Μετεωρίτες χτυπούν τον Άρη σχεδόν καθημερινά, διαπιστώνουν αστρονόμοι

Πρόσκρουση μετεωροειδούς στον Άρη που εντοπίστηκε από την αποστολή InSight της NASA- η εικόνα λήφθηκε από το σκάφος Mars Reconnaissance Orbiter

NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

Ο Άρης δέχεται συνεχώς πλήγματα από μετεωρίτες, σύμφωνα με νέα μελέτη. Ο Κόκκινος Πλανήτης υφίσταται μια πρόσκρουση σχεδόν κάθε μέρα, συχνότητα 10 φορές μεγαλύτερη από αυτή που θεωρούσαμε δεδομένη μέχρι σήμερα.

Η μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature Astronomy χρησιμοποίησε δεδομένα που ελήφθησαν από την αποστολή InSight της NASA, η οποία κατέγραψε τη σεισμική δραστηριότητα στον πλανήτη για να τον κατανοήσει καλύτερα.

Όπως αναφέρει ο Independent, διαπιστώθηκε ότι ο Άρης υφίσταται περίπου 280 έως 360 προσκρούσεις μετεωριτών κάθε χρόνο. Αφήνουν πίσω τους κρατήρες με διάμετρο μεγαλύτερη από οκτώ μέτρα και ταρακουνάνε την επιφάνεια του πλανήτη. Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να ακούσετε τον ήχο μιας τέτοιας πρόσκρουσης:

Η μελέτη θα μπορούσε να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε πώς ο Άρης – και άλλοι πλανήτες – έχουν αλλάξει με την πάροδο του χρόνου. Θα μπορούσε επίσης να υποδηλώνει ότι η υπάρχουσα κατανόησή μας είναι λανθασμένη, καθώς βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε κρατήρες πρόσκρουσης που μπορεί να είναι πολύ πιο συνηθισμένοι από ό,τι είχαμε συνειδητοποιήσει.

«Χρησιμοποιώντας σεισμικά δεδομένα για να κατανοήσουμε καλύτερα πόσο συχνά οι μετεωρίτες χτυπούν τον Άρη και πώς αυτές οι συγκρούσεις αλλάζουν την επιφάνειά του, μπορούμε να αρχίσουμε να συνθέτουμε ένα χρονοδιάγραμμα της γεωλογικής ιστορίας και εξέλιξης του Κόκκινου Πλανήτη», δήλωσε η Natalia Wojcicka από το Imperial College του Λονδίνου, συν-συγγραφέας της μελέτης.

«Θα μπορούσαμε να το σκεφτούμε ως ένα είδος "κοσμικού ρολογιού" που θα μας βοηθήσει να χρονολογήσουμε τις επιφάνειες του Άρη και ίσως, αργότερα, άλλους πλανήτες του ηλιακού συστήματος».

Κατανόηση των κινδύνων

Η μελέτη μπορούσε επίσης να βοηθήσει στην κατανόηση του κινδύνου που ενέχουν οι μετεωρίτες για τη Γη, καθώς και τις εργασίες ασφαλείας που απαιτούνται για μελλοντικές αποστολές που θα στείλουν ρομπότ, ή ακόμη και ανθρώπους, στον Κόκκινο Πλανήτη.

«Οι πλανητικές συγκρούσεις συμβαίνουν συνεχώς σε όλο το ηλιακό σύστημα», δήλωσε η Ingrid Daubar, από το Πανεπιστήμιο Brown.

«Μας ενδιαφέρει να το μελετήσουμε αυτό στον Άρη, επειδή μπορούμε στη συνέχεια να το συγκρίνουμε και να το αντιπαραβάλουμε με αυτό που συμβαίνει στη Γη».

«Αυτό είναι σημαντικό για την κατανόηση του ηλιακού μας συστήματος, του τι υπάρχει σε αυτό και για τι πληθυσμό σωμάτων πρόσκρουσης μιλάμε – τόσο ως κίνδυνοι για τη Γη όσο και για άλλους πλανήτες», συμπλήρωσε.