Γ. ΧΑΤΖΗΤΕΓΑΣ ΣΤΟ CNN GREECE ΕΛΛΑΔΑ

Πανελλήνιες 2023: «Χρυσοί κανόνες» και συμβουλές για τους υποψήφιους

Πανελλήνιες 2023: «Χρυσοί κανόνες» και συμβουλές για τους υποψήφιους
Φωτογραφία από το ειδικό τετράδιο στο οποίο γράφουν οι υποψήφιοι των πανελληνίων ILIALIVE.GR ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΥΝΗΣ / Eurokinissi

Ξεκινά η δοκιμασία των πανελληνίων εξετάσεων και για τους υποψήφιους των Γενικών Λυκείων, που παίρνουν σήμερα τη σκυτάλη από τους μαθητές των ΕΠΑΛ και διαγωνίζονται στο μάθημα της «Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας».

Για τους υποψήφιους της μεγάλης αυτής δοκιμασίας και τους γονείς τους το άγχος έχει χτυπήσει ήδη… κόκκινο, με τους μεν να προχωρούν σε πυρετώδεις επαναλήψεις για να καταφέρουν να εξασφαλίσουν την πολυπόθητη θέση στη σχολή της επιλογής τους και τους δε να επιχειρούν να συνδράμουν -άλλοτε επιτυχώς και άλλοτε ανεπιτυχώς.

O εκπαιδευτικός Γιώργος Χατζητέγας από τα Φροντιστήρια Πουκαμισάς μίλησε στο CNN Greece για τις πανελλήνιες εξετάσεις και έδωσε ορισμένες χρήσιμες συμβουλές για να ανταπεξέλθουν στη δοκιμασία με τον καλύτερο δυνατό τρόπο οι υποψήφιοι.

«Οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι μια ευκαιρία για να ξεκινήσετε τις σπουδές σας. Σίγουρα, όμως, δεν είναι η μόνη. Συνεπώς θα πρέπει να αντιμετωπίσετε αυτές τις εξετάσεις με ηρεμία και, σε καμία περίπτωση, να μη δημιουργείτε στο μυαλό σας το μύθο ότι από αυτές μονάχα εξαρτάται το μέλλον και η επαγγελματική σας σταδιοδρομία» λέει ο κ. Χατζητέγας, και συνεχίζει:

«Το μυστικό είναι να συμμετάσχετε στις Πανελλαδικές Εξετάσεις σκεπτόμενοι θετικά, κάτι που είναι βέβαιο ότι βοηθά να αντιμετωπίζετε κάθε δυσκολία στη ζωή σας, με αισιοδοξία, πρακτικότητα και αποτελεσματικότητα».

Τι πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι / ILIALIVE.GR ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΥΝΗΣ

«Αυτό που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε όλοι είναι ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις δεν είναι τίποτα άλλο από μια τρίωρη γραπτή δοκιμασία, πάνω σε μια γνωστή ύλη. Κατά συνέπεια δεν υπάρχει το στοιχείο του αιφνιδιασμού. Τα θέματα ανακυκλώνονται, αν θέλει κάποιος να δει πώς θα είναι τα φετινά θέματα σε όλα τα μαθήματα δεν έχει παρά να ανατρέξει στα θέματα των τελευταίων ετών και σε προσομοιώσεις των εξετάσεων» ανέφερε ο κ. Χατζητέγας, και συνέχισε:

«Δεν πρόκειται να υπάρξει κάποιος αιφνιδιασμός σε ένα πεδίο άγνωστης ύλης».

Ο ίδιος εξηγεί ότι οι θεματοδότες έχουν ως βάση αναφοράς τα σχολικά εγχειρίδια:

«Υπό αυτή την έννοια, μια συνταγή -μια οδηγία- των τελευταίων ημερών είναι οι μαθητές να εστιάσουν εκεί και να προσέξουν ό,τι σχετίζεται με το σχολικό εγχειρίδιο σε επίπεδο θεωρίας αλλά και σε επίπεδο προβλημάτων και ασκησεολογίας. Γιατί μια πάρα πολύ γνωστή τακτική των επιτροπών που θεματοδοτούν είναι να εναλλάσσουν κάποιες ασκήσεις και κάποια προβλήματα του σχολικού εγχειριδίου. Άρα εκεί νομίζω ότι είναι το βασικό μυστικό. Τις τελευταίες ημέρες και ώρες κάποιος θα πρέπει να κάνει μια επανάληψη πάνω σε αυτούς τους άξονες».

Ο έμπειρος εκπαιδευτικός αναφέρει, παράλληλα, ότι τις ημέρες των εξετάσεων το οικογενειακό περιβάλλον θα πρέπει να είναι ήρεμο -δεν νοείται οι γονείς να είναι πιο αγχωμένοι από τους μαθητές ή αν είναι, δεν θα πρέπει να το δείχνουν.

Οι υποψήφιοι δε, θα πρέπει να αντιμετωπίζουν τις πανελλήνιες όπως οι ποδοσφαιριστές τα ματς.

«Τελείωσε ένας αγώνας, τελείωσε μια εξέταση; Διαγράφουμε τα συναισθήματα που παρήγαγε και πηγαίνω στην επόμενη. Με αυτό τον τρόπο θα μεγιστοποιήσουν το αποτέλεσμα, με καλή ψυχολογία».

Προτείνει δε σε παιδιά που είναι πολύ ευαίσθητα ή ανήσυχα να μην κοιτούν καθόλου τις λύσεις των θεμάτων.

«Το παρελθόν δεν μπορεί να αλλάξει» δήλωσε χαρακτηριστικά ο ίδιος.

Οι «χρυσοί κανόνες»

Ο εκπαιδευτικός εξηγεί ότι οι υποψήφιοι θα πρέπει να σταματήσουν να αυθυποβάλλονται ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι κάτι «φοβερό, που δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε».

Εξηγεί δε, πως οι επιδόσεις δεν είναι ή του ύψους ή του βάθους. Υπάρχουν αξιόλογες λύσεις στο μηχανογραφικό δελτίο για όλες τις βαθμολογικές δυνατότητες -αρκεί οι υποψήφιοι να συγκεντρώσουν την προσοχή τους.

Την ίδια ώρα ο κ. Χατζητέγας υπογραμμίζει πως πριν από την εξέταση, οι υποψήφιοι θα πρέπει να εκμεταλλευτούν το ασφαλές τους περιβάλλον και τους αγαπημένους τους ανθρώπους, που βρίσκονται δίπλα τους σε αυτή τη δοκιμασία και μοιράζονται τις ανησυχίες τους.

«Δεν ξενυχτάμε το βράδυ πριν από κάθε εξέταση. Καλύτερα να κλείσουμε από νωρίς τα βιβλία και να κάνουμε το πρωί μια σύντομη επανάληψη» τονίζει επίσης ο εκπαιδευτικός.

Και συνεχίζει:

«Η διατροφή μας, τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια των Εξετάσεων, θα πρέπει να είναι ισορροπημένη. Ειδικά το βράδυ της παραμονής κάθε εξέτασης αποφεύγουμε τις διατροφικές υπερβολές και καταναλώνουμε ένα ελαφρύ γεύμα. Την ημέρα της εξέτασης στις 07:45 θα πρέπει να βρίσκομαι στο Εξεταστικό Κέντρο, γιατί στις 08:00 κλείνει η πόρτα και δεν επιτρέπεται πέραν αυτής της ώρας η είσοδος».

Επιτηρητής καλύπτει το όνομα του υποψηφίου / ILIALIVE.GR ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΥΝΗΣ

Τι πρέπει να προσέχουν οι υποψήφιοι κατά τη διάρκεια της εξέτασης

Και τι πρέπει να προσέχουν οι υποψήφιοι κατά τη διάρκεια της εξέτασης;

Ο κ. Χατζητέγας απαντά:

• Να διαβάζουν τα θέματα αργά και προσεκτικά, ώστε να κατανοήσουν πλήρως τι ζητείται. Οι υποψήφιοι πρέπει να ξεκινούν από αυτά που γνωρίζουν καλύτερα και είναι ευκολότερα κατά τη γνώμη τους.
• Μόλις απαντήσουν σε κάποιο ερώτημα, καλό είναι να διαβάσουν άλλη μια φορά την εκφώνηση.
• Οι ερωτήσεις που φαίνονται γνωστές και εύκολες απαιτούν μεγαλύτερη προσοχή.
• Ακόμη και αν κάποιο από τα θέματα δεν θυμίζει κάτι στους υποψήφιους, δεν πρέπει να απογοητευτούν. Και αυτό γιατί στη συνέχεια μπορεί να «καθαρίσει» το μυαλό τους και να το κατανοήσουν.
• Οι μαθητές δεν πρέπει να αποκαρδιώνονται από τυχόν δύσκολα θέματα ούτε να τα παρατούν. Τα θέματα είναι δύσκολα για όλους τους μαθητές.
• Δεν πρέπει να επιμένουν για πολλή ώρα σε κάποιο θέμα που τους δυσκολεύει ιδιαίτερα. Καλό είναι να προχωρήσουν και να αντιμετωπίσουν τα υπόλοιπα ζητούμενα και στη συνέχεια να επιστρέψουν στο ερώτημα που δεν έλυσαν και να αφοσιωθούν σε αυτό.
• Πρέπει να απαντούν σε όλα τα ερωτήματα, ακόμη και όταν δεν είναι σίγουροι. Κανένα ερώτημα δεν πρέπει να μένει χωρίς απάντηση.
• Το γραπτό πρέπει να αποπνέει σιγουριά και να δίνονται σαφείς απαντήσεις, ώστε οι διορθωτές να μην έχουν την παραμικρή αμφιβολία για τις γνώσεις των υποψήφιων.
• Το γραπτό πρέπει να είναι ευανάγνωστο και καλά δομημένο.
• Πρέπει να γίνεται σωστή κατανομή του χρόνου ανάμεσα στα θέματα, ώστε να υπάρχει και χρόνος να ξαναδιαβαστεί το γραπτό και να διορθωθούν τυχόν ορθογραφικά ή εκφραστικά λάθη.
• Να μην βιάζονται.
• Ακόμη και αν οι υποψήφιοι έχουν τελειώσει νωρίτερα, καλό είναι να εξαντλήσουν το χρόνο της εξέτασης.
• Μόλις ολοκληρωθεί η εξέταση, ολοκληρώθηκε. Κανένας υποψήφιος δεν μπορεί να ξέρει τι ακριβώς έγραψε ούτε να γνωρίζει τι έχουν γράψει οι άλλοι. Στόχος είναι πλέον το επόμενο μάθημα.