ΑΠΟΨΕΙΣ

Το ελληνικό ποδόσφαιρο και το Παλαιστινιακό

Το ελληνικό ποδόσφαιρο και το Παλαιστινιακό
REUTERS/Mohamad Torokman

Λένε πως ο αθλητισμός και η πολιτική δεν έχουν σχέση μεταξύ τους αλλά όσοι γνωρίζουν είναι βέβαιοι ότι ισχύει το αντίθετο: αθλητισμός και πολιτική είναι αλληλένδετες έννοιες με την πολιτική να επηρεάζει καταλυτικά τον αθλητισμό χωρίς η σχέση να είναι αμφίδρομη, αν και μερικές φορές ο αθλητισμός είναι σε θέση να επηρεάζει την πολιτική σε μικρότερο βαθμό. 

Σήμερα σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον το ελληνικό ποδοσφαιρικό πρωτάθλημα φιλοξενεί αθλητές από διάφορες χώρες, αυξάνοντας την πιθανότητα «ασυνήθιστων» εξελίξεων με γεωπολιτικές προεκτάσεις. Στο επίκεντρο, τι άλλο, το Παλαιστινιακό Ζήτημα και ο αντίκτυπός του στις υποχρεώσεις των ελληνικών ομάδων εντός και εκτός Ελλάδας.

Το Παλαιστινιακό με την διαχρονική επικαιρότητά του από το 1948 μέχρι σήμερα αποτελεί σημείο αναφοράς για τον μουσουλμανικό κόσμο και βρίσκεται στην κορυφή της ατζέντας της εξωτερικής πολιτικής μουσουλμανικών χωρών, όπως της Συρίας, του Λιβάνου, του Ιράν, της Τουρκίας, του Κατάρ, της Ινδονησίας κ.α. Η δημιουργία ανεξάρτητου Παλαιστινιακού Κράτους αποτελεί ζητούμενο για την διεθνή διπλωματία ως μέσο για την προάσπιση και διασφάλιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των Παλαιστινίων που διαμένουν ως πολίτες τρίτης κατηγορίας στην ίδια τους την πατρίδα, τα Κατεχόμενα από το Ισραήλ Παλαιστινιακά Εδάφη.

Τα τελευταία δύο χρόνια παρατηρήθηκαν γεγονότα σχετικά με το Παλαιστινιακό, τα οποία επηρέασαν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο το αγωνιστικό πρόγραμμα δύο ελληνικών ομάδων, του Πανιωνίου και του Ολυμπιακού. Στο επίκεντρο ήταν η ιρανο-ισραηλινή διένεξη για την Παλαιστίνη.

Στην προκριματική φάση του Ουέφα Εουρόπα Λίγκ τον Αύγουστο 2017 ο Πανιώνιος αντιμετώπισε την ισραηλινή Μακάμπι Τελ Αβίβ εκτός έδρας χωρίς τους Ιρανούς ποδοσφαιριστές Μασούντ Σοτζαΐ και Χατζί Σαφί. Αντίθετα στον επαναληπτικό της Νέας Σμύρνης οι Μασούντ Σοτζαΐκαι Χατζί Σαφί έπαιξαν στην αρχική ενδεκάδα εναντίον της Μακάμπι. Η εν λόγω ενέργεια παραβίασε το νόμο της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν που δεν αναγνωρίζει ισραηλινό κράτος και απαγορεύει σε Ιρανούς αθλητές να αντιμετωπίσουν ως αντίπαλοι ή συμπαίκτες ισραηλινές ομάδες ή παίκτες οπουδήποτε. Κατόπιν οι δύο ποδοσφαιριστές ανακλήθηκαν στην Τεχεράνη από την ιρανική ποδοσφαιρική ομοσπονδία. Μετά από τις κατάλληλες εξηγήσεις των δύο ποδοσφαιριστών προς την ομοσπονδία τους συμπεριελήφθησαν στην Εθνική Ιράν για το Μουντιάλ της Ρωσίας όπου με τον Καρίμ Ανσαριφάρντ του Ολυμπιακού συνέβαλαν καθοριστικά στην ομολογουμένως επιτυχή παρουσία του Ιράν (1 νίκη, 1 ήττα 1 ισοπαλία) στον β’ όμιλο απέναντι στην Ισπανία, την Πορτογαλία και το Μαρόκο.

Ένα χρόνο μετά τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους το Παλαιστινιακό Ζήτημα επανήλθε στο προσκήνιο του ελληνικού ποδοσφαίρου και πρωταθλήματος σε επίπεδο θερινής προετοιμασίας με την απόφαση του Ολυμπιακού Πειραιώς να εντάξει στο δυναμικό του τον Ισραηλινό κεντρώο Μπιρμπάς Νάτχο την στιγμή που είχε ήδη δύο Ιρανούς διεθνείς ποδοσφαιριστές, τους Ανσαριφάρντ και τον Χατζί Σαφί, ο οποίος εν τω μεταξύ είχε μεταγραφεί στον Πειραιά από τον Πανιώνιο. Ο προπονητής και η διοίκηση του Ολυμπιακού αποφάσισαν να κρατήσουν τον Νάτχο και να μετακινήσουν τον Αύγουστο τον β’ σκόρερ του περυσινού πρωταθλήματος Ανσαριφάρντ στη Νότιγχαμ Φόρεστ και τον Χατζί Σαφί στην ιρανική Τρακτόρ Σαζί. Με αυτόν τον τρόπο αποφεύχθηκε η επανάληψη του σκηνικού με τον Πανιώνιο και τους δύο ποδοσφαιριστές του 2017.

Ανεξάρτητα από το σκεπτικό της απόφασης απομάκρυνσης, πιθανόν προσωρινής, των δύο Ιρανών ποδοσφαιριστών, υπό αυτές τις συνθήκες, το αν η επιλογή του Ολυμπιακού να απομακρύνει τους δύο επιτυχημένους διεθνείς Ιρανούς ποδοσφαιριστές (το αναβαθμισμένο ποδοσφαιρικά Ιράν είναι σήμερα στην 29η θέση της κατάταξης της ΦΙΦΑ, η Ελλάδα στην 43η) και να κρατήσει το Νάτχο ήταν σωστή θα κριθεί στο μέλλον, αν και ήδη έχουν παρουσιαστεί τα πρώτα αγωνιστικά προβλήματα με τον Ολυμπιακό να παρουσιάζει σημαντικό κενό στην θέση που παίζει ο Ανσαριφάρντ, δηλ. να μην διαθέτει ‘καρπερό’ φουνταριστό, κάτι που του έχει κοστίσει ειδικά στην Ευρώπη. Το βέβαιο είναι ότι οι ελληνικές ομάδες καλούνται να προσαρμοσθούν και να διαμορφώσουν το αγωνιστικό τους πρόγραμμα, διαθέτοντας παράλληλα την γνώση και προπαρασκευή για να διαχειρισθούν επαρκώς αθλητικά ζητήματα που τέμνονται με το Παλαιστινιακό και την γεω-πολιτική εν γένει.

* Ο Δρ. Ευάγγελος Βενέτης είναι Ειδικός σε θέματα Ισλάμ και Μέσης Ανατολής - ΕΛΙΑΜΕΠ