ΕΛΛΑΔΑ

Θύελλα αντιδράσεων για το ανέβασμα θεατρικού έργου του Σάββα Ξηρού από το Εθνικό Θέατρο

Θύελλα αντιδράσεων για το ανέβασμα θεατρικού έργου του Σάββα Ξηρού από το Εθνικό Θέατρο
ΕUROKINISSI

Αντιδράσεις προκαλεί η επιλογή της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου να ανεβάσει παράσταση στην οποία περιλαμβάνονται αποσπάσματα από το βιβλίο του καταδικασμένου τρομοκράτη της 17 Νοέμβρη, Σάββα Ξηρού.Πρόκειται για την παράσταση της Πηγής Δημητρακοπούλου «Ισορροπία του Νας».

Η παράσταση περιγράφεται ως εξής στην επίσημη ιστοσελίδα του Εθνικού Θεάτρου:

«Με αφορμή τους Δίκαιους του Αλμπέρ Καμύ, πρακτικά της δίκης της 17 Νοέμβρη, το βιβλίο του Σάββα Ξηρού "Η μέρα εκείνη..", καθώς και λογοτεχνικά, ιστορικά και δημοσιογραφικά κείμενα, η Πηγή Δημητρακοπούλου με την ομάδα της επιχειρούν τη σύνθεση ενός νέου έργου για τους αξιακούς κώδικες των ανθρώπων, τη δικαιοσύνη και την τρομοκρατία στην πρόσφατη ελληνική ιστορία»..

«Είναι προφανές ότι ο εξαγνισμός του κου Ξηρού αποτελεί πλέον για κάποιους διαρκή και επίμονη προτεραιότητα», επισημαίνει σε σκληρή ανακοίνωση που εξέδωσε η Ομάδα Συγγενών Θυμάτων Τρομοκρατίας «Ως Εδώ», για την επιλογή του του Εθνικού Θεάτρου να ανεβάσει τη συγκεκριμένη παράσταση.

Αναλυτικά η ανακοίνωση της Ομάδας Συγγενών Θυμάτων Τρομοκρατίας «Ως Εδώ»

«Το Εθνικό Θέατρο αποφάσισε να ανεβάσει μια παράσταση βασισμένη στο βιβλίο του Σάββα Ξηρού, φέρνοντας στο εθνικό προσκήνιο το έργο του κατά συρροή δολοφόνου. Του καταδικασμένου τρομοκράτη. Με αυτό τον τρόπο, η κεντρική Εθνική σκηνή - έστω και στην επίσης χρηματοδοτούμενη από δημόσιους πόρους, πειραματική της εκδοχή - δίνει την ευκαιρία στον κ. Ξηρό να κάνει τέχνη. Να γίνει τέχνη. Να δείξει τέχνη. Και δι’ αυτού του τρόπου να εξαγνιστεί η τρομοκρατική πράξη. Να γίνει συμπαθής ο δολοφόνος, γιατί πάνω απ’ όλα "είναι άνθρωπος". Άνθρωπος λαλίστατος και πανταχού παρών στα ΜΜΕ, συνεντευξιαζόμενος στοχαστικά μετά την ανάδειξή του σε "κομβικό κέντρο ανάλυσης αξιακών συστημάτων' από τη σκηνοθέτιδα. Μεγάλη ευκαιρία και σημαντικό δώρο που δίδεται στον κ. Ξηρό να βγει στη σκηνή της επικαιρότητας.

Είναι προφανές ότι ο εξαγνισμός του κου Ξηρού αποτελεί πλέον για κάποιους διαρκή και επίμονη προτεραιότητα. Και μεθοδεύεται με συστηματικό τρόπο γιατί έχει συγκεκριμένο στόχο. Την απελευθέρωσή του όχι μόνο από τη φυλακή, αλλά και από το ένοχο στίγμα του δολοφόνου. Και η διαδικασία αυτή γίνεται πράξη με τις παλιές καλές μεθόδους της ιδεολογικοποίησης της επιλογής να δολοφονείς αθώους. Έτσι έκαναν και οι ναζί. Έτσι έκαναν και οι σταλινικοί. Έτσι καλύπτει ο φασισμός τις επιλογές του.

Στο ΩΣ ΕΔΩ πολεμάμε χρόνια τώρα για τα αυτονόητα. Έχουμε κουραστεί. Πολύ. Έχουμε κουραστεί να υπερασπιζόμαστε το προφανές δικαίωμα στη ζωή, στη Δημοκρατία. Έχουμε κουραστεί να βλέπουμε τους ανθρώπους μας να δολοφονούνται ξανά και ξανά και ξανά. Έχουμε κουραστεί από την "ηρωοποίηση" μιας χούφτας ακριβοπληρωμένων δολοφόνων. Δεν είναι πως θα σταματήσουμε να αντιδρούμε. Αυτή είναι η κατάρα μας. Αλλά λίγη αυτοσυγκράτηση: Κι αν δεν έχετε το θάρρος της αντίδρασης, ας έχετε τουλάχιστον το θάρρος της σιωπής».

Το Εθνικό Θέατρο δημοσίευσε επίσημη ανακοίνωση, που αναφέρει μεταξύ άλλων, τα εξής:

«“Καμιά ιδέα δεν μπορεί να δικαιολογήσει εγκλήματα εναντίον της ανθρώπινης ζωής” : με αυτή τη φράση τελειώνει το κείμενο της παράστασης η «Ισορροπία του Nash, που παρουσιάζεται από 15 έως 31 Ιανουαρίου στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Και αυτό είναι το μήνυμα που «παίρνουν μαζί τους» οι θεατές της παράστασης».

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η συγκεκριμένη παράσταση με την ευθύνη της σκηνοθέτιδας Πηγής Δημητρακοπούλου, χρησιμοποιεί αποσπάσματα από τους «Δικαίους» του Αλμπέρ Καμύ, καθώς και αποσπάσματα από το βιβλίο του Σάββα Ξηρού, για να «καταδείξει την παναθρώπινη ιδέα ότι η βία δεν είναι λύση».

«Η δικαιοσύνη δίκασε για πάντα τους εγκληματίες – τρομοκράτες. Το θέατρο σαν τέχνη, δεν έρχεται να ξαναδικάσει, αλλά να αναδείξει καίρια ανθρώπινα προβλήματα. Είναι χώρος δημόσιου διαλόγου. Η Πειραματική Σκηνή ως τόπος έρευνας νέων καλλιτεχνών, οφείλει να καταπιάνεται και με επικίνδυνα θέματα, ακόμη και αν πατάει στην κόψη του ξυραφιού» καταλήγει η ανακοίνωση.

Αντίδραση είχαμε και από την πλευρά της Νέας Δημοκρατίας με τον βουλευτή και υπεύθυνο Πολιτισμού του κόμματος Κώστα Γκιουλέκα να προχωράει στην ακόλουθη δήλωση:

«Το είδαμε και αυτό: Ο Σάββας Ξηρός στο Εθνικό Θέατρο.

Έως πρόσφατα, στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ εμφανίζονταν στα δικαστήρια σαν μάρτυρες υπεράσπισης τρομοκρατών και μιλούσαν στη Βουλή, παρουσιάζοντας την τρομοκρατία, τις στυγνές δολοφονίες, σαν μέρος ένοπλης πάλης.

Σήμερα, κάποιοι άλλοι, με την ανοχή του Υπουργείου Πολιτισμού, επιχειρούν να προβάλουν το έργο τρομοκρατών και αδίστακτων δολοφόνων.

Στην πρώτη κρατική σκηνή της χώρας, στο Εθνικό Θέατρο, πρόκειται να ανέβει παράσταση, βασισμένη στα απομνημονεύματα του καταδικασμένου για ειδεχθή εγκλήματα, τρομοκράτη Σάββα Ξηρού.

Καλούμε τον Υπουργό Πολιτισμού να πάρει άμεσα θέση. Κανένας δεν μπορεί να προσδώσει στην τρομοκρατία ιδεολογικό μανδύα και να βαφτίσει τα εγκλήματα μέρος του αγώνα “λαϊκών αγωνιστών” – δολοφόνων.

Το αίμα αθώων δεν παράγει τέχνη».