Σκάνδαλο με offshore εταιρείες του Τούρκου πρωθυπουργού συγκλονίζει την Τουρκία
Πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ σε offshore εταιρείες, αλλά και ναυτιλιακές επιχειρήσεις διατηρεί η οικογένεια του Τούρκου πρωθυπουργού Μπιναλί Γιλντιρίμ, όπως αποκάλυψε έρευνα από τα λεγόμενα "αρχεία της Μάλτας".
Η οικογενειακή επιχείρηση του Γιλντιρίμ αποτελείται από 11 πλοία με ξένη σημαία, τα οποία είναι ενσωματωμένα σε ένα δίκτυο μυστικών εταιρειών στη Μάλτα, την Ολλανδία και τις Ολλανδικές Αντίλλες –πιο συγκεκριμένα στο Κουρακάο, ενώ υπάρχουν υποψίες για τα νησιά Μάρσαλ και τον Παναμά.
Σύμφωνα με το turkishminute.com, τουλάχιστον τέσσερα από τα πλοία χρηματοδοτούνται με τεράστια δάνεια από ελβετικές και τουρκικές τράπεζες, συμπεριλαμβανομένου ενός μέρους που ανήκει στο τουρκικό κράτος.
Μάλιστα, στην Βαλέτα, η οικογένεια Γιλντιρίμ ανέλαβε τρεις εταιρείες με τρία πλοία τον Ιούνιο του 2016, αμέσως μετά τον διορισμό του ως πρωθυπουργό. Επικεφαλής καθεμίας από αυτές είναι ο ανιψιός του Γιλντιρίμ, Suleyman Vural. Τα πλοία αυτά ταξιδεύουν σήμερα σε όλη τη Μεσόγειο και κοστολογούνται το καθένα από δύο έως τρία εκατομμύρια δολάρια.
Ενώ ορισμένες από τις δραστηριότητες, ειδικά στους φορολογικούς παραδείσους, παραμένουν αδιαφανείς, ο ιστότοπος theblacksea.eu, ανακάλυψε ότι ο γιος, η κόρη, ο θείος και τα ανίψια του Γιλντιρίμ, αγόρασαν επτά ακίνητα στην Ολλανδία, αξίας άνω των 2,5 εκατομμυρίων δολαρίων –όλα πληρωμένα σε μετρητά.
Η έρευνα αποκάλυψε επίσης πως η οικογένεια Γιλντιρίμ χρησιμοποίησε μία από αυτές τις ολλανδικές εταιρείες για να δωρίσει ανώνυμα 600.000 ευρώ στον δήμο Πεντίκ, κοντά στην Κωνσταντινούπολη, για ένα πολυτελές νέο τζαμί.
Η ναυτιλιακή επιχείρηση της οικογένειας έχει ενισχυθεί, παράλληλα με τη σταδιοδρομία του Γιλντιρίμ, ο οποίος έγινε ο δεύτερος ισχυρότερος άνθρωπος στην Τουρκία, αποκαλύπτει η έρευνα.
Η καριέρα του Γιλντιρίμ στη ναυτιλία ξεκίνησε το 1994, όταν ήταν διευθυντής της Istanbul Fast Ferries Company (IDO), που ανήκε στην πόλη. Ωστόσο, τα αφεντικά της εταιρείας τον απέλυσαν το 2000 έπειτα από τις αποκαλύψεις ότι έδωσε συμβόλαιο για τη διαχείριση των κυλικείων των πορθμείων στο θείο του Yilmaz Erence. Ωστόσο, το σκάνδαλο δεν τον έβλαψε, καθώς αμέσως μετά μπήκε στην πολιτική.
Η μόνη δημόσια τοποθέτηση του Γιλντιρίμ για το θέμα, ήταν σε ένα δημοσιογράφο του CNN Turk τον Μάρτιο του 2013, κατά την οποία είχε εξηγήσει ότι είχε μεταβιβάσει τις ναυτιλιακές του επιχειρήσεις στα παιδιά του, όταν ανέλαβε αξίωμα το 2002, χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.