Δημιουργία «Πανεπιστημίου των Πολιτών» σχεδιάζει η Λάρισα
Στην δημιουργία του «Πανεπιστημίου των Πολιτών» προχωρά η Λάρισα σύμφωνα με δηλώσεις του δημάρχου Λαρισαίων Απόστολου Καλογιάννη, ο οποίος μίλησε την Πέμπτη στην πρώτη συνεδρίαση της θεσμοθετημένης επιτροπής για την «Πόλη που Μαθαίνει», στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου, με τη συμμετοχή 70 φορέων και πλέον της Λάρισας.
Το συγκεκριμένο πανεπιστήμιο αποτελεί άτυπο εκπαιδευτικό θεσμό με συγκεκριμένη δομή, ο οποίος μαζί με το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης για εκπροσώπους δήμων - μελών του δικτύου της UNESCO, θα αποτελέσουν τους επόμενους στόχους του δήμου, στο πλαίσιο του προγράμματος «Η Πόλη που Μαθαίνει», για το οποίο η Λάρισα βραβεύτηκε από την UNESCO στο Cork της Ιρλανδίας.
Στην ανακοίνωση της Πέμπτης αναφέρθηκε πως, οι τομείς της εκπαίδευσης του «Πανεπιστημίου των Πολιτών» θα αφορούν θεματικές ενότητες, όπως για παράδειγμα Ιστορία, Σύγχρονη Δημοκρατία, Σχολές Γονέων, Αγωγή Υγείας, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, τα προγράμματα για την καταπολέμηση του ψηφιακού αναλφαβητισμού στην τρίτη ηλικία, τις Τέχνες.
Σύμφωνα με τη δημοτική Αρχή, ο θεσμός αυτός πρόκειται να υλοποιηθεί με την επιστημονική ευθύνη Ελλήνων και ξένων επιστημόνων, θα μπορούν να συμμετέχουν πολίτες, αλλά και στοχευμένες κοινωνικές ομάδες, όπως γονείς, εκπαιδευτικοί, άτομα της τρίτης ηλικίας, ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
Ο δήμαρχος Λαρισαίων, Απόστολος Καλογιάννης, σημείωσε πως «Η Πόλη που Μαθαίνει» δεν είναι απλά ένα πρόγραμμα για να βοηθηθούν οι αδύναμες κοινωνικές ομάδες, αλλά ένα σχέδιο «για να συνεργαστούν οι φορείς της πόλης, ώστε να πετύχουν υψηλά στάνταρ σε όλα τα επίπεδα, να διαμορφώσουν οι συμμετέχοντες κριτική σκέψη και να γίνουν ενεργοί πολίτες».
Μεταξύ άλλων, ο κ. Καλογιάννης αναφέρθηκε σε κάποιες δράσεις που έχουν υλοποιηθεί το προηγούμενο διάστημα και εντάσσονται στη φιλοσοφία του δήμου για την «Πόλη που μαθαίνει».
Ειδικότερα, ο δήμαρχος μίλησε για το πρόγραμμα «Κατασκήνωση στη πόλη», θεσμό που περιελάμβανε ένα ψυχαγωγικό πρόγραμμα δημιουργικής απασχόλησης και εκπαίδευσης και στον οποίον και συμμετείχαν 1.400 παιδιά που δεν είχαν δυνατότητα να κάνουν διακοπές το καλοκαίρι. Ο κ. Καλογιάννης αναφέρθηκε και στο πρόγραμμα για την καταπολέμηση του ψηφιακού αναλβαβητισμού, δράση που αφορά την εκπαίδευση της τρίτης ηλικίας στη χρήση του διαδικτύου και των υπολογιστών που υλοποιείται με τη συμμετοχή των ΚΑΠΗ της πόλης της Λάρισας.
Από την μεριά του ο καθηγητής Εκπαίδευσης Ενηλίκων του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου, Αλέξης Κόκκος, που συμμετείχε στη συνεδρίαση των φορέων, σημείωσε, μεταξύ άλλων, πως η Εκπαίδευση Ενηλίκων «είναι συνυφασμένη με την κοινωνική δράση, τους κοινωνικούς αγώνες και την προσπάθεια για μια πιο δίκαιη κοινωνία».
Συνεχίζοντας ο κ. Κόκκος προσέθεσε πως γίνεται προσπάθεια, η μέθοδος εκπαίδευσης ενηλίκων να είναι μια εκπαίδευση για όλους, χωρίς αποκλεισμούς και με στόχευση στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και τόνισε πως επιχειρείται η εκπαιδευτική διαδικασία να μην έχει «δασκαλοκεντρική» μέθοδο, αλλά να είναι μια συνεργατική διαδικασία, με στοιχεία συλλογικότητας, να λειτουργεί με βιωματικό τρόπο και να συνδέει την εκπαιδευτική γνώση με την πράξη.
«Όλα αυτά τα στοιχεία, εγώ και οι συνεργάτες μου από την επιστημονική ένωση, τα βρήκαμε στην προσπάθεια της Λάρισας. Όμως, επιπλέον εντοπίσαμε και άλλες αρχές που διέπουν τον δήμο της Λάρισας, όπως είναι η ανάδειξη της μάθησης ως μια από τις προτεραιότητες του δήμου, η συνέργεια μεταξύ των φορέων, αλλά και η αρχή της ενδυνάμωσης της τοπικής κοινωνίας, ώστε η πόλη να έχει λιγότερη εξάρτηση από το κεντρικό κράτος» είπε ο κ. Κόκκος.
Με την σειρά του, ο αντιδήμαρχος κοινωνικής πολιτικής, Δημήτρης Δεληγιάννης, στην ομιλία του έκανε μια αναδρομή στις δράσεις της πόλης στους τομείς της κοινωνικής πολιτικής, αλλά και στην υλοποίηση του προγράμματος της UNESCO «η Πόλη που μαθαίνει».
Όπως είπε, η «Πόλη που Μαθαίνει» αποτελεί «ένα καινοτόμο πρόγραμμα που ξεκίνησε να υλοποιείται τον Μάρτιο του 2015 στην πόλη της Λάρισας. Ένα πρόγραμμα που όπως αναφέρεται και στα βασικά κείμενα της UNESCO, αφορά την ενεργοποίηση όλων των δυνατοτήτων μιας τοπικής κοινωνίας με σκοπό την κοινωνική συνοχή και τη βιώσιμη ανάπτυξη».
«Το μέλλον απαιτεί οργανωμένες και υπεύθυνες τοπικές κοινωνίες.Ο δρόμος είναι μακρύς και περνά μέσα από την αποκέντρωση, μια βαθιά φιλοσοφική και πολιτισμική έννοια. Σημαίνει να δημιουργείς πεδία ευθύνης με συνεργασίες και όχι πεδία εξουσίας» είπε ο κ. Δεληγιάννης και συμπλήρωσε: «Τέτοια πεδία πρέπει να δημιουργηθούν σε μια "Πόλη που Μαθαίνει". Παρά την έλλειψη κρατικών χρηματοδοτήσεων, η Λάρισα είδε την κρίση ως ευκαιρία για ενδυνάμωση των κοινοτικών δεσμών και αντιμετώπιση των προκλήσεων».
Ο αντιδήμαρχος αναφέρθηκε σε πλήθος δραστηριοτήτων που υλοποιούνται όλο τον χρόνο σε διαφορετικές εγκαταστάσεις της Λάρισας. Συγκεκριμένα αναφέρθηκε στα 20 πολιτιστικά κέντρα και τις δημοτικές βιβλιοθήκες που υπάρχουν, στη λειτουργία -μέσα σε δύο χρόνια- δέκα Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης σε όλη την πόλη, στο πρόγραμμα «Κατασκήνωση στην Πόλη» για 1.400 παιδιά φέτος, στα προγράμματα για ευάλωτες ομάδες όπως είναι το Κοινωνικό Φροντιστήριο, το οποίο παρέχει δωρεάν μαθήματα με υποτροφίες σε 200 μαθητές με τη συνεργασία εκπαιδευτικών κέντρων, συλλόγων, κοινωνικών δομών, ενεργών πολιτών κ.α
Επίσης, ο κ. Δεληγιάννης μίλησε για την εφαρμογή προγραμμάτων όπως τα δύο Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης για άτομα με αναπηρία που λειτουργούν στη Λάρισα, το στούντιο ηχογράφησης για την παραγωγή ηχητικών βιβλίων για πολίτες με προβλήματα όρασης, αλλά και για το πρόγραμμα ελεύθερων μετακινήσεων του Λευκού Ταξί για άτομα με αναπηρία.
Τέλος, ο αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής επεσήμανε και την προσπάθεια που κάνει η Λάρισα για την υποστήριξη των προσφύγων, αλλά και για το «Πρόγραμμα Ενοικίασης Σπιτιών» που ξεκινά για 450 πρόσφυγες, «υποστηρίζοντας την ομαλή τους ένταξη και τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσής τους».
Χαιρετισμό απηύθυνε και ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού του δήμου Λαρισαίων Πάνος Σάπκας, ο οποίος αναφέρθηκε στην αντίληψη και στη φιλοσοφία του δήμου για τον Πολιτισμό και τις Τέχνες.
Σημειώνεται πως η συνεδρίαση ολοκληρώθηκε με τη δημιουργία συντονιστικής επιτροπής για την «Πόλη που Μαθαίνει» στην οποία συμμετέχουν μέλη του δημοτικού συμβουλίου της Λάρισας, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το ΤΕΙ Θεσσαλίας, ο ΟΑΕΔ, αλλά και η Ομοσπονδία Αμεα Θεσσαλίας.