ΚΟΣΜΟΣ

Αμερικανοί εισαγγελείς: Η Boeing θα πρέπει να αντιμετωπίσει ποινικές διώξεις

Αμερικανοί εισαγγελείς: Η Boeing θα πρέπει να αντιμετωπίσει ποινικές διώξεις

Boeing 737 Max της Alaska Airlines

(AP Photo/Lindsey Wasson)

Η Boeing αντιμετωπίζει την πιθανή προοπτική ποινικών διώξεων αφού οι Αμερικανοί εισαγγελείς φέρεται να είπαν στο υπουργείο Δικαιοσύνης ότι ο αμερικανικός κατασκευαστής είχε παραβιάσει έναν διακανονισμό που σχετίζεται με δύο θανατηφόρες συντριβές του αεροπλάνου 737 Max.

Η ηγεσία του υπουργείου Δικαιοσύνης έχει προθεσμία έως τις 7 Ιουλίου για να αποφασίσει εάν σκοπεύει να ασκήσει ποινικές διώξεις κατά της Boeing, έπειτα από τη σύσταση των εισαγγελέων της υπόθεσης, σύμφωνα με το Reuters και το CBS News.

Το υπουργείο Δικαιοσύνης τον περασμένο μήνα είπε σε ομοσπονδιακό δικαστήριο στο Τέξας ότι η Boeing παραβίασε τους όρους του διακανονισμού του 2021 με τον οποίο συμφώνησε να πληρώσει 2,5 δισ. δολάρια σε κυρώσεις και αποζημιώσεις σε πελάτες αεροπορικών εταιρειών και οικογένειες όσων έχασαν τη ζωή τους σε δύο θανατηφόρα δυστυχήματα. Η Boeing απέτυχε «να σχεδιάσει, να εφαρμόσει και να επιβάλει ένα πρόγραμμα συμμόρφωσης και δεοντολογίας για την πρόληψη και τον εντοπισμό παραβιάσεων της νομοθεσίας περί απάτης των ΗΠΑ κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων της», σύμφωνα με την κατάθεση του δικαστηρίου.

Οι νέες ποινικές διώξεις θα είναι ο τελευταίος γύρος κατηγοριών για τα δύο δυστυχήματα. Συνολικά 346 επιβάτες έχασαν τη ζωή τους στις συντριβές του Boeing 737 Max των πτήσεων της Ινδονησιακής Lion Air και της Ethiopian Airlines στα τέλη του 2018 και στις αρχές του 2019.

Οι συντριβές προκάλεσαν τη μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία της εταιρείας, η οποία προχώρησε σε καθήλωση του αεροσκάφους της για σχεδόν δύο χρόνια.

Οι συντριβές προκλήθηκαν από μια νέα σχεδίαση που – εν αγνοία των πιλότων – βύθισε αυτόματα τη μύτη των αεροπλάνων για να αντισταθμίσει τη μετατόπιση μεγαλύτερων κινητήρων προς τα εμπρός. Το σύστημα, γνωστό ως σύστημα αύξησης χαρακτηριστικών ελιγμών (MCAS), άφησε τα αεροπλάνα ευάλωτα σε περίπτωση βλάβης ενός μόνο αισθητήρα.

Η αναβαλλόμενη συμφωνία δίωξης προστάτευε την εταιρεία από μια κατηγορία απάτης που σχετίζεται με την υποτιθέμενη απόκρυψη πληροφοριών από τις ρυθμιστικές αρχές της αεροπορίας σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος. Τη στιγμή της διευθέτησης, το υπουργείο Δικαιοσύνης είπε ότι «οι υπάλληλοι της Boeing επέλεξαν τον δρόμο του κέρδους αντί της ειλικρίνειας».

Η συμφωνία επρόκειτο να λήξει τον Ιανουάριο, ωστόσο αντιμετωπίζει εκ νέου έλεγχο του αρχείου ασφάλειάς του μετά από ένα περιστατικό δύο ημέρες πριν από τη λήξη του διακανονισμού, όταν ένα πάνελ πόρτας εξερράγη από ένα αεροπλάνο της Alaska Airlines στον αέρα.

Το Reuters ανέφερε ότι η τελική απόφαση για νέες διώξεις δεν έχει ληφθεί. Μια πηγή είπε ότι η Boeing θα μπορούσε να αντιμετωπίσει νέες κατηγορίες που υπερβαίνουν την αρχική κατηγορία απάτης του 2021 για συνωμοσία. Σύμφωνα με τους όρους του διακανονισμού, το υπουργείο Δικαιοσύνης έχει επίσης τη δυνατότητα να τον παρατείνει κατά ένα χρόνο ή να προτείνει νέους, αυστηρότερους όρους.