Σούπερ μάρκετ: Λιγότερες προσφορές στα ράφια, περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι
Ανανεώθηκε:
Προς τα επίπεδα ρεκόρ της οικονομικής κρίσης κινείται το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στα ελληνικά σούπερ μάρκετ, με τους καταναλωτές να αναζητούν οικονομικότερες λύσεις εν μέσω του συνεχιζόμενου κύματος ακρίβειας που «ροκανίζει» το διαθέσιμο εισόδημά τους.
Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παράγονται για λογαριασμό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, φέρουν το εμπορικό τους σήμα και παραδοσιακά είναι φθηνότερα έναντι των αντίστοιχων επώνυμων προϊόντων. Αν και, όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, η επιβάρυνση λόγω των πληθωριστικών πιέσεων είναι μεγαλύτερη στα συγκεκριμένα προϊόντα καθώς η αρχική τιμή είναι μικρότερη και παράλληλα στα επώνυμα προϊόντα, μέρος της αύξησης τους κόστους μπορεί να «καλυφθεί» μέσω των προσφορών, εντούτοις παραμένουν συνήθως, συγκριτικά, οικονομικότερες επιλογές.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων IRI το πρώτο εξάμηνο του 2022, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε κατά 8,6% φτάνοντας το 16%. Στα ίδια επίπεδα είχε φτάσει και το 2011 ενώ ρεκόρ καταγράφηκε το 2014 όταν το μερίδιο των συγκεκριμένων προϊόντων είχε φτάσει το 19% και το 2013 το 18,3%.
Σημειώνεται πάντως ότι τα μερίδια της ιδιωτικής ετικέτας στη χώρα μας είναι χαμηλά σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως Ηνωμένο Βασίλειο και Βέλγιο, όπου βρίσκονται σταθερά σε υψηλότερα επίπεδα.
Στην Ελλάδα αντίθετα αύξηση των πωλήσεών τους, παρατηρείται κυρίως σε περιόδους κρίσεων, όπως κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης καθώς και τη φετινή χρονιά που το κύμα ακρίβειας πλήττει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Μείωση των προσφορών
Την ίδια στιγμή, βάσει των στοιχείων της ΙRI, το πρώτο εξάμηνο του έτους οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ προχώρησαν σε μείωση των προσφορών γίνονται στα προϊόντα που πωλούνται στα ράφια.
Συγκεκριμένα οι προσφορές μειώθηκαν σε σχέση με πέρσι κατά 3,3 μονάδες στα προϊόντα για το σπίτι, κατά 1,9 μονάδες στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής, κατά 1,2 μονάδες στην κατηγορία των ταχυκίνητων κωδικών και κατά 0,8 μονάδες στα τρόφιμα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι περιορισμό στις προωθητικές ενέργειες προς τους καταναλωτές δείχνουν και τα αντίστοιχα στοιχεία της Convert Group που αφορούν στις πωλήσεις των online σούπερ μάρκετ.
Ένας στους δύο Έλληνες αγοράζει περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Έρευνα της Ierax Analytix, η οποία μάλιστα διενεργήθηκε πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία δείχνει ότι σε ποσοστό 46%, δηλαδή σχεδόν ένας στους δύο Έλληνες καταναλωτές αγοράζει περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε σχέση με πριν από δύο χρόνια. Σε ποσοστό 33%, οι καταναλωτές εκτιμούν πως θα συνεχίσουν να αγοράζουν περισσότερα στο μέλλον.
Το 85% των καταναλωτών δηλώνει πως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι φθηνότερα των άλλων μαρκών, το 70% ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια ενώ ένα ποσοστό της τάξεως του 52% τα θεωρεί κατώτερα σε ποιότητα από τα επώνυμα.
Όσον αφορά στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που οι καταναλωτές αγοράζουν πιο συχνά, κατά κύριο λόγο είναι τα τρόφιμα μακράς διάρκειας (45%), τα καθαριστικά (43%) και τα γαλακτοκομικά (37%).