Αλέξανδρος Βασιλικός: Ο φετινός χειμώνας θα έχει πολλές προκλήσεις για τα ελληνικά ξενοδοχεία
Στις προκλήσεις που φέρνει η φετινή χειμερινή τουριστική σεζόν, αναφέρεται στη συνέντευξη του στο CNN Greece o πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), Αλέξανδρος Βασιλικός.
Ο κ. Βασιλικός μιλά για τις δυνατότητες που έχει η χώρα να εξελιχθεί σε 12μηνο τουριστικό προορισμό αλλά και την ανάγκη να υπάρξουν πολλαπλές κινήσεις κυρίως σε τοπικό επίπεδο, ενώ αναφέρεται και στο θέμα της δημιουργίας των κατάλληλων υποδομών προκειμένου να προχωρήσει η προσπάθεια ώστε η επιμήκυνση της σεζόν να γίνει πραγματικότητα.
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του προέδρου του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ):
Πώς εκτιμάτε ότι είναι η πορεία της φετινής σεζόν για τον χειμερινό τουρισμό;
Προβλέψεις κι εκτιμήσεις αποφεύγουμε να κάνουμε στο ΞΕΕ όταν δεν ισχύουν συνθήκες κανονικότητας και προτιμάμε να μιλάμε πάντα με βάση τα πραγματικά αποτελέσματα. Οι προκλήσεις για τα ξενοδοχεία που θα λειτουργήσουν το χειμώνα, είναι πολλές. Από το ενεργειακό κόστος και τις πληθωριστικές πιέσεις που επηρεάζουν τις καταναλωτικές συμπεριφορές μέχρι τις αβεβαιότητες που συνεχίζει να πυροδοτεί ο συνεχιζόμενος πόλεμος. Σίγουρα υπάρχουν τα παραδοσιακά σαββατοκύριακα και τριήμερα που είναι υψηλής ζήτησης, όμως τόσο τα 12μηνης λειτουργίας αστικού τύπου ξενοδοχεία όσο και αυτά που λειτουργούν σε ορεινές περιοχές είναι βέβαιο πως μπαίνουν σε έναν ακόμη δύσκολα διαχειρίσιμο χειμώνα.
Θα μπορούσε η Ελλάδα να εξελιχθεί σε προορισμό και κατά τη χειμερινή σεζόν; Και προς θα πρέπει να είναι οι κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση;
Η προσέγγιση αυτή δεν πρέπει να γίνει σε εθνικό επίπεδο αλλά σε τοπικό. Σαφώς υπάρχουν προορισμοί οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να τοποθετηθούν στο χάρτη του χειμερινού τουρισμού, ξεκινώντας από τα αυτονόητα. Η Αθήνα, για παράδειγμα, θα μπορούσε να είχε μια αυξημένη ζήτηση τον χειμώνα στο βαθμό που είχε κάποιες υποδομές διαφορετικού επιπέδου. Το γεγονός πως η Αθήνα μετά από ένα τέταρτο του αιώνα, 25 χρόνια διαδοχικών εξαγγελιών, δεν έχει ακόμη ένα Μητροπολιτικό Συνεδριακό Κέντρο διεθνών προδιαγραφών, το οποίο θα αναβάθμιζε θεαματικά το τουριστικό προϊόν της, είναι πολύ χαρακτηριστικό. Είναι ξεκάθαρο επίσης πως πρέπει από τις ίδιες τις τοπικές κοινωνίες να εκφραστεί αυτή η επιθυμία για τουρισμό τους χειμερινούς μήνες γιατί δεν είναι βέβαιο πώς όλοι τα θέλουν όλα. Και με βάση αυτή την απόφαση να επιλεγούν στρατηγικά τα έργα υποδομής που θα εξασφαλίσουν τις προδιαγραφές και τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού.
Γίνεται λόγος για την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν; Σε τι κατάσταση βρισκόμαστε και ποιες είναι οι προτάσεις που έχετε ως ΞΕΕ για τα επόμενα βήματα;
Όσο η επιμήκυνση της σεζόν δεν συζητιέται μέσα σε ένα πλαίσιο έργων υποδομών θα μοιάζει περισσότερο με ευχή και θα είναι πολύ μικρές οι διαφορές που θα μπορούν να πετύχουν οι όποιες ενέργειες γίνονται, είτε από τον ιδιωτικό είτε από τον δημόσιο τομέα. Εμείς, ως ΞΕΕ, θα παρουσιάσουμε τον Ιανουάριο τα αποτελέσματα των μετρήσεων που έχουμε αναθέσει στο ΙΤΕΠ και θα έχουμε μια ακριβή εικόνα της φετινής διάρκειας της σεζόν. Σίγουρα κάποιοι προορισμοί έκλεισαν τη σεζόν αργότερα, αλλά μην ξεχνάμε πως είχαν ανοίξει και αργότερα. Επιμένω πως τα έργα υποδομής είναι αυτά που μπορούν να κάνουν την πραγματική διαφορά. Αν, για παράδειγμα, θέλεις να απευθυνθείς στην αγορά των digital nomads που θα συνέβαλλαν πραγματικά στην επιμήκυνση, δεν μπορείς να το κάνεις με αξιώσεις, αν πρώτα δεν έχεις φροντίσει βασικές υποδομές που απαιτούνται, από την κάλυψη δικτύου 5G μέχρι τις δομές υγείας στους προορισμούς που θα φιλοξενηθούν. Κι αυτές οι υποδομές που απαιτούνται για τους επισκέπτες είναι ακριβώς ίδιες με αυτές που χρειάζονται και οι μόνιμοι κάτοικοι. Συνεπώς μέσα από αυτό το συνολικό πρίσμα θα πρέπει να σχεδιαστεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο υποδομών που θα δίνει λύσεις σε αυτό που ονομάζουμε «καθημερινότητα».
Μία άλλη πρόκληση είναι ο θεματικός τουρισμός. Πως εκτιμάται ότι κινούμαστε ως χώρα στον συγκεκριμένο τομέα και ποιες είναι οι μορφές θεματικού τουρισμού που έχουν την καλύτερη προοπτική;
Σίγουρα υπάρχουν πολλά υποπροϊόντα στο τουριστικό προϊόν. Κάποια έχουν αναπτυχθεί, κάποια βρίσκονται πίσω. Κι εδώ είναι κομβικό κάθε περιοχή να επιλέξει τους θεματικούς τομείς στους οποίους θα εστιάσει και να εργαστεί στρατηγικά πάνω σε αυτούς διότι δεν μπορούν όλοι να τα κάνουν όλα. Κάθε νησί, κάθε προορισμός χρειάζεται μια εξειδίκευση με βάση τα φυσικά πλεονεκτήματά του, την ιστορία του, την παράδοσή του και συνολικά τη φυσιογνωμία του. Με βάση αυτά θα πρέπει να κάνει έναν συνδυασμό κάποιων τουριστικών θεματικών προϊόντων και εκεί να επενδύσει τόσο σε επίπεδο υποδομών όσο και σε επίπεδο προβολής και επικοινωνίας.
Πόσο σημαντικό είναι για την Ελλάδα να φθάσει στο σημείο ώστε η τουριστική σεζόν να διαρκεί 12 μήνες τον χρόνο;
Ο στόχος δεν πιστεύω πως μπορεί να είναι οριζόντιος. Πρέπει να προσδιοριστεί σε τοπικό επίπεδο και να ακολουθήσει τις ανάγκες κάθε τοπικής κοινωνίας. Σε πάρα πολλές περιοχές οι τοπικές κοινωνίες και οικονομίες είναι οργανωμένες πάνω σε εποχικότητες, είτε είναι τουριστικές είτε είναι αγροτικές. Για παράδειγμα, κλείνει η σεζόν κι αρχίζει το μάζεμα της ελιάς. Αυτές τις εποχικότητες οφείλουμε να τις λάβουμε υπόψη διότι θα πρέπει να γίνουν και οι σχετικές επιλογές. Σίγουρα βέβαια υπάρχουν θεματικές που επιτρέπουν έναν εναρμονισμό αυτών των δραστηριοτήτων και θα μπορούσαν να αμβλύνουν τουλάχιστον την έντονη εποχικότητα που παρατηρείται σήμερα. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο θέλω να τονίσω πως η επιδίωξή μας δεν θα πρέπει να εστιάσει στο μέτρημα των τουριστικών μηνών. Πρέπει να αφορά σε ένα ποιοτικότερο τουρισμό και μια αναβαθμισμένη εμπειρία για τον επισκέπτη. Το ιστορικό στοίχημα για τον ελληνικό τουρισμό είναι να σχεδιάσουμε μια στοχευμένη πορεία συνολικής αναβάθμισης του ελληνικού προϊόντος, με όρους βιωσιμότητας, προσβασιμότητας, καινοτομίας, έξυπνων τεχνολογικών λύσεων, σύγχρονων λειτουργικών υποδομών και αποτελεσματικών συστημάτων διαχείρισης της καθημερινότητας των προορισμών. Είναι μονόδρομος για να πετύχουμε τα καλύτερα αποτελέσματα που είναι πραγματικά μέσα στις δυνατότητές μας.
Δείτε το αφιέρωμα του CNN Greece στον Χειμερινό Τουρισμό 2022-’23 εδώ