Κυριακή του Πάσχα: Μοναδικό θέαμα για τους τουρίστες σε Μοναστηράκι και Πλάκα
Τι και αν η Αθήνα άδειασε από τους μόνιμους κατοίκους που προτίμησαν να περάσουν τις Άγιες μέρες του Πάσχα στο νησί ή το χωριό; Τι και αν οι δρόμοι άδειασαν θυμίζοντας... έρημη πόλη; Οι τουρίστες της Αθήνας ήταν εκεί και σήμερα Κυριακή του Πάσχα και τίμησαν με την παρουσία τους τις ετοιμασίες που έκαναν οι εστιάτορες στο κέντρο.
Με άφθονο κέφι και καλό φαγητό, όσοι πέρασαν την Κυριακή του Πάσχα στις γειτονιές της πρωτεύουσας, πέρασαν καλά, αφού η καλή διάθεση συνοδεύτηκε από καλό κρασί, αρνί ή κατσίκι, ενώ δεν έλειπε και το κοκορέτσι.
Οι καταστηματάρχες που περίμεναν καιρό αυτή τη μέρα για να κάνουν και αυτοί τη δική τους καλή είσπραξη, είχαν φροντίσει από νωρίς το πρωί να βάλουν σούβλες για όσους προτίμησαν να απολαύσουν τα πασχαλινά εδέσματα χωρίς κόπο.
Τυχεροί ήταν οι τουρίστες, οι οποίοι έδειξαν να απολαμβάνουν ιδιαίτερα τη διαδικασία και να συμμετέχουν και αυτοί στο παραδοσιακό σούβλισμα του οβελία. Κάποιοι δεν καταλάβαιναν καν τι γινόταν και ζητούσαν να μάθουν λεπτομέρειες για τη γιορτή που είχε στηθεί.
Η απουσία ήλιου δεν χάλασε ούτε την καλή διάθεση, ούτε και την όρεξη, αφού μετά το φαγητό ακολούθησε… μουσική και χορός.
Άδειοι δρόμοι πόλη στην Αθήνα
Από εκεί και πέρα, έρημοι είναι οι περισσότεροι κεντρικοί δρόμοι της Αθήνας, αφού αρκετοί ήταν οι κάτοικοι του λεκανοπέδιου που, όπως φαίνεται, αποφάσισαν να περάσουν τις ημέρες του Πάσχα στην Περιφέρεια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τροχαίας, η φετινή έξοδος ήταν μια από τις μεγαλύτερες των τελευταίων ετών και η μεγαλύτερη από το 2022, που ήταν το πρώτο Πάσχα που δεν ίσχυαν περιορισμοί λόγω του κορωνοϊού. Μέχρι το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου, πάνω από 420.000 οχήματα πέρασαν από τα διόδια.
Ειδικότερα, φέτος από τη Μεγάλη Δευτέρα έως τις 6 το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής 329.684 οχήματα πέρασαν τα διόδια προς Κόρινθο και προς Λαμία. Το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι είχαν φύγει από την Αττική 309.998 οχήματα.
Από τις 06:00 το πρωί έως τις 18:00 το απόγευμα της Μεγάλης Παρασκευής έφυγαν από την Αττική 95.526 οχήματα, και συγκεκριμένα 55.869 από την Αθηνών-Κορίνθου και 39.666 από την Αθηνών Λαμίας.
Τι έγινε στην περιφέρεια...
Στις γειτονιές στη Ρούμελη, όπως αναφέρει η ΕΡΤ, δεν ψήνει ο καθένας μόνος το αρνί του, αλλά όλη η γειτονιά μαζί. Βλέπεις να ψήνονται 10-15 ίσως και περισσότερα αρνιά στη σειρά. Την Κυριακή του Πάσχα η Λιβαδειά είναι σκεπασμένη από ένα σύννεφο καπνού και η «τσίκνα» απλώνεται και πέρα από την πόλη, καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Οι κάτοικοι μένουν σχεδόν άγρυπνοι για να φτιάξουν τον «λάκκο» και πριν ακόμη ξημερώσει έχουν ετοιμάσει το σημείο και τον σωρό με τα κλαδιά. Ο μεγαλύτερος της οικογένειας ή της παρέας κάνει τον σταυρό του και ανάβει τη φωτιά με τη λαμπάδα της Ανάστασης.
Χοροί και αγωνίσματα στην Αράχωβα
Στην Αράχωβα ανήμερα του Πάσχα ξεκινά η περιφορά της εικόνας του Αγίου Γεωργίου, την οποία συνοδεύουν περί τα 500 άτομα ντυμένα με παραδοσιακές φορεσιές. Την επομένη πραγματοποιείται αγώνας δρόμου των γερόντων οι οποίοι ξεκινούν από την εκκλησία του Αγίου Γεωργίου και φτάνουν στον λόφο.
Ακολουθούν χορευτικά συγκροτήματα και το απόγευμα χορεύουν γυναικείοι χορευτικοί σύλλογοι. Οι εκδηλώσεις συνεχίζονται με κλέφτικα αγωνίσματα, όπως το σήκωμα της πέτρας.
Καλαμπάκα: Η ανάβαση στον Αη Γιώργη
Ένας σημαντικός σταθμός στις εκδηλώσεις μετά το Πάσχα στην περιοχή είναι ο Αη Γιώργης. Εκεί κατά την διάρκεια της θείας λειτουργίας στο εξωκλήσι του αγίου Γεωργίου Μαντηλά νέοι του χωριού ζωσμένοι στη μέση με εκατοντάδες μαντήλια (τάματα πιστών) σκαρφαλώνουν στο βράχο με τριχιές με σκοπό να κρεμάσουν τα καινούργια και να κατεβάσουν τα περσινά τα οποία μοιράζουν (ως φυλαχτό) στους προσκυνητές.
Το έθιμο των μαντηλιών αποτελεί κατάλοιπο της εποχής της Τουρκοκρατίας όταν, όπως λέει η παράδοση, μια Τουρκάλα προσευχήθηκε στον Άγιο να κάνει καλά τον άνδρα της που ξαφνικά ενώ έκοβε ξύλα στο δασύλλιο του Αγίου κάτω απ’ το μοναστήρι έπεσε κάτω λιπόθυμος. Ο Τούρκος έγινε καλά και η Τουρκάλα για να ευχαριστήσει τον Άγιο πρόσφερε το μαντήλι της. Από τότε το έθιμο έμεινε και όποιος θέλει να κάνει κάποιο τάμα ή να ευχαριστήσει τον Αη Γιώργη δένει ένα μαντήλι στην μέση κάποιου νέου που ανεβαίνει στο βράχο ανήμερα της γιορτής του το οποίο παραμένει ένα χρόνο μέχρι την επόμενη χρονιά.
Στη Μονεμβασιά καίνε τον Ιούδα
Στην καστροπολιτεία της Μονεμβασιάς, το απόγευμα της Κυριακής του Πάσχα αναβιώνει έξω από την εκκλησία του Ελκόμενου Χριστού το έθιμο με το κάψιμο του Ιούδα. Συγκεκριμένα τοποθετείται ένα ανθρώπινο ομοίωμα όπου στο εσωτερικό του υπάρχουν ξύλα και άχυρα, ενώ μόλις ανάψει η φωτιά, ξεκινά ένα φαντασμαγορικό θέαμα με βεγγαλικά.