FOCUS

Φιλάνθρωπος ή εκμεταλλευτής; Όσα πρέπει να ξέρετε για τον MrBeast, τον μεγαλύτερο σταρ του YouTube

O MrBeast με το βραβείο του καλύτερου άνδρα δημιουργού περιεχομένου στα Nickelodeon Kids' Choice Awards, τον Μάρτιο του 2023 στο Λος Άντζελες

Richard Shotwell/Invision/AP

Μισό δισεκατομμύριο θαυμαστές, μια προσωπική περιουσία πολλών εκατομμυρίων δολαρίων και μια παγκόσμια επιχειρηματική αυτοκρατορία. Δεν είναι εύκολο να εκθρονιστεί ο μεγαλύτερος σταρ του YouTube, MrBeast. Θα τα καταφέρει μια μήνυση 54 σελίδων εναντίον του;

Ο Jimmy Donaldson, γνωστός ως MrBeast, είναι ο μεγαλύτερος YouTuber στον κόσμο, με 317 εκατομμύρια συνδρομητές στο κανάλι του. Ο 26χρονος Αμερικανός από την Ουίτσιτα του Κάνσας είναι κυρίως γνωστός για βίντεο που αποτελούνται από μεγάλης κλίμακας κόλπα και προκλήσεις, ή μαζικές προσφορές μετρητών και άλλων βραβείων.

Ένα από τα πιο δημοφιλή βίντεο του, είναι η δημιουργία ενός πραγματικού παιχνιδιού «Squid Game» πριν από δύο χρόνια (πριν το κάνει το ίδιο το Netflix), το οποίο έχει 654 εκατομμύρια προβολές στο YouTube και κόστισε 3,5 εκατομμύρια δολάρια. Ενώ 289 εκατ. προβολές έχει καταγράψει ένας διαγωνισμός όπου άνθρωποι κλειδώνονται σε ένα δωμάτιο για 100 ημέρες για να κερδίσουν μισό εκατομμύριο δολάρια.

Όπως αναφέρει ο Guardian, κερδίζει δεκάδες εκατομμύρια δολάρια το χρόνο, έχει φιλανθρωπικό ίδρυμα και γενικά θεωρείται μια θετική επιρροή στο YouTube, σε σύγκριση με άλλους που έχουν γίνει γνωστοί για την τοξικότητά τους. Μεγάλο μέρος των κερδών του πηγαίνει σε φιλανθρωπικές δράσεις και στη δημιουργία ακόμη ακριβότερων βίντεο.

Τον περασμένο Ιούνιο το κανάλι του έγινε εκείνο με τις περισσότερες εγγραφές στο YouTube – είχε ήδη το κανάλι μεμονωμένου ατόμου με τις περισσότερες εγγραφές, και κατάφερε να ξεπεράσει μια ινδική μουσική εταιρεία για να βρεθεί στην κορυφή.

Έχει αφοσιωθεί στο YouTube από το 2017, όταν ήταν 19 ετών, και αποδίδει μέρος της επιτυχίας του στην προσεκτική μελέτη του αλγορίθμου της πλατφόρμας, προκειμένου να διαπιστώσει τι λειτουργεί καλύτερα.

Παρακολουθεί επίσης στενά τις μελέτες ανάλυσης δεδομένων (analytics) και έχει επιλέξει να απευθύνεται κυρίως σε ένα νεανικό κοινό.

Πέρα από το YouTube, έχει από το 2022 τη δική του αλυσίδα fast food, τη MrBeast Burger, και μια σειρά από συσκευασμένα σκανκς, τα Feastables, με σοκολάτες, μπισκότα και ζελεδάκια, που είναι διαθέσιμα και στην Ευρώπη από τον περασμένο Μάιο.

Φιλανθρωπία ή «πορνό φτώχειας»;

Δεν είναι λίγοι αυτοί που επικρίνουν τα βίντεο του MrBeast ως «πορνό φτώχειας», υποστηρίζοντας ότι οι άνθρωποι ωφελήθηκαν μόνο – μέσω χρημάτων, άλλων βραβείων ή δώρων – επειδή «δούλεψαν» για το περιεχόμενο του καναλιού.

Τα σχόλια περί εκμετάλλευσης ήταν έντονα σε βίντεο που αφορούσαν την κατασκευή πηγαδιών στην Αφρική, την χρηματοδότηση επεμβάσεων καταρράκτη για άτομα με μειωμένη όραση και την αγορά ακουστικών τελευταίας τεχνολογίας για κωφούς.

Ωστόσο, οι προσπάθειές του αυτές έγιναν δεκτές με επαίνους από φιλανθρωπικές οργανώσεις που δραστηριοποιούνται στους συγκεκριμένους τομείς.

Το μεγαλύτερο μέρος της φιλανθρωπίας του είναι λιγότερο αμφιλεγόμενο. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του, έχει παραδώσει περισσότερα από 25 εκατομμύρια γεύματα σε άπορους σε όλο τον κόσμο. Έχει επίσης χαρίσει μετρητά, αυτοκίνητα και σπίτια, χτίζοντας την εικόνα ενός από τα «καλά παιδιά του Διαδικτύου».

Η μήνυση των 54 σελίδων

Ο λόγος που ο MrBeast βρίσκεται ξανά στην επικαιρότητα αυτές τις ημέρες είναι μια μήνυση 54 σελίδων εναντίον της εταιρείας παραγωγής του, MrB2024.

Πέντε γυναίκες διαγωνιζόμενες στην επερχόμενη σειρά ριάλιτι «Beast Games» της streaming πλατφόρμας Prime Video κινούνται νομικά κατά της MrB2024 και της Amazon στο Λος Άντζελες.

Θεωρείται ως η μεγαλύτερη παραγωγή του είδους της που έγινε ποτέ και σε αυτή 1.000 διαγωνιζόμενοι πρόκειται να διεκδικήσουν ένα έπαθλο 5 εκατομμυρίων δολαρίων όταν προβληθεί η εκπομπή – αν προβληθεί, μάλλον, καθώς η μήνυση την έχει βυθίσει σε κρίση.

Ο MrBeast με φανέλα της Inter Miami σε αγώνα ποδοσφαίρου του αμερικανικού πρωταθλήματος MLS τον περασμένο Μάρτιο

AP Photo/Rebecca Blackwell

Σύμφωνα με το BBC News, στις πολλές σελίδες της μήνυσης διατυπώνονται ισχυρισμοί των γυναικών ότι «υπόφεραν μεμονωμένα και συλλογικά» σε ένα περιβάλλον που «προωθούσε συστηματικά μια κουλτούρα μισογυνισμού και σεξισμού».

Επίσης, οι συμμετέχοντες ήταν «υποσιτισμένοι και υπερβολικά κουρασμένοι».

Γεύματα παρασχέθηκαν «σποραδικά και αραιά», κάτι που «έθεσε σε κίνδυνο την υγεία και την ευημερία» των διαγωνιζομένων.

Επιπλέον, οι κατηγορούμενοι «δημιούργησαν, επέτρεψαν να υπάρχουν, και ενθάρρυναν μια κουλτούρα και μοτίβο και πρακτική σεξουαλικής παρενόχλησης, συμπεριλαμβανομένου ενός εχθρικού εργασιακού περιβάλλοντος».

Οι «συγγνώμες» των YouTubers

Θα βλάψουν οι ισχυρισμοί αυτοί τη δημοτικότητα του βασιλιά του YouTube; Το πιθανότερο είναι όχι, όπως διδάσκει η ιντερνετική ιστορία. Άλλοι YouTubers έχουν βρεθεί αντιμέτωποι με πολύ πιο σημαντικές κατηγορίες, και σχεδόν όλοι «καθάρισαν» με μια δημόσια συγγνώμη.

Ο Logan Paul ξεσήκωσε τεράστια αντίδραση το 2018, όταν ανέβασε για τους 15 εκατομμύρια συνδρομητές του ένα βίντεο, το οποίο έδειχνε το πτώμα ενός ανθρώπου που είχε αυτοκτονήσει. Αφού αφαίρεσε το βίντεο, ανέβασε μια απολογία διάρκειας μικρότερης των δύο λεπτών με τον τίτλο «Λυπάμαι πολύ». Σήμερα, έχει 23 εκατομμύρια συνδρομητές, ένα απίστευτα δημοφιλές αθλητικό ποτό και μέχρι τον Αύγουστο ήταν ο πρωταθλητής του αμερικανικού πρωταθλήματος πάλης WWE, χάνοντας τον τίτλο από τον LA Knight. Έδωσε επίσης μερικούς πολύ προσοδοφόρους αγώνες πυγμαχίας.

Άλλοι υψηλού προφίλ YouTubers, συμπεριλαμβανομένων των Pewdiepie, James Charles και Jeffree Star, είχαν δικές τους αντίστοιχες διαμάχες και συνέχισαν την καριέρα τους μετά την ανάρτηση ενός σύντομου βίντεο απολογίας.

Ο Herschel «Guy» Beahm, γνωστός στο Διαδίκτυο ως DrDisrespect, παραδέχτηκε ότι έστειλε μηνύματα σε «ένα ανήλικο άτομο» το 2017.

Τόνισε ότι «δεν έγινε τίποτα παράνομο, δεν κοινοποιήθηκαν φωτογραφίες, δεν έγιναν εγκλήματα» και έμεινε εκτός σύνδεσης για δύο μήνες μετά την ανάρτηση της δήλωσης.

Η επιστροφή του νωρίτερα αυτό τον μήνα μέσω livestreaming προσέλκυσε πάνω από τρία εκατομμύρια θεατές, παρά την κριτική από άλλους υψηλού προφίλ streamers. Και παραμένει ο δεύτερος πιο δημοφιλής streamer στις ΗΠΑ φέτος.

Με άλλα λόγια: οι YouTubers τείνουν να συγχωρούνται γρήγορα.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης