ΚΟΣΜΟΣ

Η έκρηξη των drive-thrus δημιουργεί προβλήματα στις πόλεις των ΗΠΑ

Η έκρηξη των drive-thrus δημιουργεί προβλήματα στις πόλεις των ΗΠΑ
Υπολογίζεται ότι στις ΗΠΑ υπάρχουν 200.000 drive-thrus, τα οποία οι Αμερικανοί επισκέπτονται περίπου 6 δισεκατομμύρια φορές το χρόνο Pexels

Η Αμερική είναι η χώρα των drive-thrus. Υπολογίζεται ότι υπάρχουν 200.000 drive-thrus, τα οποία οι Αμερικανοί επισκέπτονται περίπου 6 δισεκατομμύρια φορές το χρόνο. Στα McDonald's, τα drive-thrus αντιπροσωπεύουν παραπάνω από το 70% των πωλήσεων.

Τα drive-thrus υπόσχονται στους πεινασμένους οδηγούς ευκολία, εξοικονόμηση χρόνου και ένα ζουμερό μπέργκερ. Όμως, οι μεγάλες ουρές αυτοκινήτων που περιμένουν παραγγελίες και στη συνέχεια ξεχύνονται στους δρόμους των ΗΠΑ από αλυσίδες εστίασης όπως η Chick-fil-A, η McDonald's, η Starbucks και η Dunkin, δημιουργούν προβλήματα στις σύγχρονες πόλεις.

Τα drive-thrus προκαλούν μποτιλιαρίσματα, αποθαρρύνουν το περπάτημα, τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς και τις επισκέψεις σε επιχειρήσεις της γειτονιάς. Οδηγούν επίσης σε ατυχήματα με πεζούς, ποδηλάτες και άλλα αυτοκίνητα και έρχονται σε αντίθεση με τους στόχους βιωσιμότητας και περιβαλλοντικής προστασίας πολλών κοινοτήτων.

Στα McDonald's, τα drive-thrus αντιπροσωπεύουν παραπάνω από το 70% των πωλήσεωνAP Photo/Jeff Chiu

Πολλές πόλεις και περιφέρειες θέλουν να σταματήσει η εξάπλωσή τους: Οι νομοθέτες της Ατλάντα θα ψηφίσουν αυτό το καλοκαίρι για το αν θα απαγορεύσουν νέα drive-thrus στη δημοφιλή περιοχή Μπέλτλαϊν. Η Μινεάπολη, το Φερ Χέιβεν του Νιου Τζέρσεϊ, το Κριβ Κορ του Μιζούρι, το Όρτσαρντ Παρκ της Νέας Υόρκης και άλλες πόλεις έχουν απαγορεύσει νέα drive-thrus τα τελευταία χρόνια. Ορισμένες πόλεις στη Νότια Καλιφόρνια, όπως το Λονγκ Μπιτς το 2019, έχουν περάσει προσωρινά μορατόριουμ που εμποδίζουν νέες αναπτύξεις. Περιορισμοί έχουν επίσης εξεταστεί στο Πίτσμπουργκ και στη Μέσα της Αριζόνα.

«Έκρηξη» στην πανδημία

Τα drive-thrus εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στην Καλιφόρνια τη δεκαετία του 1950. Το μοντέλο «φάε μέσα στο αυτοκίνητό σου» επεκτάθηκε στους αμερικανικούς δρόμους κατά τις επόμενες δεκαετίες, καθώς κατασκευάστηκαν αυτοκινητόδρομοι, εξαπλώθηκαν τα προάστια και εμφανίστηκαν νέες αλυσίδες γρήγορου φαγητού, όπως τα McDonald's και Wendy's.

Τα drive-thrus έγιναν σανίδα σωτηρίας για τις αλυσίδες κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19. Το 2022 οι πωλήσεις drive-thru έφτασαν τα 133 δισεκατομμύρια δολάρια, 30% πάνω σε σχέση με τα επίπεδα του 2019.

Το 2022 οι πωλήσεις drive-thru έφτασαν τα 133 δισεκατομμύρια δολάρια, 30% πάνω σε σχέση με τα επίπεδα προ πανδημίαςAP Photo/Alan Diaz

Η Shake Shack και η Sweetgreen άνοιξαν τα πρώτα τους drive-thru κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ η Taco Bell, η Chipotle και άλλες αλυσίδες άνοιξαν καταστήματα που εξυπηρετούν αποκλειστικά πελάτες drive-thru.

Οι εταιρείες προχώρησαν σε μοντέλα drive-thru επειδή είναι πιο κερδοφόρα: είναι μικρότερα από τα εστιατόρια με καθίσματα, απαιτούν λιγότερο προσωπικό και συντήρηση.

Κίνδυνοι ατυχημάτων

Όμως τα drive-thrus συχνά βρίσκονται στο «χειρότερο δυνατό σημείο για την οδική ασφάλεια», επισημαίνει ο Eric Dumbaugh, καθηγητής στο τμήμα αστικού και περιφερειακού σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Florida Atlantic.

Συχνά τοποθετούνται σκόπιμα κατά μήκος πολυσύχναστων αρτηριών υψηλής ταχύτητας για να τραβήξουν την προσοχή των οδηγών.

Αυτό σημαίνει ότι αν υπάρχει πεζός ή ποδηλάτης σε διασταύρωση ή πεζοδρόμιο, οι οδηγοί έχουν λιγότερο χρόνο να φρενάρουν, αυξάνοντας τις πιθανότητες ατυχήματος. Επίσης, οι οδηγοί που κινούνται κατά μήκος των αρτηριακών οδών επικεντρώνονται συνήθως στο δρόμο και στα αυτοκίνητα γύρω τους και είναι λιγότερο πιθανό να προσέχουν τους πεζούς.

Τα ατυχήματα είναι τόσο συνηθισμένα που οι δικηγόροι προσωπικών τραυματισμών σε όλες τις ΗΠΑ διαφημίζονται ειδικά στους ανθρώπους που τραυματίστηκαν σε drive-thrusAP Photo/John Raby

Στα drive-thrus συμβαίνουν επίσης πολλά τρακαρίσματα εξαιτίας οδηγών που βγαίνοντας θέλουν να περάσουν στην απέναντι λωρίδα κυκλοφορίας, στην κατεύθυνση από την οποία έρχονταν.

Οι εταιρείες «δεν λαμβάνουν υπόψη την ασφάλεια στις σχεδιαστικές τους αποφάσεις», λέει ο Dumbaugh. Και οι τοπικές κυβερνήσεις που υποτίθεται ότι νοιάζονται για την ασφάλεια των πεζών, αλλά εξακολουθούν να επιτρέπουν αυτές τις χρήσεις σε οδικές αρτηρίες, συμπληρώνει.

Περισσότερες λωρίδες

Οι εταιρείες λένε ότι αλλάζουν τα drive-thrus προσθέτοντας περισσότερες λωρίδες για αυτοκίνητα και τεχνολογία όπως η τεχνητή νοημοσύνη για να επιταχύνουν τις παραγγελίες και να μειώσουν τα πιθανά προβλήματα.

Αλλά οι αλυσίδες που προσπαθούν να αντιμετωπίσουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση με την προσθήκη περισσότερων λωρίδων, απλώς ενθαρρύνουν την είσοδο περισσότερων αυτοκινήτων. Τα ατυχήματα είναι τόσο συνηθισμένα που οι δικηγόροι προσωπικών τραυματισμών σε όλες τις ΗΠΑ απευθύνονται ειδικά στους ανθρώπους που τραυματίστηκαν σε drive-thrus. Οι ειδικοί λένε ότι η ασφάλεια των πεζών μπορεί να βελτιωθεί με την αυστηρή διαχείριση της πρόσβασης κατά μήκος των οδικών αρτηριών και την τοποθέτηση των drive-thrus μακριά από αυτές.

Με πληροφορίες από: Drive-thrus are creating problems for cities and towns by Nathaniel Meyersohn, CNN