Τι έδειξε η έρευνα του ΞΕΕ για την πορεία των ελληνικών ξενοδοχείων το 2022
Ανανεώθηκε:
Σε πορεία πλήρους ανάκαμψης δείχνουν να βρίσκονται τα ελληνικά ξενοδοχεία καθώς τα αποτελέσματα για το 2022 κινήθηκαν στα επίπεδα του 2019, της τελευταίας «κανονικής» χρονιάς πριν τη διετία της πανδημίας.
Αυτό τουλάχιστον φαίνεται από τα αποτελέσματα της ετήσια έρευνας για τον ξενοδοχειακό κλάδο που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ).
Είναι χαρακτηριστικό ότι η έρευνα έδειξε ότι τα συνολικά έσοδα των ξενοδοχείων το 2022 ξεπέρασε οριακά -και στα επίπεδα του στατιστικού λάθους- τα αντίστοιχα του 2019 (8.622,2 εκατ. ευρώ έναντι 8.417,3 εκατ. ευρώ ήτοι +2,4%), ενώ και η μέση πληρότητα τον Αύγουστο του 2022 ήταν οριακά υψηλότερη σε σχέση με εκείνη του αντίστοιχου μήνα (88% έναντι 86,8%).
Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η βελτίωση οφείλεται κατά κύριο λόγο στα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας καθώς τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας παρουσίασαν πτώση 21,2% σε σχέση με το 2019. Ένας λόγος ενδεχομένως ήταν και το γεγονός ότι το πρώτο τετράμηνο του 2022 υπήρχαν σε ισχύ μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας, γεγονός που επηρέασε σημαντικά τα ταξίδια για επαγγελματικούς λόγους.
Τα αποτελέσματα της έρευνας, στην οποία συμμετείχαν 929 ξενοδοχεία από όλη την Ελλάδα, ουσιαστικά επιβεβαίωσαν τις εκτιμήσεις που υπήρχαν, όπως ανέφερε κατά τη διάρκεια της σχετικής παρουσίασης ο πρόεδρος του ΞΕΕ, Αλέξανδρος Βασιλικός.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, τον Αύγουστο του 22, το 25% των δίκλινων δωματίων διατέθηκε σε τιμή μέχρι 70 ευρώ, το 50% των ξενοδοχείων είχε τιμή ανάμεσα στα 70 ευρώ και τα 178 ευρώ και το υπόλοιπο 25% διατέθηκε σε τιμή πάνω από 178 ευρώ. Η μέση τιμή διάθεσης δίκλινου δωματίου τον Αύγουστο του 22 ήταν τα 150 ευρώ.
Τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας κατέγραψαν χαμηλότερες επιδόσεις σε σχέση τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας σε όλους τους βασικούς δείκτες (πληρότητα, τιμές κλπ) με αποτέλεσμα μια πτώση του τζίρου -21,2% σε σχέση με το 2019. Αντίστοιχη εικόνα προκύπτει από τη σύγκριση επιδόσεων μεταξύ ξενοδοχείων 4* & 5* και ξενοδοχείων από 1* έως 3* (τζίρος vs 2019 : 4* & 5* +13,1%, 1*- 3* -22,3%).
Οι ετήσιες επενδύσεις διαμορφώθηκαν στα 621,2 εκατ. ευρώ (7% του συνολικού τζίρου) και είναι αξιοσημείωτο ότι το 18% των συνολικών επενδύσεων των ξενοδοχείων το 2022 αφορούσε επενδύσεις βιωσιμότητας.
Το 33% των κρατήσεων προήλθε από online travel agents (OTAs) στα ίδια επίπεδα με το 2021, ενώ το ποσοστό των κρατήσεων μεμονωμένων πελατών ήταν στο 24% (από 27%). Επίσης, μέσω tour operators πραγματοποιήθηκε το 23% των κρατήσεων (έναντι 22%). Γενικότερα, το συμπέρασμα είναι πως δεν έχουν διαμορφωθεί νέες τάσεις όσον αφορά το πως γίνονται οι κρατήσεις, ιδίως από το εξωτερικό με τη σημασία των tour operators να παραμένει υψηλή. Σημειωτέον πως από τα ξενοδοχεία που έχουν υπογράψει συμβόλαια με tour operators για το 2023, το 85% έχει υπογράψει συμβόλαια με τιμές αυξημένες κατά 11,4% κατά μέσο όρο.
Η σημαντικότερη δυσκολία που αντιμετώπισαν οι ξενοδόχοι κατά το 2022 ήταν η εξεύρεση προσωπικού και το κόστος της ενέργειας. Επίσης, μεγάλη ανησυχία στον κλάδο εξακολουθεί να προκαλεί ο ανταγωνισμός από τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης και η ρευστότητα.