«Ασπίδα» προστασίας στα ελληνικά προϊόντα ΠΟΠ με ελέγχους και πρόστιμα εν μέσω τουριστικής σεζόν
«Φρένο» σε περιστατικά παραπλάνησης των Ελλήνων καταναλωτών αλλά και των τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας, με προϊόντα που προσφέρονται από επιχειρήσεις ως ελληνικά παραγόμενα ΠΟΠ ενώ δεν είναι, επιχειρεί να βάλει το υπουργείο Ανάπτυξης.
Η προστασία και η στήριξη των ελληνικών παραγόμενων προϊόντων αποτελεί έναν από τους 7 βασικούς άξονες προτεραιότητας του Υπουργείου, όπως επεσήμανε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας στη Βουλή, στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης, σημειώνοντας ότι έχουν ξεκινήσει εντατικοί έλεγχοι σε ξενοδοχεία και καταστήματα εστίασης. Από τους πρώτους ελέγχους μάλιστα σύμφωνα με τον κ. Σκρέκα, έχουν ήδη εντοπιστεί παραβάσεις και καταλογιστεί πρόστιμα σε επιχειρήσεις που είτε διέθεταν χύμα λάδι, είτε τυρί ως φέτα ΠΟΠ ενώ δεν ήταν.
Εντατικότεροι έλεγχοι μέσα στο καλοκαίρι
Περιστατικά όπως τα παραπάνω δίνουν μία εικόνα του φαινομένου και την ανάγκη λήψης μέτρων ώστε να προστατευτεί από τη μία ο καταναλωτής που αναζητά ΠΟΠ προϊόντα στη διατροφή του και από την άλλη, η ελληνική παραγωγή, καθώς πρόκειται για υψηλής προστιθέμενης αξίας προϊόντα, επομένως ακριβότερα. Άλλωστε με δεδομένο ότι βρισκόμαστε σχεδόν στην καρδιά του καλοκαιριού και πηγαίνουμε προς την κορύφωση της τουριστικής κίνησης, η ανάγκη για πιο εντατικούς ελέγχους είναι ακόμη μεγαλύτερη. Έτσι ώστε οι τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα μας να δοκιμάζουν πραγματικά ελληνικά παραγόμενα προϊόντα και όχι «απομιμήσεις» τους.
Το υπουργείο Ανάπτυξης αναμένεται, όσο μάλιστα κορυφώνεται η τουριστική κίνηση, να συνεχίσει μέσω των κλιμακίων της ΔΙΜΕΑ, τους σαρωτικούς ελέγχους σε ξενοδοχεία και επιχειρήσεις εστίασης σε όλη την επικράτεια με στόχο, όπως επεσήμανε και ο ίδιος ο κ. Σκρέκας από το βήμα της Βουλής «να προστατέψουμε τα ελληνικά προϊόντα».
Το πρόγραμμα «Ελληνικό Πρωινό»
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο της προσπάθειας ανάδειξης της γαστρονομικής παράδοσης και ταυτότητας κάθε ελληνικού τουριστικού προορισμού έχουν αναληφθεί πρωτοβουλίες όπως για παράδειγμα το πρόγραμμα «Ελληνικό Πρωινό» από Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος. Όπως έχει αναφέρει σε προηγούμενο ρεπορτάζ του το CNN Greece, ενώ το πρόγραμμα έχει ξεκινήσει από το 2010, συμμετέχει σε αυτό λιγότερο από το 10% του συνόλου των ξενοδοχειακών μονάδων της χώρας και συγκεκριμένα 843 τουριστικές επιχειρήσεις.
Σε έρευνα της διαΝΕΟσις σχετικά με τον Τουρισμό και Αγροδιατροφή στην Ελλάδα επισημαίνεται πως αν και τα οφέλη για τις επιχειρήσεις που συμμετέχουν στο πρόγραμμα κρίνονται από τις ίδιες ως σημαντικά, εντούτοις καταγράφονται ανασταλτικοί παράγοντες για τους οποίους ελληνικά προϊόντα δεν μπαίνουν στο πρωινό περισσότερων ξενοδοχείων.
Μεταξύ άλλων, αναφέρεται η ελλιπής προβολή του προγράμματος, η «χαλάρωση» στην αξιολόγηση μετά τη λήψη του σήματος, το υψηλό κόστος αλλά και η δυσκολία της συνεργασίας των ξενοδοχείων με τοπικούς παραγωγούς οι οποίοι συχνά αδυνατούν να ανταποκριθούν στον απαιτούμενο όγκο των προμηθειών και τον χρόνο παράδοσης.