Πτώση Καναντέρ στην Κάρυστο: «Από τους καπνούς ο χειριστής δεν είχε ορατότητα»
Ανανεώθηκε:
Τα ακριβή αίτια της τραγωδίας με το Καναντέρ στην Κάρυστο αναζητούν οι ειδικοί ενώ μια ολόκληρη χώρα πενθεί για τον άδικο θάνατο των δύο πιλότων μας, του Σμηναγού Χρήστου Μουλά και του Ανθυποσμηναγού, Περικλή Στεφανίδη.
Ο ταξίαρχος εν αποστρατεία, Μάμας Κρασσάς, ο γιος του οποίου ήταν ο κυβερνήτης του δεύτερου αεροσκάφους που επιχειρούσε στο σημείο, μιλώντας στο Open - έκανε τη δική του εκτίμηση για το πώς συνέβη η μοιραία συντριβή. Μάλιστα αποκάλυψε πως και ο γιος του του είπε πως δεν έβλεπε λόγω των καπνών τα δέντρα στο σημείο.
Ο κ. Κρασσάς χειριστής Καναντέρ για πάνω από τρεις δεκαετίες δήλωσε εξήγησε πως η τραγωδία ήταν αναπόφευκτη: «Οι χειριστές προσπάθησαν να κατέβουν χαμηλά για να είναι αποτελεσματικοί στη φωτιά, να την σβήσουν. Πάντα κατεβαίνουν με αντίθετη ροή ανέμων για να υπάρχει στήριξη στο αεροπλάνο. Οι καπνοί από τη φωτιά πήγαιναν προς το μέρος τους με αποτέλεσμα να μην μπορούν να δουν πίσω από τη φωτιά τα δέντρα. Στην απαγκίστρωση, στη δεξιά στροφή βρήκε το ακρυπτερύγιο του δεξιού φτερού του αεροσκάφους στα δέντρα, αποκολλήθηκε ο πλωτήρας και από ότι φαίνεται χτύπησε τα πηδάλια του αεροσκάφους και τα κατέστρεψε. Δεν θα μπορούσε να γίνει τίποτα (για να σωθούν).
Είναι ανεξέλεγκτο το αεροπλάνο, κάνει ό,τι θέλει αυτό, δεν υπακούει στις εντολές του χειριστή καθώς δεν υπάρχουν πηδάλια για να το οδηγήσεις. Εάν έφευγε μόνο αυτό το κομμάτι το αεροπλάνο μπορεί να πετάξει κανονικά, δεν υπάρχει πρόβλημα πλην όμως το γεγονός πως φαίνεται ότι όπως αποκολλήθηκε από το φτερό χτύπησε πίσω στην άκρη του φτερού που είναι τα πηδάλια του αεροσκάφους και τα κατέστρεψε. Αυτό είναι δική μου προσωπική εκτίμηση».
Ο ίδιος πιστεύει ότι «ο χειριστής κατά πάσα πιθανότητα δεν είδε τι υπήρχε πίσω από τον καπνό. Αυτό μου το επιβεβαίωσε και ο γιος μου, ο οποίος μου είπε ότι «ούτε εγώ καθώς έπεφτα είδα το δέντρο πίσω από την φωτιά». Είχαν σβήσει μισό βουνό, όπως μου είπε ο γιος μου που κινδύνευε να πάει σε ένα χωριό και τους έστειλαν εκεί. Αυτή ήταν η τελευταία ρίψη και θα έφευγαν μετά για επιστροφή».
Ο ταξίαρχος εα τονίζει πως «όσο παλιό και αν είναι ένα αεροπλάνο, όταν είναι ελεγμένο, όταν είναι συντηρημένο, πετάει και αποδίδει όπως ακριβώς όταν είναι καινούριο. Το πρόβλημα τους είναι πως κατά τη χρήση τους παρουσιάζει συχνά βλάβες, όπως ένα αυτοκίνητο».
Τα τελευταία λόγια των πιλότων
Τα τελευταία λόγια των πιλότων πριν τη μοιραία συντριβή του Καναντέρ στην Κάρυστο αποκαλύπτει στο OPEN TV ο πυροσβέστης που μίλησε τελευταίος μαζί τους.
«Είχαμε επικοινωνία μαζί τους. Δεν μας ανέφεραν κανένα πρόβλημα στο αεροσκάφος. Μας είπαν "είμαστε έτοιμοι να επιχειρήσουμε. Πάμε για τελευταίο εφοδιασμό και φεύγουμε". Λίγα λεπτά αφού μιλήσαμε, μάθαμε από τον ασύρματο ότι το αεροσκάφος έπεσε».
Από το πρωί της Τετάρτης (26/7) πραγματοποιείται αυτοψία στο σημείο της πτώσης από την 31η Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων και τα κλιμάκια θα μείνουν για αρκετές ημέρες στην περιοχή μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία και διευκρινιστούν τα ακριβή αίτια.
Ειδικοί εξηγούν πως μπορεί να οδηγηθήκαμε στην τραγωδία
Ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης, αεροναυπηγός και εκδότης του περιοδικού ΠΤΗΣΗ, τα συγκεκριμένα αεροπλάνα (CL-215) εξήγησε πως τα συγκεκριμένα Καναντέρ δεν έχουν σύστημα εκτίναξης ή διαφυγής και ότι η καλύτερη ελπίδα που έχουν οι χειριστές σε περίπτωση που συμβεί κάτι, είναι να επιχειρήσουν αναγκαστική προσγείωση έστω και σε ανώμαλο έδαφος, όπως συνέβη το 2015 στη Λακωνία και το 2016 στα Δερβενοχώρια.
«Από κει και ύστερα δεν υπήρχε ούτε χρόνος αλλά κυρίως ούτε χώρος ελιγμών (…) Και αμέσως μετά τη ρίψη, επειδή το αεροπλάνο ελαφρώνει, εκτινάσσεται στον αέρα και λαμβάνεται κι αυτό υπόψη για το πώς μπορεί να ακολουθήσει μετά η τροχιά του ιπτάμενου μέσου» τόνισε.
Ο δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, που είναι και έμπειρος κυβερνήτης της Πολιτικής Αεροπορίας αναλύοντας στον ANT1 το βίντεο της συντριβής σημείωσε πως «είναι από τις συνηθισμένες πολύ χαμηλού ύψους πτήσεις των πυροσβεστικών αεροσκαφών στα 30-40 πόδια με 10- 15 μέτρα. Βλέπουμε ότι το ανάγλυφο είναι πάρα πολύ επικίνδυνο και η ρίψη του νερού εξαιρετικά στοχευμένη. Αφού ρίξει το νερό, βλέπουμε ότι όλο το δεξί φτερό περνά μέσα από δέντρα μεσαίας ανάπτυξης. Ο πλωτήρας αποκόπτεται δημιουργώντας αεροδυναμική διαταραχή προφανώς πρέπει να υπάρξει κάποιο πρόβλημα σε επίπεδο πηδαλίων κλίσης».
«Η κλίση φτάνει να υπερβαίνει τις 90 μοίρες. Το αεροσκάφος μπαίνει σε διαδικασία απώλειας στήριξης, όταν πλέον μπει σ’ αυτή την κατάσταση χρειάζεται 500 με 1000 πόδια για να ανακτήσει κανείς τον έλεγχο», είπε χαρακτηριστικά.