Αυξημένη επιβατική κίνηση, αλλά και ρομπότ στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης το 2024
Με αυξημένη επιβατική κίνηση, αλλά και με... ρομπότ, αναμένεται να κλείσει το 2024 για το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, το οποίο αποτελεί μεν τη ναυαρχίδα της «Fraport Greece», αλλά προς το παρόν δεν φαίνεται πιθανό να αποκτήσει σύντομα την πολυσυζητημένη υπερατλαντική «γέφυρα», που θα το συνδέει απευθείας με την αγορά των ΗΠΑ.
Τα παραπάνω προέκυψαν κατά τη διάρκεια σημερινής συνέντευξης Τύπου, στο περίπτερο της εταιρείας στην 88η ΔΕΘ.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του γενικού διευθυντή ανάπτυξης της «Fraport Greece», Γεώργιου Βήλου, ο αερολιμένας «Μακεδονία» αναμένεται να προσελκύσει φέτος περίπου 7,2- 7,3 εκατ. επιβάτες. Η κίνηση αυτή θα είναι αισθητά αυξημένη σε σχέση με τους 7,03 εκατ. επιβάτες που διακινήθηκαν το 2023 και ιδίως σε σύγκριση με τους 5,7 εκατ. ταξιδιώτες του 2016, όταν το αεροδρόμιο «πέρασε» στη διαχείριση της Fraport. Επιπλέον, στο πρόγραμμα του αεροδρομίου «Μακεδονία» έχουν προστεθεί φέτος επιπλέον 10 δρομολόγια και τρεις χώρες (Φινλανδία, Μολδαβία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη), ενώ έξι ακόμα αεροπορικές εταιρείες (LOT, Flyme, SkyAlps, Evelop, Luxwing, Flylili) άρχισαν να χρησιμοποιούν τον αερολιμένα.
Συνολικά οι 14 αερολιμένες που διαχειρίζεται η εταιρεία, μέσω των οποίων διακινήθηκαν τα τελευταία επτά χρόνια 205 εκατ. επιβάτες, εκτιμάται ότι θα εξυπηρετήσουν φέτος περίπου 36 εκατ. ταξιδιώτες (έναντι 34 εκατ. πέρυσι). Κι αυτό παρότι «χάθηκαν» περίπου 1 εκατ. επιβάτες από τη Ρωσία, την Ουκρανία και το Ισραήλ, λόγω των ένοπλων συγκρούσεων. Συνολικά, από τα 14 αεροδρόμια της Fraport Greece, μείωση στην επιβατική κίνηση παρουσίασαν πέρυσι, σε σχέση με το 2022, μόνο δύο: αυτά της Καβάλας (-5%, καθώς πέρυσι αποσύρθηκαν δύο αεροπορικές εταιρείες, ενώ υπάρχουν και πολλές οδικές αφίξεις στην περιοχή) και της Μυκόνου (-1,5%).
Κατά τον κ. Βήλο, η Θεσσαλονίκη έχει ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης ως τουριστικός προορισμός και ιδίως ως πόλης έλξης για city-breaks (σύντομες αστικές αποδράσεις), τις οποίες η Fraport επιδιώκει να αξιοποιήσει και μέσω της συμμετοχής της στη σύμπραξη τουρισμού της Κεντρικής Μακεδονίας, από κοινού με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς. Στο πλαίσιο αυτό, μέχρι το τέλος του 2024 αναμένεται να πραγματοποιηθούν τρία ταξίδια εξοικείωσης ξένων δημοσιογράφων (από Γαλλία, Γερμανία και Ιταλία) με τα θέλγητρα της Θεσσαλονίκης, πέραν αυτού που ήδη έγινε φέτος για τους Βρετανούς. «Η Θεσσαλονίκη έχει πλέον αλλάξει σελίδα, καθώς υπάρχει προσπάθεια σύμπνοιας των φορέων της πόλης», ως προς τη διεθνή προβολή της, συμπλήρωσε ο κ. Βήλος.
Η Αμερική... αργεί
Σε ό,τι αφορά την απευθείας αεροπορική σύνδεση με τις ΗΠΑ (σ.σ. η οποία είναι τεχνικά εφικτή, χάρη στον διάδρομο προσαπογειώσεων 10/28, που άρχισε να κατασκευάζεται το 2005 και τέθηκε σε λειτουργία το 2020), ο κ. Βήλος είπε χαρακτηριστικά: «η Αμερική αργεί». Η Fraport, διευκρίνισε, «μιλάει με μεγάλες αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες, αλλά προς το παρόν ...«δεν τους βγαίνουν τα νούμερα». Στα επιχειρησιακά σχέδια των αερομεταφορέων των ΗΠΑ, οι εκτιμήσεις σχετικά με το πόσο γεμάτα θα είναι τα αεροπλάνα, δεν επιτρέπουν στην παρούσα φάση τις απευθείας πτήσεις προς και από Θεσσαλονίκη. Επιπλέον, το γεγονός ότι το αεροδρόμιο της Αθήνας αναπτύσσεται ως προς την προσέλκυση πτήσεων και επιβατών από την Αμερική πιθανότατα λειτουργεί ως πρόσθετος επιβραδυντής της πιθανότητας για ένα απευθείας δρομολόγιο Θεσσαλονίκης-ΗΠΑ στο εγγύς μέλλον. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης δεν εξυπηρετεί Αμερικανούς ταξιδιώτες: οι ταξιδιώτες από τις ΗΠΑ κατέχουν την 11η θέση στις αναχωρήσεις μέσω του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης, μετά -κατά σειρά- τους Έλληνες, Γερμανούς, Άγγλους, Κύπριους, Ιταλούς, Πολωνούς, Ολλανδούς, Ισραηλινούς, Ελβετούς και Αυστριακούς.
Θα «μπει» η Fraport σε άλλα αεροδρόμια;
Ο κ. Βήλος επισήμανε ακόμα ότι αυτό το διάστημα είναι σε εξέλιξη πρόγραμμα για την πιστοποίηση των 13 από τα 14 αεροδρόμια της Fraport Greece (το «Μακεδονία» είναι ήδη πιστοποιημένο), ώστε να συμμορφώνονται με τα πλέον πρόσφατα πρότυπα ασφάλειας της ΕASA (Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια). Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ύψους 130 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και με ορίζοντα ολοκλήρωσης έως το τέλος του 2025. Συμπλήρωσε πως από τότε που ανέλαβε τα 14 αεροδρόμια, η εταιρεία έχει συνολικά επενδύσει 500 εκατ. ευρώ στην ανάπτυξή τους, ενώ σήμερα γίνονται κάθε χρόνο επενδύσεις ύψους 50 εκατ. ευρώ.
Απαντώντας τέλος σε ερώτημα, σε σχέση με το αν η εταιρεία θα ενδιαφερόταν να «μπει» σε κάποιο από τα 22-23 ελληνικά αεροδρόμια, που δεν ανήκουν στη διαχείρισή της, ο κ. Βήλος απάντησε πως η Fraport Greece, ως εταιρεία ειδικού σκοπού, δεν μπορεί -και δεν της επιτρέπεται- να διεκδικήσει τη διαχείριση άλλων αεροδρομίων, πέραν των 14, που έχει ήδη στο χαρτοφυλάκιό της. «Οι μέτοχοί μας όμως θα μπορούσαν και ήδη η Fraport, από κοινού με τον όμιλο Κοπελούζου και τον Κωνσταντακόπουλο, έχει ήδη ενδιαφερθεί για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας (σ.σ. η σχετική κονοπραξία αποτελείται από τις Fraport, Delta Airport Investments -συμφερόντων του επιχειρηματία Δημήτρη Κοπελούζου- και Πηλέας Α.Ε -που ανήκει στην οικογένεια Κωνσταντακόπουλου που ελέγχει το Costα Νavarino).
Ρομπότ, drones και βιομετρικά
Στο μεταξύ, ένα εξυπηρετικό και ...παρατηρητικό ρομπότ θα υποδέχεται τους ταξιδιώτες στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης ήδη από τον φετινό Οκτώβριο, όπως γνωστοποίησε ο διευθυντής Τεχνολογίας της Fraport Greece, Γιάννης Θεόφιλος. Το ρομπότ, που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) και προσωρινά ονομάζεται «Ozzie Generation 1», θα έχει διπλό στόχο: αφενός θα εξυπηρετεί τους επιβάτες και αφετέρου θα συλλέγει στοιχεία για την καλή λειτουργία του αεροδρομίου, καταγράφοντας π.χ. την ποιότητα του αέρα, τυχόν παρατημένες βαλίτσες, καμένες λάμπες, οθόνες που δεν λειτουργούν ή ακόμα και σπασμένα πλακάκια. Στόχος είναι τα ρομπότ στο «Μακεδονία» να αυξηθούν σε τρία, με το δεύτερο να αναλαμβάνει δράση στις αρχές του 2025 και το τρίτο το 2026. Παράλληλα, στο αεροδρόμιο προγραμματίζεται να αξιοποιηθούν και άλλες τεχνολογίες αιχμής -από drones που επιτηρούν τις περιμετρικές περιφράξεις και καταγράφουν τυχόν αντικείμενα πάνω στον διάδρομο προσαπογειώσεων, μέχρι ρομποτικά συστήματα διαχείρισης αποσκευών (ΜΑΝiBOT), σημεία παράδοσης αποσκευών self-service και εφαρμογές βιομετρικής αναγνώρισης, ώστε οι επιβάτες να μη χρειάζεται να δείχνουν την ταυτότητα ή το διαβατήριό τους σε κάθε σημείο ελέγχου (για λόγους προστασίας προσωπικών δεδομένων, τα στοιχεία θα διαγράφονται αμέσως μόλις ο/η επιβάτης περάσει την πύλη επιβίβασης στην πτήση του)._