ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Αντίστροφη μέτρηση για το Μετρό της Θεσσαλονίκης - Όλα όσα πρέπει να ξέρετε

Αντίστροφη μέτρηση για το Μετρό της Θεσσαλονίκης - Όλα όσα πρέπει να ξέρετε

Από το 2006 έχουν περάσει 18 χρόνια και πολλές υποσχέσεις πως το Μετρό της Θεσσαλονίκης «έρχεται», ωστόσο φαίνεται πως η πόλη μπήκε επιτέλους στην τελική ευθεία και σε λιγότερο από 90 μέρες - το έργο των 2 δισ. ευρώ - θα είναι μια πραγματικότητα. 

Μετά από χρόνια αναμονής οι Θεσσαλονικείς θα έχουν το δικό τους Μετρό και ένα λιγότερο «ανέκδοτο», καθώς περίπου 254.000 πολίτες θα μπορούν να εξυπηρετηθούν κάθε μέρα από το νέο Μέσο Μαζικής Μεταφοράς της πόλης.

Συνολικά δεκατρείς σύγχρονοι σταθμοί, 9,6 χλμ. γραμμής με δυο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς και 18 υπεραυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό είναι ορισμένα από τα χαρακτηριστικά που περιλαμβάνει το πολυσυζητημένο και πολυαναμενόμενο Μετρό της Θεσσαλονίκης στην πρώτη φάση της λειτουργίας του.

Σύμφωνα με τον τελικό προγραμματισμό, η διαδικασία λειτουργίας έχει ήδη ξεκινήσει σε δοκιμαστικό επίπεδο και στις 30 Νοεμβρίου, οι πρώτοι «επίσημοι» επιβάτες, αναμένεται να κάνουν τις πρώτες τους διαδρομές από τον σταθμό της Νέας Έλβετίας έως και τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, με συνολικά 11 ενδιάμεσες στάσεις.

458204800_525744069852683_1531599385007804059_n.jpg

Ως προς τον χρόνο που θα απαιτείται ώστε ένας συρμός να περάσει από κάθε στάση, αυτό θα εξαρτηθεί από την ζήτηση, ωστόσο, κατά τη διάρκεια της ημέρας και των ωρών αιχμής, τα τρένα θα περνούν αρχικά κάθε 2,5 λεπτά από τις στάσεις, ενώ όταν παραδοθούν και οι πρώτοι επτά από τους 15 πρόσθετους συρμούς, ο χρόνος θα μειωθεί στο 1,5 λεπτό.

«Ανοιχτό» φαίνεται πως μένει το θέμα της τιμή του εισιτηρίου, καθώς μαζί με το Μετρό, στις 30/11 η πόλη θα αποκτήσει και το πρώτο της Ηλεκτρονικό Εισιτήριο «ThessTicket» όσο και την κάρτα απεριορίστων διαδρομών «ThessCard».

Τι «φέρνει» το Μετρό

Σύμφωνα με τις μελέτες που έχουν διεξαχθεί για τα οφέλη που θα φέρει το Μετρό στην πολή της Θεσσαλονίκης, αναμένονται τα εξής:

  • Επιβατική κίνηση 341.000 επιβάτες ημερησίως, με το βασικό έργο να εξυπηρετεί περίπου 254.000 επιβάτες ημερησίως.
  • Άμεση πρόσβαση εντός της ζώνης επιρροής 500 μέτρων γύρω από τους σταθμούς, πληθυσμού περίπου 200.000 κατοίκων και 120.000 θέσεων εργασίας.
  • Αύξηση του ποσοστού χρήσης των Δημοσίων Συγκοινωνιών από 15% σήμερα έως και σε 50%.
metro thessalonikis
  • Αύξηση της μέσης ταχύτητας μετακίνησης στο δίκτυο των ΜΜΜ από 15 km/hr σε 26 km/hr.
  • Μειώσεις των δαπανώμενων οχηματο-ωρών στο Οδικό Δίκτυο κατά 29% περίπου, με μείωση των καθυστερήσεων ιδιαίτερα στην κεντρική περιοχή του ΠΣΘ.
  • Αύξηση της μέσης ταχύτητας των οχημάτων από 21 km/hr σε 31 km/hr.

Οι εκρεμμότητες

Αξίζει να σημειωθεί πως συνεχίζουν να εκτελούνται οι έλεγχοι ασφαλούς λειτουργίας των 18 συρμών, καθώς και δοκιμαστικά δρομολόγια.

Παράλληλα, ολοκληρώνεται η εκπαίδευση του προσωπικού της ΤΗΕΜΑ και εκτελείται η διαδικασία πιστοποίησης για την αδειοδότηση όλων των συστημάτων από ανεξάρτητο φορέα.

Υπενθυμίζεται πως έχουν ολοκληρωθεί οι αρχιτεκτονικές εργασίες των σταθμών και οι εργασίες αποκατάστασης επιφάνειας οδού και τελικής διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου σε όλους τους σταθμούς.

458198484_430736226675056_1180663664801837283_n.jpg

Τέλος, έχουν απελευθερωθεί οι παρακείμενοι «κλειστοί» δρόμοι και υλοποιούνται οι εργασίες της οριστικής διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου του σταθμού «Νέα Ελβετία».

Έμφαση στα αρχαιολογικά ευρήματα

Ξεχωριστόο σημείο αναφοράς και περηφάνιας για όλους τους εμπλεκόμενους φαίνεται πως είναι η προσπάθεια που έγινε για την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου, την ανάδειξη και τη συντήρησή τους.

Μάλιστα, σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνων σύμβουλο της ΑΚΤΩΡ κ. Αλέξανδρο Εξάρχου, ο τρόπος που παρουσιάζονται τα αρχαιολογικά ευρήματα στο Μετρό δημιουργεί ουσιαστικά ένα νέο Μουσείο για τη Θεσσαλονίκη, που θα είναι μοναδικό στην Ευρώπη.

458186863_844060427853158_7118650037527677462_n.jpg

Ποιες θα είναι οι επεκτάσεις

Αν και ακόμα το βασικό τμήμα δεν έχει τεθεί σε λειτουργία, οι μελέτες και οι συζητήσεις έχουν ξεκινήσει ήδη σχετικά με τις επεκτάσεις και τις νέες γραμμές του Μετρό.

Συγκεκριμένα, παράλληλα με την παράδοση της βασικής γραμμής του Μετρό, η ΑΚΤΩΡ προχωράει τις διαδικασίες και για το έργο της επέκτασης του Μετρό στην Καλαμαριά.

Σύμφωνα με τον κ. Εξάρχουν, το έργο αυτό παίρνει πλέον σειρά ώστε να παραδοθεί στο Ελληνικό Κράτος το επόμενο έτος (2025), υπό την προϋπόθεση ότι θα αντιμετωπιστούν κάποια ζητήματα που οφείλονται πρωτίστως στην καθυστέρηση κατασκευής της κύριας γραμμής, τονίζοντας ότι πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα εν εξελίξει δημόσια έργα της χώρας, το οποίο υπόσχεται να διευκολύνει τη ζωή χιλιάδων Θεσσαλονικέων.

457143343_1938132583287344_6283765357894878503_n.jpg

Επόμενο «σταθμός» είναι η κατασκευή της δεύτερης γραμμής του μετρό 18,4 χιλιομέτρων με 17 σταθμούς, που θα εξυπηρετεί τα βορειοδυτικά προάστια της πόλης, όπως είναι η Πολίχνη και ο Εύοσμος.

Ωστόσο, όπως τόνισε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές Νίκος Ταχιάος, «είμαστε σε αναζήτηση χρηματοδοτικών πόρων για να προχωρήσουν τα έργα» αφήνοντας ανοιχτό το χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση του.