ΚΟΣΜΟΣ

Ναυάγιο Παλέρμο: «Έγιναν αστοχίες και λάθος χειρισμοί» λέει ο κατασκευαστής του «αβύθιστου» σκάφους

Ιταλοί διασώστες ανασύρουν το πτώμα ενός από τα θύματα του ναυαγίου του Bayesian που βυθίστηκε στο Παλέρμο της Σικελίας τη Δευτέρα 19 Αυγούστου 2024.

AP Photo/Salvatore Cavalli

«Αβύθιστο» χαρακτήρισε το μοιραίο γιοτ Bayesian που ναυάγησε στο Παλέρμο της Σικελίας την περασμένη Δευτέρα (19/08) παίρνοντας μαζί του στον βυθό επτά ζωές.

Ο Τζιοβάνι Κοσταντίνο, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της The Italian Sea Group στην οποία ανήκουν τα περιουσιακά στοιχεία της Perini Navi di Viareggio που κατασκεύασε το Bayesian το 2008 χαρακτήρισε το σκάφος ως «ένα από τα ασφαλέστερα σκάφη στον κόσμο» και υποστηρίζει ότι η βύθισή του οφείλεται σε μια σειρά λάθων χειρισμών από το πλήρωμα.

«Η κακοκαιρία είχε προβλεφθεί»

«Ό,τι έχει γίνει αποκαλύπτει ένα πολύ μεγάλο πλήθος λαθών. Οι άνθρωποι δεν έπρεπε να είναι στις καμπίνες, το σκάφος δεν έπρεπε να είναι αγκυροβολημένο. Το πλήρωμα δεν γνώριζε για την επικείμενη κακοκαιρία; Οι επιβάτες ανέφεραν κάτι παράλογο, ότι η καταιγίδα έφτασε απροσδόκητα, ξαφνικά. Δεν είναι αλήθεια. Είχαν όλα προβλεφθεί. Έχω τους μετεωρολογικούς χάρτες εδώ μπροστά μου. Δεν συνέβη τίποτα ξαφνικά! Απλά αναρωτηθείτε γιατί δεν είχαν βγει ψαράδες εκείνο το βράδυ στο Πορτιτσέλο; Ένας ψαράς ξέρει να διαβάζει τον καιρό και το πλήρωμα ενός πλοίου όχι; Οι μετεωρολόγοι είχαν προειδοποιήσει για την κακοκαιρία. Ήταν αδύνατο να μην το γνωρίζουν», λέει στην Corriere della Sera.

Ο Τζιοβάνι Κοσταντίνο, μιλά για τα αίτια της τραγωδίας στο Παλέρμο και για το «αβύθιστο» ιστιοπλοϊκό που οδήγησε στον θάνατο επτά ανθρώπους μεταξύ των οποίων ο Τζόναθαν Μπλούμερ πρόεδρος της Morgan Stanley Internationalκαι και ο Βρετανός μεγιστάνας της πληροφορικής Μάικ Λιντς.

Αβύθιστο... μέχρι να πάρει νερά

«Δεν υπάρχει άλλη εξήγηση. Αν πήρε νερό βυθίστηκε. Αλλά αν είχαν πραγματοποιηθεί οι σωστοί ελιγμοί και είχαν αποφευχθεί καταστάσεις που έθεταν σε κίνδυνο τη σταθερότητα του πλοίου δεν θα είχε βυθιστεί» υποστηρίζει ο Τζ. Κοσταντίνο.

Και εξηγεί.

«Το πλοίο ήταν αγκυροβολημένο. Κάποια στιγμή η άγκυρα χάνει τη λαβή της και κινείται παρασυρόμενη από τον άνεμο που την σπρώχνει φέρνοντας τούμπα το σκάφος. Η άγκυρα παρασύρει το σκάφος για τέσσερα λεπτά, το περιστρέφει και τελικά αυτό βυθίζεται. Σε αυτά τα τέσσερα λεπτά - και αναλαμβάνω την ευθύνη για όσα λέω - το πλοίο έχει ήδη πάρει νερό. Γιατί το λέω αυτό; Επειδή από τις εικόνες των βίντεο που δημοσιεύονται μπορείτε να δείτε το κατακόρυφο κατάρτι που έχει φως και ξαφνικά να σβήνει, εκτός από μία λάμπα στην κορυφή που τροφοδοτείται από μια μπαταρία», λέει ο κ. Κοσταντίνο.

«Υπήρξε μπλακ άουτ στο πλοίο που προκλήθηκε από βραχυκύκλωμα λόγω εισροής νερού. Έχει πάρει νερό η γεννήτρια; Το μηχανοστάσιο; Η πόρτα της πρύμνης ήταν σίγουρα ανοιχτή, το λένε και οι δύτες που ερευνούν το ναυάγιο, και νομίζουμε ότι πιθανότατα να ήταν και κάτι άλλο ανοιχτό. Υπάρχουν πόρτες στην υπάρχουν πόρτες στο πάνω τμήμα του σκάφους που με κλίση 30 μοιρών, αν άνοιγαν θα έπαιρναν νερό. Σε εκείνη τη θέση, με το πλοίο παρασυρμένο και τον άνεμο να το σπρώχνει, έγειρε 90 μοίρες για έναν και μόνο λόγο: γιατί το νερό συνέχιζε να μπαίνει. Από την ώρα που άρχισε να μπαίνει μέχρι την ώρα που βυθίστηκε πέρασαν 6 λεπτά. Όποιος λέει ότι εξαφανίστηκε σε λίγα δευτερόλεπτα, λέει βλακείες», προσθέτει ο Τζιοβάνι Κοσταντίνο.

Αστοχίες και παραλείψεις

Στο ερώτημα τι θα έπρεπε να έχει γίνει για να αποφευχθεί το ναυάγιο λέει ότι κατ' αρχάς, από τη στιγμή που υπήρχε μετεωρολογική πρόβλεψη για ακραία καιρικά φαινόμενα δεν θα έπρεπε να γίνει πάρτι στο σκάφος.

«Ήταν απαραίτητο να θωρακιστεί το κύτος και το κατάστρωμα. Να κλείσουν όλες οι πόρτες και οι καταπακτές και οι επισκέπτες να συγκεντρωθούν σε συγκεκριμένο σημείο στο σκάφος σύμφωνα με το πρωτόκολλο έκτακτης ανάγκης. Στη συνέχεια θα έπρεπε να ανάψουν τους κινητήρες, να σηκώσουν την άγκυρα, να βάλουν πλώρη στον αέρα και να χαμηλώσουν την καρίνα. Το επόμενο πρωί θα έπλεαν χωρίς καμία ζημιά», εξηγεί.

Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της The Italian Sea Group υποστηρίζει ότι έγινε σωρεία λαθών από το πλήρωμα του Bayesian που οδήγησε στη βύθισή του, αναφέροντας, μάλιστα, το σκάφος Sir Robert που ήταν λίγο πιο δίπλα και το οποίο κατάφερε να διαχειριστεί την κατάσταση χωρίς πρόβλημα.

Η τραγωδία θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί

Ο Τζιοβάνι Κοσταντίνο εμφανίζεται σίγουρος ότι η τραγωδία θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί αν είχαν ακολουθηθεί τα πρωτόκολλα και τονίζει ότι πλοίο της κατασκευάστριας εταιρείας άντεξε τον τυφώνα Κατρίνα, κατηγορίας 5.

«Όταν το πλοίο είναι αγκυροβολημένο, πρέπει να υπάρχει ένας φύλακας στη γέφυρα. Αν ήταν κάποιος εκεί θα ήταν αδύνατο να μην δει την καταιγίδα να έρχεται. Αντίθετα, το σκάφος πήρε νερό με τους καλεσμένους ακόμα μέσα στις καμπίνες. Το μόνο που χρειάζεται είναι να πάρει μια κλίση 40 μοιρών και όποιος ήταν μέσα στην καμπίνα είδα ξαφνικά την πόρτα στο ταβάνι. Μπορείτε να φανταστείτε έναν άνδρα 60-70 ετών να σκαρφαλώνει για να βγει; Οι κακόμοιροι κατέληξαν παγιδευμένοι και πέθαναν σαν τα ποντίκια».

Τα σενάρια της βύθισης

Οι έρευνες για τη βύθιση του Bayesian συνεχίζονται με τα σενάρια για τη βύθιση του πολυτελούς γιοτ να εξετάζονται.

Ο Αντιναύαρχος ε.α. Στέλιος Περβαινάς μίλησε στην ΕΡΤ και ανέφερε μεταξύ άλλων ότι το σενάριο να έσπασε το άλμπουρο και να χτύπησε το σκάφος ανοίγοντάς του τρύπα από όπου μπήκε μεγάλη ποσότητα νερού δεν ισχύει καθώς οι δύτες που ερευνούν το ναυάγιο λένε ότι το κατάρτι είναι άθικτο.

Σαν δεύτερο σενάριο ανέφερε την καρένα, την προέκταση του σκάφους προς τα κάτω που το κρατάει σταθερό, η οποία είτε έφυγε είτε ήταν σε λάθος θέση.

Σε αντίθεση, βέβαια, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της The Italian Sea Group Τζιοβάνι Κοσταντίνο, λέει ότι ο καιρός δεν μπορούσε να προβλεφθεί και ότι «το χτύπημα ήταν ακαριαίο και εάν ισχύει το φαινόμενο του "μαύρου κύκνου", είναι πάρα πολύ σπάνιο και έντονο και επιλεκτικά χτύπησε αυτό το σκάφος και τα διπλανά δεν έπαθαν τίποτα».

Όλα μένει να εξακριβωθούν από την έρευνα που έχει ξεκινήσει.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης