ΕΛΛΑΔΑ

28η Οκτωβρίου: Το φιλόδοξο σχέδιο για τα οχυρά της «Γραμμής Μεταξά»

28η Οκτωβρίου: Το φιλόδοξο σχέδιο για τα οχυρά της «Γραμμής Μεταξά»
fonh.gr

Ένα φιλόδοξο και συντονισμένο σχέδιο αξιοποίησης και ανάδειξης της θρυλικής «Γραμμής Μεταξά» στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, στο πλαίσιο προώθησης του ιστορικού τουρισμού, δρομολογεί το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας σε συνεργασία με τα υφυπουργεία Τουρισμού και Μακεδονίας – Θράκης.

Όπως μεταδίδει το fonh.gr, στο πλαίσιο ημερίδας που διοργανώθηκε πρόσφατα στο Νέο Πετρίτσι Σερρών, με τίτλο: «Οχυρά Μπέλλες και Αγκίστρου. Από την ιστορία στο μέλλον», η υφυπουργός Μακεδονίας Θράκης κυρία Μαρία Κόλλια Τσαρουχά και ο διευθυντής της νεοσύστατης Υπηρεσίας Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας Ενόπλων Δυνάμεων (Υπ.Α.Α.Π.Ε.Δ) κ. Γεώργιος Ζησιμάτος, ανακοίνωσαν την ανάληψη σχετικών πρωτοβουλιών προς την κατεύθυνση αυτή.

Ο Δήμος Σιντικής, εκπονεί πρόταση για τη συνολική αξιοποίηση-ανάδειξη των 8 οχυρών που βρίσκονται στα διοικητικά του όρια. «Πιστεύουμε στις δυνατότητες του ιστορικού τουρισμού στα οχυρά της «Γραμμής Μεταξά» και εργαζόμαστε μεθοδικά προς την ανάδειξή του, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς» τόνισε ο δήμαρχος Σιντικής κ. Φώτης Δομουχτσίδης.

Ακόμα κατατέθηκε από τον Δήμο Σιντικής και την Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση "Άγκιστρο - Δράση" η πρόταση προς το Ταμείο Εθνικής Άμυνας, για μετατροπή του παροπλισμένου οχυρού Καρατάς –στο όρος Άγκιστρο Β.Α. του Ρούπελ, σε Θεματικό Ιστορικό Πάρκο, μοναδικό του είδους στην Ελλάδα.

Γραμμή Μεταξά

Την τετραετία 1936-1940 που κατασκευάστηκαν τα 21 οχυρά στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, από το Μπέλλες έως την Ροδόπη, θεωρούνταν έργο τιτάνιο, ασύλληπτου κόστους και τεράστιας εθνικής σημασίας.

Το κόστος άγγιξε –με μέτριους υπολογισμούς το 1,5 δισ. δραχμές. Το ποσό αυτό (του 1936) θα αντιστοιχούσε σήμερα σε περισσότερα από 60 δισ. ευρώ. Όσο το 1/6 του εξωτερικού χρέους της Ελλάδας του 2012. Δεν είναι τυχαίο πως έχει χαρακτηριστεί το μεγαλύτερο τεχνικό έργο στην Ελλάδα του 20ου αιώνα.

Κατά τον Β’ Π.Π. όταν ο Ελληνικός Στρατός χρησιμοποίησε τα οχυρά για να αποκρούσει τις γερμανικές μεραρχίες, αποδείχτηκε ότι το 1,5 δισ. δεν είχε σπαταληθεί άδικα. Οι Γερμανοί δεν κατάφεραν να καταλάβουν σημεία «κλειδιά» της οχυρωματικής γραμμής, με αποτέλεσμα να κινηθούν και να καταλάβουν την Θεσσαλονίκη, μέσω Γιουγκοσλαβίας. Τα περισσότερα οχυρά δεν έπεσαν ποτέ στα χέρια του εχθρού, προκαλώντας την έκπληξη του εχθρού, αλλά και τον θαυμασμό των συμμάχων

Από το 2000 και έπειτα –και μετά τις γεωπολιτικές εξελίξεις στη Ν.Α. Ευρώπη, το σύνολο της «Γραμμής Μεταξά» παροπλίστηκε και μόνο 5 από τα 21 είναι σήμερα επισκέψιμα και αξιοποιήσιμα ως οχυρά-μνημεία.