ΚΟΣΜΟΣ

Ρομποτικά άκρα θα βάλουν τέλος στις… τούμπες των αστροναυτών στη Σελήνη

Τα SuperLimbs που σχεδιάζονται στο MIT και θα βοηθούν τους αστροναύτες να μένουν όρθιοι και να κινούνται πιο άνετα στη Σελήνη

Kalind Carpenter/Preston Rogers/Mirza Samnani

Η μερική βαρύτητα στη Σελήνη καθιστά δύσκολη τη διατήρηση της ισορροπίας, με τους αστροναύτες να παλεύουν να σηκωθούν όρθιοι μετά από μια πτώση. Το πρόβλημα αυτό φιλοδοξούν να λύσουν τα ρομποτικά άκρα που σχεδιάζονται σε εργαστήριο της NASA.

Ο άνθρωπος έχει να περπατήσει στο φεγγάρι από το 1972, αλλά με το πρόγραμμα Άρτεμις της NASA που ξεκινάει το 2026, ομάδες αστροναυτών θα κληθούν να ζήσουν και να εργαστούν στη Σελήνη για έως και μία εβδομάδα, κατασκευάζοντας μεταξύ άλλων μια κατοικήσιμη βάση.

Καινοτόμοι σε όλο τον κόσμο εργάζονται πάνω σε λύσεις που θα τους βοηθήσουν να επιτύχουν τους στόχους τους και να τους κρατήσουν ασφαλείς. Σε αυτούς περιλαμβάνονται ερευνητές του Τεχνολογικού Ινστιτούτου της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ), οι οποίοι αναπτύσσουν μια σειρά φορητών ρομποτικών άκρων που θα βοηθούν τους αστροναύτες να ανακάμπτουν από πτώσεις.

Τους βοηθούν να σηκωθούν

Τα λεγόμενα SuperLimbs έχουν σχεδιαστεί για να εκτείνονται από ένα σακίδιο πλάτης που περιέχει το σύστημα υποστήριξης ζωής των αστροναυτών. Όταν ο χρήστης πέφτει, ένα επιπλέον ζεύγος άκρων μπορεί να εκτείνεται για να παρέχει μοχλό πίεσης ώστε να τον βοηθήσει να σταθεί όρθιος, εξοικονομώντας ενέργεια για άλλες εργασίες.

Αυτό θα μπορούσε να φανεί χρήσιμο, καθώς δεν είναι εύκολο να διατηρήσει κανείς την ισορροπία του στη Σελήνη. Οι 12 αστροναύτες που περπάτησαν στο φεγγάρι στις αποστολές του προγράμματος Απόλλων έπεσαν 27 φορές, ενώ παραλίγο να πέσουν άλλες 21, σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν. Και καθώς η σεληνιακή σκόνη είναι τοξική, θα μπορούσε να είναι επιβλαβές για έναν αστροναύτη να κυλιέται σε αυτή, προσπαθώντας να σηκωθεί.

Στο παραπάνω βίντεο, βλέπουμε τον αστροναύτη Τσάρλι Ντιουκ να πέφτει στο φεγγάρι το 1972, και να χρειάζεται τρεις προσπάθειες για να σηκωθεί. Η μελέτη διαπίστωσε ότι οι πτώσεις ήταν πιο συχνές όταν οι αστροναύτες συνέλεγαν δείγματα όπως ο Ντιουκ ή χρησιμοποιούσαν εργαλεία – εργασίες που είναι πιθανό να αναλάβουν οι αστροναύτες του Άρτεμις.

Δοκιμές σε ανδρείκελα και ανθρώπους

Τα SuperLimbs αναπτύχθηκαν πριν από περίπου μια δεκαετία από τον Χάρι Ασάντα, καθηγητή στο ΜΙΤ, και έχουν ήδη δοκιμαστεί από εργαζόμενους στην κατασκευή αεροσκαφών και στη ναυπηγική βιομηχανία.

Τώρα προσαρμόζονται για τους αστροναύτες. Το σύστημα χρειάζεται λίγη ακόμη δουλειά, αλλά θα είναι πιθανότατα έτοιμο για επίδειξη σε ανδρείκελο μέχρι τον Ιανουάριο, σύμφωνα με τον Έρικ Μπαλεστέρος, διδακτορικό φοιτητή στο ΜΙΤ που εργάζεται πάνω στα SuperLimbs στο Εργαστήριο Προώθησης Τζετ (JPL) της NASA.

Πιστεύει ότι μέσα σε ένα ή δύο χρόνια θα είναι έτοιμο και για επίδειξη σε άνθρωπο, αλλά υπάρχουν πολλά που πρέπει πρώτα να καταλάβει η ομάδα όσον αφορά την ασφάλεια, δήλωσε στο CNNi.

«Δεν μπορούμε απλώς να βάλουμε πράγματα και να τα να κολλήσουμε με μονωτική ταινία – πρέπει να είμαστε πολύ ακριβείς και πολύ προσεκτικοί», είπε.

Ο Μπαλεστέρος σκοπεύει να συνεχίσει την εργασία του πάνω στα ρομποτικά άκρα, προκειμένου να τα κάνει να λειτουργούν ως ένα επιπλέον ζευγάρι πόδια. «Έτσι, θα επιτρέπουν στους αστροναύτες να πηγαίνουν από το σημείο Α στο Β πολύ πιο γρήγορα και χωρίς να χρησιμοποιούν τόση ενέργεια», είπε. «Και αν αρχίσουν να χάνουν λίγο τα πατήματά τους, μπορεί να βοηθήσει στη σταθεροποίησή τους».

Μετά από αυτό, θα στρέψει την προσοχή του στο να βρει πώς τα άκρα μπορούν να αξιοποιήσουν τα εργαλεία για να βοηθήσουν σε εργασίες όπως η εκσκαφή, ο χειρισμός δειγμάτων και η κατασκευή.

«Θέλω να γίνουν σχεδόν σαν μια φυσική προέκταση του σώματός τους ... έτσι ώστε ο αστροναύτης να αισθάνεται σχεδόν άβολα όταν δεν τα έχει», είπε.

Στο μέλλον, ελπίζει ότι τα επιπλέον άκρα θα γίνουν μέρος του στάνταρ εξοπλισμού. «Στόχος μου είναι να γίνουν αυτά τα χέρια σχεδόν το νέο πρότυπο για τους αστροναύτες», είπε.

Με πληροφορίες από: ‘SuperLimbs’ could help astronauts recover from falls by Amy Gunia, CNN

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης