ΑΓΟΡΕΣ

Τι είναι το «δυναμικό πλαφόν» στο φυσικό αέριο – Η πρόταση της Κομισιόν

Τι είναι το «δυναμικό πλαφόν» στο φυσικό αέριο – Η πρόταση της Κομισιόν
Σύμφωνα με το προσχέδιο της πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το «δυναμικό πλαφόν» αφορά την τιμή του TTF ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πολλά ακούγονται τις τελευταίες ημέρες για το «δυναμικό πλαφόν» στην τιμή του φυσικού αερίου, ενόψει της σημερινής παρουσίασης της νομοθετικής πρότασης της Κομισιόν, προκειμένου να συγκρατήσει την ανεξέλεγκτη άνοδο των τιμών ενέργειας, στο πλαίσιο των προσπαθειών απεξάρτησης από τις ρωσικές πηγές.

Σύμφωνα με το προσχέδιο της πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το «δυναμικό πλαφόν» αφορά την τιμή του TTF (Title Transfer Facility). Αυτό σημαίνει πως αφορά το εικονικό σημείο συναλλαγών για το φυσικό αέριο στο Χρηματιστήριο της Ολλανδίας, το οποίο παρέχει τη δυνατότητα σε ορισμένους εμπόρους να διαπραγματεύονται συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης, φυσικές συναλλαγές και συναλλαγές.

Σύμφωνα με το προσχέδιο της πρότασης της Κομισιόν που έχει κυκλοφορήσει, προτείνεται ο ορισμός ενός υποχρεωτικού ορίου στο εύρος διακύμανσης της τιμής ανά ημέρα για τα προϊόντα ενέργειας.

Όπως αναφέρει σχετικά το Bloomberg, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προτείνει να θεσπιστεί ως «έσχατη επιλογή» μια «δυναμική» τιμή αγοράς, στην οποία θα μπορούν να πραγματοποιούνται οι συναλλαγές φυσικού αερίου στην αγορά spot (αγορά επόμενης μέρας) TTF υπό συγκεκριμένες συνθήκες.

«Αυτός ο μηχανισμός, θα βοηθήσει να αποφευχθεί η ακραία αστάθεια και αύξηση των τιμών, καθώς και η κερδοσκοπία που θα μπορούσε να οδηγήσει σε δυσκολίες στον εφοδιασμό ορισμένων κρατών μελών», ανέφερε η Επιτροπή, σύμφωνα με το προσχέδιο.

Τα τρία βασικά σημεία της πρότασης της Κομισιόν

Ο κανονισμός της Επιτροπής αναμένεται να έχει τρία κύρια στοιχεία:

  • Ένα νομικό πλαίσιο για την κοινή αγορά φυσικού αερίου μέσω της Ενεργειακής Πλατφόρμας της ΕΕ.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιδιώκει την ενίσχυση των μέτρων για την υλοποίηση των κοινών προμηθειών φυσικού αερίου σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης, έτσι ώστε υπό το ειδικό βάρος του ευρωπαϊκού μπλοκ να επιτευχθούν καλύτερες τιμές για την αναπλήρωση των αποθεμάτων πριν από τον χειμώνα του 2023.

Στόχος είναι επίσης να αποφευχθεί η τροφοδότηση της εκτίναξης των τιμών από τον ανταγωνισμό των ευρωπαϊκών κρατών

  • Μέτρα για την πρόληψη των υπερβολικών τιμών και της αστάθειας στις αγορές παραγώγων.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να δημιουργήσει εντός των επόμενων έξι μηνών εναλλακτικό δείκτη, πιο αντιπροσωπευτικό της πραγματικότητας της τροφοδοσίας, που θα βρίσκεται σε λειτουργία για την επόμενη περίοδο πλήρωσης των αποθεμάτων. Μέχρι τότε, η Επιτροπή προτείνει έναν «προσωρινό μηχανισμό» διόρθωσης των τιμών. Mία εναλλακτική λύση θα μπορούσε να είναι η τροποποίηση της αναφοράς στην TTF σε όλα τα υπάρχοντα συμβόλαια.

  • Μέτρα αλληλεγγύης που πρέπει να ληφθούν σε περίπτωση κήρυξης έκτακτης ανάγκης για αέριο από περιφέρεια ή κράτος μέλος.

Οι Βρυξέλλες θα παρουσιάσουν εργαλεία για την περαιτέρω μείωση της ζήτησης φυσικού αερίου, καθώς τα κράτη εμφανίζουν μέχρι στιγμής προσπάθειες διαφορετικών βαθμών.

Μία πρόταση θα έχει ως στόχο την ενίσχυση της αλληλεγγύης υπέρ των ευάλωτων στον κίνδυνο ελλείψεων χωρών και οι οποίες δεν έχουν κλείσει συμφωνίες με τις γειτονικές τους χώρες για την εξασφάλιση των προμηθειών τους.

«Εκτός» συζήτησης το πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και στις εισαγωγές

Παραμένουν τα δύο «στρατόπεδα» στην ΕΕ για την τιμή του φυσικού αερίου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Από την μία, η Γαλλία υπερασπίζεται την ιδέα της επιβολής πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου που χρησιμοποιείται για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αλλά, σύμφωνα με ευρωπαϊκή πηγή, το μέτρο αυτό δεν θα περιληφθεί στις προτάσεις της Κομισιόν.

Το μέτρο, που έχει ήδη εφαρμοσθεί στην Ισπανία και την Πορτογαλία, συνίσταται στην μείωση των λογαριασμών φυσικού αερίου των εταιρειών ηλεκτροπαραγωγής, με στόχο την μείωση της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας. Σε αυτή την περίπτωση η διαφορά με την τιμή της αγοράς καλύπτεται από κρατική επιδότηση.

Ωστόσο, η ιδέα της επέκτασης του μέτρου αυτού σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση συναντά την απροθυμία των χωρών που διάκεινται αρνητικά απέναντι στις κρατικές επεμβάσεις στις αγορές, όπως η Γερμανία και η Ολλανδία, που τρέφουν ανησυχίες για τις αβεβαιότητες ως προς την χρηματοδότηση του μέτρου και για τους κινδύνους υπονόμευσης των προσπαθειών για την μείωση της ζήτησης απέναντι στην προβληματική προσφορά.

Δεδομένου ότι η Ισπανία και η Πορτογαλία δεν έχουν εκτεταμένη σύνδεση με τον ευρωπαϊκό δίκτυο, ο μηχανισμός θα μπορούσε να μην λειτουργεί με την ίδια αποτελεσματικότητα σε άλλες χώρες, με κίνδυνο, για παράδειγμα, το Βέλγιο να επιδοτεί το ηλεκτρικό ρεύμα που εξάγεται προς το Ηνωμένο Βασίλειο.

Τέλος, οι Βρυξέλλες δεν αναμένεται να προτείνουν την επιβολή πλαφόν στις τιμές των ευρωπαϊκών εισαγωγών φυσικού αερίου, πρόταση στην οποία αναφέρθηκε η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στις αρχές του Νοεμβρίου.

Το σημείο διαφωνίας των υπουργών Ενέργειας

Υπενθυμίζεται πως κατά την άτυπη σύνοδο της προηγούμενης εβδομάδας (12/10) οι υπουργοί Ενέργειας της ΕΕ κατέληξαν σε μια γενική συμφωνία υπέρ της από κοινού αγοράς φυσικού αερίου, η οποία προβλέπει ότι οι χώρες θα πρέπει να αρχίσουν από κοινού την αγορά φυσικού αερίου πριν από το επόμενο καλοκαίρι, και συμφώνησαν επίσης ότι χρειάζεται μια εναλλακτική τιμή αναφοράς στο φυσικό αέριο. Σημειώνεται πως οι υπουργοί Ενέργειας της ΕΕ θέλουν να είναι έτοιμος ο μηχανισμός για κοινές αγορές φυσικού αερίου για τον επόμενο χειμώνα.

Ωστόσο, η διαφωνία την επιβολή πλαφόν στις τιμές του φυσικού αερίου για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος παρέμεινε.

Πλέον, το επόμενο βήμα θα γίνει στην επίσημη Σύνοδος Κορυφής των ηγετών της ΕΕ, στις 20 και 21 Οκτωβρίου, όπου θα εξεταστούν όλα τα ενδεχόμενα σενάρια και κυρίως η επίσημη πρόταση της Κομισιόν.

Σημειώνεται πως το «σίριαλ» των συζητήσεων πρόκειται να συνεχιστεί και την ερχόμενη εβδομάδα, στο συμβούλιο των Υπουργών Ενέργειας, στις 25 Οκτωβρίου.