Πρώτη κατοικία: Ανοίγει η πλατφόρμα για τα ευάλωτα νοικοκυριά
Ανανεώθηκε:
Σε λειτουργία βρίσκεται η «Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Προστασίας Κύριας Κατοικίας» για την προστασία της πρώτης κατοικίας, στο πλαίσιο του νέου Νόμου για τη ρύθμιση οφειλών.
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα (κλικ εδώ) που φιλοξενείται στο gsis.gr δίνει τη δυνατότητα στους οικονομικά αδύναμους οφειλέτες να πιστοποιηθούν ως «ευάλωτα νοικοκυριά», προστατεύοντας τα ακίνητά τους από τον πλειστηριασμό και αξιοποιώντας τις προστατευτικές πρόνοιες του Νόμου 4738/2020.
Σημειώνεται πως ο αριθμός των δυνητικά ωφελούμενων του προγράμματος υπολογίζεται σε περίπου 5.000 οφειλέτες που πληρούν σωρευτικά τα εισοδηματικά περιουσιακά και λοιπά κριτήρια.
Πώς λειτουργεί
Με τη λήψη της βεβαίωσης, τα «ευάλωτα νοικοκυριά» μπορούν να περάσουν στο επόμενο «βήμα» και να λάβουν τη συνεισφορά του Δημοσίου, με την μορφή επιδότησης, η οποία διαμορφώνεται από 70 έως 210 ευρώ τον μήνα και θα έχει διάρκεια έως και 15 μήνες, ανάλογα τη σύνθεση και να προχωρήσουν αμέσως μετά στην πληρωμής της δόσης του δανείου τους.
Όσοι ευάλωτοι είναι κοντά στη διαδικασία πλειστηριασμού έχουν περιθώριο να κάνουν τις απαραίτητες ενέργειες μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου.
Σημειώνεται πως τα κριτήρια για τον χαρακτηρισμό του ευάλωτου είναι περιουσιακά αλλά και εισοδηματικά:
- έως 7.000 ευρώ ετησίως για τον άγαμο
- μέχρι 21.000 ευρώ ανεξαρτήτως της σύνθεσης του νοικοκυριού
Όσοι ευάλωτοι είναι κοντά στη διαδικασία πλειστηριασμού έχουν περιθώριο να κάνουν τις απαραίτητες ενέργειες μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου.
Όπως έχει επισημάνει σχετικά το υπουργείο Οικονομικών ο νόμος της «2ης ευκαιρίας» περιλαμβάνει μια σειρά ευνοϊκών ρυθμίσεων για τα νοικοκυριά, όπως η ρύθμιση οφειλών, μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού, σε έως 240 δόσεις προς το Δημόσιο και έως 420 δόσεις προς τους χρηματοδοτικούς φορείς και την επιδότηση δανείων 1ης κατοικίας ευάλωτων νοικοκυριών για 5 έτη, σε όσους προχωρήσουν σε ρύθμιση οφειλών.
Όπως υπογραμμίζει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Οικονομικών για περαιτέρω ενημέρωση σχετικά με το θεσμικό πλαίσιο και τις επιλογές διαχείρισης των οφειλών τους, οι πολίτες μπορούν να απευθυνθούν σε ένα από τα 50 Κέντρα και Γραφεία Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους που λειτουργούν πανελλαδικά, κατόπιν ραντεβού στο τηλέφωνο 213.212.57.30.
Η πλατφόρμα σχεδιάστηκε από την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους του Υπουργείου Οικονομικών, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών και τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, από την οποία αναπτύχθηκε, υποστηρίζεται διαρκώς και φιλοξενείται στις υποδομές της.
Απλοποίηση δικαιολογητικών
Το Υπουργείο Οικονομικών σε ανακοίνωση αναφέρει ότι απλοποιούνται τα δικαιολογητικά που υποχρεούται να προσκομίσει ο αιτών κατά την υποβολή αίτησης στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, με στόχο την επιτάχυνση της διαδικασίας (ΚΥΑ με Αριθμ. 122836 ΕΞ 2022, ΦΕΚ 4696/Β’/8.9.22).
Για μία σειρά δικαιολογητικών δεν απαιτείται η προσκόμισή τους κατά τη στιγμή της αίτησης, αλλά μόνον εάν τα ζητήσουν οι πιστωτές, το Δημόσιο ή και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης.
Συγκεκριμένα, καταργείται η υποχρεωτική προσκόμιση κατά την υποβολή της αίτησης, της δήλωσης για κάθε μεταβίβαση ή επιβάρυνση περιουσιακού στοιχείου του οφειλέτη που έγινε εντός των τελευταίων πέντε (5) ετών πριν από την υποβολή της αίτησης, της δήλωσης για κάθε καταβολή μερίσματος από τον οφειλέτη προς τους μετόχους ή εταίρους ή άλλη συναλλαγή, εκτός των τρεχουσών συναλλαγών της επιχείρησης, που έγινε εντός των τελευταίων δύο (2) ετών πριν από την υποβολή της αίτησης, των στοιχείων κάθε νομικού προσώπου συνδεδεμένου με τον οφειλέτη στη διάρκεια των εξήντα (60) μηνών που προηγούνται της ημερομηνίας υποβολής της αίτησης, καθώς και των στοιχείων ακινήτων ή άλλων περιουσιακών στοιχείων που τυχόν μεταβιβάστηκαν από τον οφειλέτη σε πρόσωπα συνδεδεμένα με τον οφειλέτη στη διάρκεια των εξήντα (60) μηνών που προηγούνται της ημερομηνίας υποβολής της αίτησης, του καταλόγου των προσώπων που αμείβονται από τον οφειλέτη και τα οποία αποτελούν συνδεδεμένα πρόσωπα με αυτόν, καθώς και της ανάλυσης των αμοιβών αυτών κατά τα τελευταία δύο (2) έτη πριν από την υποβολή της αίτησης. Επίσης, καταργείται η υποχρέωση αναφοράς της οικονομικής κατάστασης, των λόγων της οικονομικής αδυναμίας και των προοπτικών της επιχείρησης του οφειλέτη. Επίσης, πλέον υποβάλλονται οι χρηματοοικονομικές καταστάσεις των τελευταίων 3 περιόδων.
Παράλληλα, δεν θα απαιτείται η εκ των προτέρων προσκόμιση του Ενιαίου Πιστοποιητικού Δικαστικής Φερεγγυότητας. Αντ’ αυτού, κατά την οριστική υποβολή της αίτησης υποβάλλεται υπεύθυνη δήλωση και αίτηση του οφειλέτη προς το αρμόδιο Πρωτοδικείο για τη χορήγηση του Πιστοποιητικού. Το Ενιαίο Πιστοποιητικό Δικαστικής Φερεγγυότητας πρέπει, πλέον, να υποβληθεί από τον αιτούντα εντός τριών μηνών από την οριστική υποβολή της αίτησης, διευκολύνοντας έτσι σημαντικά τους οφειλέτες σε περίπτωση καθυστέρησης έκδοσής του.