ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Πώς είδε η αγορά τα νέα μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας

Eurokinissi

Καινούρια δεδομένα στη λειτουργία της αγοράς και στα ράφια των σούπερ μάρκετ φέρνει η νέα δέσμη μέτρων κατά της ακρίβειας που ανακοίνωσε την Τετάρτη η κυβέρνηση, με στελέχη της αγοράς και του λιανεμπορίου, μιλώντας στο CNN Greece, να τα αποτιμούν θετικά. 

Ως το πρώτο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα τα ελληνικά νοικοκυριά, αναγνώρισε το ζήτημα της ακρίβειας ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια της συνέντευξής του στην ΕΡΤ, υπογραμμίζοντας πως η αντιμετώπισή της αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση. «Κάνουμε παρεμβάσεις για να μειωθούν οι τιμές στο ράφι. Είμαι υποχρεωμένος να προστατεύσω τον Έλληνα καταναλωτή» τόνισε ο κ. Μητσοτάκης.

Οι χαμηλότερες τιμές για τους καταναλωτές στο ράφι είναι το ζητούμενο από την εφαρμογή της νέας δέσμης μέτρων, με το αρμόδιο υπουργείο στην παρούσα φάση, να στοχεύει με τις παρεμβάσεις του να αντιμετωπίσει στρεβλές πρακτικές εμπορικές στην αγορά οι οποίες έχουν «επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις τιμές πώλησης των προϊόντων προς τους καταναλωτές», όπως επεσήμανε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, κατά την εξειδίκευση των μέτρων.

Πώς θα λειτουργήσουν τα μέτρα για τις προσφορές

Στο πλαίσιο αυτό, στο «μικροσκόπιο» μπήκαν οι προωθητικές ενέργειες που γίνονται από τις εταιρείες, στα προϊόντα που πωλούνται στα ράφια, με το υπουργείο Ανάπτυξης να σχεδιάζει όλο το προηγούμενο διάστημα το τρόπο με τον οποίο θα μπει «τάξη» στις προσφορές, με στόχο να αποφεύγονται τακτικές παραπλάνησης των καταναλωτών ώστε οι εκπτώσεις που γίνονται να είναι πραγματικές.

Δύο από τα νέα μέτρα που ανακοινώθηκαν την Τετάρτη, έχουν στόχευση προς αυτή την κατεύθυνση. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ο περιορισμός των συνολικών εκπτώσεων των προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ κατά 30%, προκειμένου πλέον το όφελος να μεταφέρεται στον καταναλωτή, με αντίστοιχη μείωση των τιμών των προϊόντων αυτών στα ράφια. Το συγκεκριμένο μέτρο θα εφαρμοστεί σε συγκεκριμένες κατηγορίες, όπου έχουν παρατηρηθεί αποκλίσεις, δηλαδή σε απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα/σαμπουάν και βρεφικές πάνες. Παράλληλα, όπως προβλέπει το δεύτερο μέτρο, το οποίο αφορά σε όλα τα προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ, δεν επιτρέπεται στους προμηθευτές που αυξάνουν τις τιμές, να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τρεις μήνες, σε εκείνα τα προϊόντα τα οποία έχουν ανατιμήσει.

«Τα μέτρα μπορούν να βοηθήσουν και στη διαφάνεια στην αγορά αλλά και στη μείωση των τιμών σύντομα» εκτιμά o Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, κ. Απόστολος Πεταλάς, μιλώντας στο CNN Greece. Υπενθυμίζεται ότι το προηγούμενο διάστημα είχε προηγηθεί σειρά συναντήσεων της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης με την Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας σχετικά με το θέμα των προωθητικών ενεργειών ενώ παράλληλα στελέχη του κλάδου είχαν εκφράσει τη θέση πως είναι θεμιτή μία «εκλογίκευση» των προωθητικών ενεργειών σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων όπου παρατηρείται υπερπληθώρα διαρκών προσφορών.

Με τον περιορισμό του 30% που θα εφαρμοστεί πλέον, όπως εξηγεί ο κ. Πεταλάς, οι εταιρείες εκείνες οι οποίες έως τώρα πραγματοποιούσαν προωθητικές ενέργειες (π.χ 1+1 δώρο) για μεγάλη χρονική περίοδο, μετά τη νομοθέτηση θα πρέπει να μειώσουν κατά περίπου 15% την τιμή των τιμοκαταλόγων. Έπειτα από αυτή τη μείωση στην αρχική τιμή, εφόσον επιθυμούν θα μπορούν πάνω σε αυτή, να υλοποιήσουν και επιπλέον κάποια προωθητική ενέργεια.

Ως σημαντικότερο ωστόσο, κρίνεται το μέτρο, σύμφωνα με το οποίο οι εταιρείες που προχωρούν σε ανατιμήσεις δεν θα μπορούν για 3 μήνες να πραγματοποιήσουν προωθητικές ενέργειες στα συγκεκριμένα προϊόντα καθώς εκτιμάται ότι «θα το σκέφτονται πλέον πολύ περισσότερο προτού προβούν σε αυξήσεις». Με δεδομένο ότι οι υπόλοιπες εταιρείες θα συνεχίζουν κανονικά τις προσφορές και τις εκπτώσεις στα προϊόντα τους, την ίδια στιγμή που οι ίδιες δεν θα έχουν δυνατότητα «αντίδρασης».

«Θα ''φωτίσει'' ο δρόμος από το χωράφι στο ράφι»

Προς τη σωστή κατεύθυνση εκτιμά από την πλευρά του πως είναι το μέτρο που αφορά στα νωπά φρούτα, λαχανικά και κρέατα, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας, Απόστολος Αποστολάκος.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το συγκριμένο μέτρο, προκειμένου να διασφαλιστεί η διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα από το χωράφι στο ράφι, υποχρεώνονται οι προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα στο λιανεμπόριο (νωπά φρούτα, λαχανικά και κρέατα) σε «καθαρές» τιμές (net – pricing). Συγκεκριμένα, επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο ύψους έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρας.

Όπως σημειώνει στο CNN Greece o κ. Αποστολάκος, με το συγκεκριμένο μέτρο «θα φωτίσει ο δρόμος από το ''χωράφι'' στο ράφι», καθώς όπως εξηγεί, με αυτό τον τρόπο καθιερώνονται στην αγορά «καθαρές τιμές», οι οποίες μπορούν μπορούν να ελεγχθούν σε κάθε στάδιο. Οι έμποροι, όπως σημειώνει, αποτιμούν ως θετικό το μέτρο, καθώς απλοποιούνται οι διαδικασίες και όλα τα στάδια είναι ξεκάθαρα ως προς τις χρεώσεις που γίνονται, χωρίς «κρυμμένες» εκπτώσεις. Ο ίδιος εκτιμά παράλληλα πως θα εντείνει τον ανταγωνισμό, κάτι που αναμένεται να οδηγήσει και σε καλύτερες τιμές. Τα φρούτα και τα λαχανικά, εξάλλου, όπως διευκρινίζει είναι προϊόντα με τιμές ευμετάβλητες που εξαρτώνται άμεσα τόσο από τις καιρικές συνθήκες όσο και από τη διαθεσιμότητά τους στην αγορά.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης