ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αποδείξεις: Ανατροπές φέρνουν οι ρυθμίσεις για το «πλαστικό» χρήμα

Αποδείξεις: Ανατροπές φέρνουν οι ρυθμίσεις για το «πλαστικό» χρήμα
(EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/φωτογραφια αρχείου)

Ανατροπές, τόσο στις καθημερινές συναλλαγές των φορολογουμένων, όσο και στο καθεστώς των αποδείξεων, αναμένεται να φέρουν οι ρυθμίσεις για την επέκταση του πλαστικού χρήματος.

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, που προέκυψε έπειτα από διαβούλευση με τους δανειστές, βρίσκεται πλέον προ των πυλών της Βουλής, προκειμένου να ψηφιστεί στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης της δεύτερης αξιολόγησης, με στόχο τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και της διακίνησης «µαύρου» χρήµατος.

Το κείμενο περιλαμβάνει σημαντικές αλλαγές σε σχέση με την αντίστοιχη πρόταση που είχε υποβληθεί στους δανειστές από το υπουργείο Οικονομικών τον περασμένο Ιούλιο και σε αυτές περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων οι κλίµακες για τα ποσοστά δαπάνης µε πλαστικό χρήµα για το «χτίσιµο» του αφορολόγητου ορίου, το ύψος των δαπανών που θα µπορούν να πραγµατοποιήσουν οι καταναλωτές µε µετρητά, το πρόστιµο που θα πληρώνουν οι ελεύθεροι επαγγελµατίες που δεν ενηµερώνουν τους καταναλωτές ότι διαθέτουν ή όχι µηχανήµατα αποδοχής καρτών, οι επιπλέον φόροι που θα καταβάλλουν οι καταναλωτές σε περίπτωση που δεν συγκεντρώνουν τις απαιτούµενες δαπάνες.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Real προβλέπεται πως:

-Οποιαδήποτε δαπάνη άνω των 500 ευρώ θα πραγματοποιείται -από την ψήφιση του νοµοσχεδίου και µετά- αποκλειστικά και µόνο µε τη χρήση πλαστικού χρήµατος ή µέσω e-banking.

-Οι φορολογούµενοι µε ετήσια εισοδήµατα έως 10.000 ευρώ θα πρέπει να πραγµατοποιούν το 10% των αγορών τους µε πλαστικό χρήµα για να διατηρούν ακέραιο το ποσό της µείωσης του φόρου των 2.100 ευρώ. Αντίστοιχα, όσοι έχουν εισοδήµατα από 10.001 έως 30.000 θα πρέπει να πραγµατοποιούν το 15% των δαπανών τους µε πλαστικό χρήµα, ενώ για εισοδήµατα άνω των 30.000 ευρώ το ποσοστό θα πρέπει να φτάνει το 20%.

-Σε περίπτωση που δεν προσκοµίζεται το απαιτούµενο ποσό αποδεικτικών συναλλαγών µε πλαστικό χρήµα, τότε επί της διαφοράς επιβάλλεται επιπλέον φόρος µε συντελεστή 22%. Για παράδειγµα, µισθωτός µε ετήσιες αποδοχές 20.000 ευρώ θα πρέπει να πραγµατοποιήσει δαπάνες ύψους 3.000 ευρώ µε κάρτες ή άλλο ηλεκτρονικό µέσο για να «χτίσει» αφορολόγητο όριο. Εάν κάνει ηλεκτρονικές συναλλαγές ύψους µόνο 1.000 ευρώ, τότε για τα υπόλοιπα 2.000 ευρώ που υπολείπονται θα καταβάλλει επιπλέον φόρους ύψους 440 ευρώ.

-Οι συγκεκριµένοι συντελεστές θα ισχύουν και για όσους πολίτες εξαιρεθούν από το µέτρο της υποχρεωτικής χρήσης του πλαστικού χρήµατος, οι οποίοι θα πρέπει να συγκεντρώνουν τα ανάλογα ποσά µε τις χάρτινες αποδείξεις.

-Εξαιρούνται της υποχρεωτικής χρήσης του πλαστικού χρήµατος για το «χτίσιµο» του αφορολόγητου ορίου οι υπάλληλοι του υπουργείου Εξωτερικών, όσοι δηµόσιοι υπάλληλοι και στρατιωτικοί υπηρετούν σε κρατικές υπηρεσίες που βρίσκονται στο εξωτερικό, όσοι υπηρετούν στη Μόνιµη Ελληνική Αντιπροσωπεία στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς επίσης και όσοι διαµένουν σε οίκους ευγηρίας, σε ψυχιατρικά καταστήµατα και οι φυλακισµένοι.

-Οι ιατρικές δαπάνες θα συνυπολογίζονται για τον προσδιορισµό του ποσού µείωσης φόρου, υπό την προϋπόθεση ότι έχουν πραγµατοποιηθεί µε τη χρήση πλαστικού χρήµατος.

-Οι δαπάνες που πραγµατοποιεί ένας πολίτης για τη λήψη νοµικών υπηρεσιών θα λογίζονται για το «χτίσιµο» του αφορολόγητου ορίου εφόσον ξεπερνούν αθροιστικά τα 500 ευρώ ετησίως και έχουν καταβληθεί µε τη χρήση κάρτας ή άλλου ηλεκτρονικού µέσου.

-Οι επαγγελµατίες που δεν θα αποδέχονται πληρωµές µέσω καρτών θα πρέπει να το αναγράφουν σε εµφανές σηµείο στην είσοδο του καταστήµατος και στο ταµείο, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα καταβάλλεται πρόστιµο 1.000 ευρώ.

-Οι καταναλωτές και οι Ενώσεις Καταναλωτών έχουν το δικαίωµα να καταγγείλουν στη Γενική Γραµµατεία Εµπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Οικονοµίας επιχειρήσεις που δεν αναγράφουν εµφανώς ότι δεν δέχονται κάρτες.