ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Σούπερ μάρκετ: Γιατί οι καταναλωτές στράφηκαν στα μικρά καταστήματα

Σούπερ μάρκετ: Γιατί οι καταναλωτές στράφηκαν στα μικρά καταστήματα
pixabay

Τη μεγαλύτερη ανάπτυξη, μεταξύ των υπόλοιπων κατηγοριών, εμφανίζουν τα μικρής επιφάνειας καταστήματα σούπερ μάρκετ, τους πρώτους 11 μήνες του 2024 ενώ αντίστοιχη ήταν η εικόνα και το αμέσως προηγούμενο έτος.

Τα στοιχεία της εταιρείας Circana την περίοδο Ιανουαρίου - Νοεμβρίου δείχνουν πως τα σούπερ μάρκετ επιφάνειας έως 400 τ.μ. εμφανίζουν ανάπτυξη 5,9%, έχοντας μερίδιο της τάξεως του 11,9% στο σύνολο των πωλήσεων. Ακολουθούν τα υπερ-μάρκετ που «έτρεξαν» με ρυθμό 4%, στη συνέχεια τα καταστήματα από 1.000 τ.μ. έως 2.500 τ.μ με 3% και τέλος τα σούπερ μάρκετ από 400 τ.μ. έως 1.000 τ.μ. που αναπτύχθηκαν κατά 2,3%. Το σύνολο της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου στο 11μηνο του έτους, κατέγραψε αύξηση 3,1% στην αξία των πωλήσεων.

Και κατά τη διάρκεια του 2023 πάντως, τα μικρά καταστήματα, ουσιαστικά δηλαδή τα καταστήματα «γειτονιάς» του κλάδου, είχαν εμφανίσει τη μεγαλύτερη ανάπτυξη με 14,2%, όταν στο σύνολό του το οργανωμένο λιανεμπόριο είχε καταγράψει άνοδο 9,3%.

Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν μια τάση των καταναλωτών, για τις αγορές των βασικών αγαθών, προς τους μικρότερους χώρους, η οποία, πάντως, παρότι ενισχύθηκε τα τελευταία χρόνια των πληθωριστικών πιέσεων, είχε αναπτυχθεί έντονα από την περίοδο της πανδημίας.

Οι καταναλωτές «αναζήτησαν» τα καταστήματα γειτονιάς αφενός για την ευκολία που τους προφέρουν, την αμεσότερη πρόσβαση και τις γρήγορες αγορές. Σε συνδυασμό και με το γεγονός ότι σε αρκετές περιπτώσεις τα μικρά καταστήματα σούπερ μάρκετ λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο. Άλλωστε, γενικότερα μεταξύ των νέων συνηθειών που έχουν υιοθετήσει τα τελευταία χρόνια οι καταναλωτές, αρκετές σχετίζονται με την ανάγκη τους για εξοικονόμηση χρόνου μέσα στους ταχείς ρυθμούς της καθημερινότητας. Στα «συν» των καταστημάτων γειτονιάς συγκαταλέγεται επίσης το γεγονός των διαπροσωπικών σχέσεων που αναπτύσσονται ευκολότερα μεταξύ προσωπικού και πελατών, την ίδια στιγμή που η προσωποποιημένη εμπειρία αγοράς αποτελεί πλέον ένα από τα σημαντικά κριτήρια για τους καταναλωτές.

Από την άλλη πλευρά, αρκετοί στράφηκαν στα μικρότερα καταστήματα, την περίοδο των έντονων πληθωριστικών πιέσεων, όταν άρχισαν να περιορίζουν τις αγορές τους στα απολύτως απαραίτητα, σε μία προσπάθεια να αποφύγουν τα μεγάλα καταστήματα που ενδέχεται να τους «παρασύρουν» πιο εύκολα σε αγορές «εκτός λίστας».

Πάντως, στην εικόνα ανάπτυξης των τελευταίων ετών, συνέβαλε και ο τουρισμός καθώς πέραν των μικρών καταστημάτων σε πυκνοκατοικημένες γειτονιές των μεγάλων αστικών κέντρων, αρκετά πλέον βρίσκονται σε νησιά και τουριστικές περιοχές της ηπειρωτικής χώρας.

Με αρκετούς από τους μεγάλους «παίκτες» του οργανωμένου λιανεμπορίου να έχουν ήδη στρέψει το ενδιαφέρον τους τα τελευταία χρόνια προς την αγορά της μικρής λιανικής, ενισχύοντας το υφιστάμενο ή «χτίζοντας» δίκτυο μικρών καταστημάτων, η «μάχη» των επενδύσεων στο πεδίο αυτό, αναμένεται τα επόμενα χρόνια να ενταθεί.