή θα μειωθεί «όπου είναι απαραίτητο, τα αποτελέσματα ανακούφισης είναι μεγάλα και η ζημία που προκαλείται από τη μείωση είναι η μικρότερη». Ωστόσο, είπε ότι δεν μπορούν να ληφθούν αποφάσεις σε αυτό το στάδιο, αλλά θα πρέπει να εξαρτηθούν από την κατάσταση. «Πάντα θα υπάρχουν δύσκολες αποφάσεις. Και δεν μπορούμε να πάρουμε καλές αποφάσεις σε συνθήκες έλλειψης», δήλωσε ο Μίλερ.

Από τη σκοπιά της βιομηχανίας, το χειρότερο θα ήταν η διακοπή λειτουργίας χωρίς κανένα χρονικό περιθώριο, διότι θα μπορούσαν να επηρεαστούν οι εγκαταστάσεις - ακόμη και σε σημείο ολικής απώλειας.