Τέμπη: Απετράπη κι άλλη σύγκρουση τρένων 20 λεπτά πριν - Νέα άτομα στο «κάδρο»
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες για τη μοιραία σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, μετά την απολογία του σταθμάρχη Λάρισας, δεν αποκλείεται στο «κάδρο» των ποινικών ευθυνών, να μπουν τρεις ακόμα συνάδελφοί του.
Την ίδια ώρα, ένα ακόμα βίντεο ντοκουμέντο αποκαλύπτει ότι 20 λεπτά πριν από το δυστύχημα στα Τέμπη, απετράπη κι άλλη σύγκρουση τρένων.
Το λάθος αφορούσε το δρομολόγιο του προαστιακού από Θεσσαλονίκη προς Λάρισα και ο σταθμάρχης Λάρισας δικαιολογήθηκε, λέγοντας χαρακτηριστικά «φλάσαρε το κλειδί».
Στην διερεύνηση των συνθηκών του τραγικού δυστυχήματος που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, μπαίνουν και εμπειρογνώμονες της ΕΕ που καταφθάνουν σήμερα Τετάρτη (8/2) στην Αθήνα.
Απετράπη κι άλλη σύγκρουση τρένων, 20 λεπτά πριν το δυστύχημα
Ειδικότερα, στο περιστατικό που προηγήθηκε του τραγικού δυστυχήματος, ο μηχανοδηγός αντελήφθη τι συμβαίνει με το που μπήκε το τρένο στον σταθμό της Λάρισας σε λάθος ράγα, και ο ίδιος έκανε συγκεκριμένες ενέργειες – το γύρισε πίσω ουσιαστικά – και έτσι το ατύχημα αποφεύχθηκε.
Το βίντεο ντοκουμέντο που που παρουσίασε το MEGA είναι από κάμερα ασφαλείας του τρένου του προαστιακού προς Λάρισα, του τρένου δηλαδή που έφυγε πριν έρθει το μοιραίο Intercity από την Αθήνα.
Σε αυτό, ακούγεται ο μηχανοδηγός του προαστιακού να ρωτάει επανειλημμένα τον σταθμάρχη της Λάρισας γιατί του έχει δώσει εντολή το τρένο να κάνει οπισθοπορεία.
Ώρα 22:48 28/02/2023:
– Λάρισα, σου μιλάει ο προϊστάμενος του 2597. Γιατί κάνουμε οπισθοπορεία;
Ο μηχανοδηγός του προαστιακού δεν παίρνει απάντηση και ξαναρωτάει:
– Λάρισα, σου μιλάει ο προϊστάμενος του 2597. Γιατί κάνουμε οπισθοπορεία; Για να ενημερώσω την υπηρεσία μου.
Σημειώνεται ότι λίγα μέτρα πιο κάτω από το σημείο που βρισκόταν ο προαστιακός, είναι το μοιραίο κλειδί 118.
Το τρένο αυτό, ο προαστιακός 2597, έχει έρθει με κατεύθυνση τη Λάρισα και φαίνεται να υπάρχει κάποιο πρόβλημα που ο σταθμάρχης για να το αντιμετωπίσει, έχει ζητήσει από τον μηχανοδηγό του 2597 να περιμένει. Το μοιραίο Intercity με προορισμό τη Θεσσαλονίκη, ακολουθούσε.
Συνεχίζοντας να μη λαμβάνει απάντηση από τον σταθμάρχη της Λάρισας, ο μηχανοδηγός του προαστιακού ξαναρωτά:
– Ο σταθμάρχης της Λάρισας μπορεί να ενημερώσει τον παριστάμενο του 2597 για τη διαδικασία της οπισθοπορείας.
Σε αυτό το σημείο, και σύμφωνα με το βίντεο ντοκουμέντο του MEGA, ο 59χρονος σταθμάρχης ακούγεται να απαντά:
«Φλασάρησε ένα κλειδί», που σημαίνει ότι εντόπισε πρόβλημα στο μοιραίο κλειδί.
Έρχονται ποινικές διώξεις σε βάρος ακόμη τριών ατόμων
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ανακριτικές αρχές ενώπιον των οποίων σταθμάρχες της Λάρισας σε άλλες βάρδιες, εκτός από το μοιραίο βράδυ της Τρίτης, αλλά και άλλοι σιδηροδρομικοί καταθέτουν, θα προχωρήσουν πολύ σύντομα σε νέες ποινικές διώξεις για το τραγικό δυστύχημα, καθώς ήδη υπάρχουν επιβαρυντικά στοιχεία για συμμετοχή στις ευθύνες του σταθμάρχη και για άλλα άτομα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες από την εφημερίδα «Καθημερινή», μετά την απολογία του σταθμάρχη, ο οποίος αποδέχθηκε την ευθύνη του, αλλά έβαλε στο κάδρο των ευθυνών και τον επιθεωρητή στη διεύθυνση της κυκλοφορίας αλλά και συναδέλφους του σταθμάρχες, η ανακρίτρια έχει συγκεντρώσει επιβαρυντικό υλικό για ακόμη τρία άτομα.
Στο κάδρο των ευθυνών έχουν μπει κατά πληροφορίες ο επιθεωρητής που έβαλε τον άπειρο σταθμάρχη στη βάρδια, ο σταθμάρχης της απογευματινής βάρδιας που όφειλε να μείνει στη θέση του έως τις 11 το βράδυ, αλλά και ο κεντρικός υπεύθυνος για τις βάρδιες στα κρίσιμα σιδηροδρομικά πόστα που είναι εκείνος ο οποίος δίνει τις γενικές κατευθύνσεις για να μπορούν να διασφαλίζονται η μετακίνηση των επιβατών και η κυκλοφορία των τρένων.
Επίσης οι ανακριτικές διαδικασίες στρέφονται ήδη στην αναζήτηση της ευθύνης που πιθανότατα είχε ο μηχανοδηγός της μοιραίας αμαξοστοιχίας, ο οποίος έχασε τη ζωή του στο τραγικό δυστύχημα, καθώς υπάρχουν μαρτυρίες στην ανάκριση ότι θα όφειλε να επισημάνει στον άπειρο σταθμάρχη το λάθος του και να ζητήσει διευκρινήσεις για τη λανθασμένη πορεία του τρένου».
Αποκαλυπτικοί διάλογοι για το δυστύχημα
Διάλογοι - ντοκουμέντο που συγκλονίζουν με τις αποκαλύψεις για τις λεπτομέρειες του δυστυχήματος στα Τέμπη έρχονται στο «φως», μέσα από τις συνομιλίες που είχαν οι σταθμάρχες Λάρισας, Νέων Πόρων και τον ρυθμιστή κυκλοφορίας των τρένων στην Αθήνα. Πρόκειται για τα πρώτα λεπτά από τη σύγκρουση των δύο τρένων και ο πανικός είναι ολοφάνερος, καθώς κανείς δεν γνωρίζει όχι μόνο τι έχει συμβεί, αλλά και πώς συνέβη!
Στις 23:24, τρία λεπτά μετά από τη φονική σύγκρουση των δύο τρένων, ο σταθμάρχης ενημερώνεται από την Αθήνα ότι υπάρχει πρόβλημα στο δίκτυο της ηλεκτροδότησης των τρένων - προφανώς ως αποτέλεσμα της τραγωδίας που μόλις είχε συντελεστεί.
Στις 23:27, ο ρυθμιστής επικοινωνεί και πάλι με τη Λάρισα για το πρόβλημα με την ηλεκτροδότηση, χωρίς να γνωρίζει το παραμικρό για την σύγκρουση των δύο τρένων.
Στις 23:41, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας έχει ενημέρωση από την Πυροσβεστική ότι υπάρχει σύγκρουση δύο τρένων. Καλεί τον σταθμάρχη της Λάρισας, ο οποίος - όπως λέει στην αρχή της συνομιλίας έχει και αυτός ενημέρωση, αλλά προφανώς έχει μείνει στις δύο αρχικές εκδοχές, είτε ότι μία νταλίκα έπεσε πάνω στο τρένο από τον ανισόπεδο κόμβο, είτε ότι εκτροχιάστηκε η εμπορική αμαξοστοιχία. Τον ρωτά αν «έδιωξε» το τρένο από την άνοδο. Ο σταθμάρχης αναφωνεί «αμάν», ενώ ήδη γνωρίζει ότι υπάρχει δυστύχημα και διαβεβαιώνει ότι το τρένο έφυγε από την γραμμή της ανόδου.
Έξι λεπτά αργότερα, στις 23:47, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας επικοινωνεί και πάλι με τον σταθμάρχη, του επισημαίνει ότι η σύγκρουση έχει γίνει στην περιοχή του Ευαγγελισμού και ρωτά και πάλι τον Λαρισαίο σταθμάρχη από ποια γραμμή έδιωξε το Ιntercity. Εκείνος επιμένει ότι το είχε στην γραμμή της ανόδου, αλλά εμφανώς εκνευρισμένος για πρώτη φορά αρχίζει να λέει ότι εκείνη την ημέρα είχε πρόβλημα με τα κλειδιά.
Στις 23:57, ο ρυθμιστής ρωτά και πάλι τον σταθμάρχη από ποια γραμμή «έδιωξε» την επιβατική αμαξοστοιχία - και εκείνος αρχίζει να λέει ότι όλη την ημέρα είχε πρόβλημα με τα κλειδιά και τις αλλαγές, ενώ ήταν στη νυκτερινή βάρδια.
Στις 00:06, η σταθμάρχης των Νέων Πόρων επικοινωνεί σοκαρισμένη με τον σταθμάρχη Λάρισας και εμφανώς ταραγμένη ρωτά «γιατί» έγινε η σύγκρουση. «Δεν ξέρω, Ελένη, δεν ξέρω, ό,τι και να σου πω θα σου πω ψέμματα», απαντά εκείνος.
Στις 00:21, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας επανέρχεται και ρωτά τον σταθμάρχη Λάρισας: Εσένα άνοδο σου έδειχνε, σωστά; Ναι, απαντά ο σταθμάρχης.
Έγγραφο του ΟΣΕ ρίχνει όλες τις ευθύνες στον σταθμάρχη
Αποκαλυπτικό είναι το πρώτο έγγραφο που συνέταξε την 1η Μαρτίου ο ΟΣΕ για την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη. Ο ΟΣΕ, σύμφωνα με έγγραφο που έφερε στο «φως» ο ΑΝΤ1, επιρρίπτει τις ευθύνες στον σταθμάρχη Λάρισας καθώς, όπως σημειώνει, «παρέλειψε για άγνωστο λόγο να επαναφέρει την αιχμή 118», το κλειδί δηλαδή, «στην κύρια γραμμή», αφήνοντας την εμπορική αμαξοστοιχία στην παρακαμπτήριο).
Όπως αναφέρεται στο εν λόγω έγγραφο, ο μηχανοδηγός – ως όφειλε – ακολούθησε τη σωστή διαδικασία, που επιτάσσει να ζητήσει επανάληψη του τηλεγραφήματος, της εντολής δηλαδή για το πού πηγαίνει από τον σταθμάρχη Λάρισας. Αυτό γίνεται για να αποφευχθεί κάποιο λάθος.
Πλην όμως, ο σταθμάρχης του έδωσε την απάντηση πως «έχετε γραμμή μέχρι είσοδο Νέων Πόρων». Τέλος, το έγγραφο σημειώνει χαρακτηριστικά ότι «δυστυχώς, σοβαρά λάθη και παραλείψεις προκάλεσαν το σοβαρό και θανατηφόρο συμβάν».
Στην Αθήνα εμπειρογνώμονες της ΕΕ
Καταφθάνουν στην Αθήνα σήμερα Τετάρτη (8/2) εμπειρογνώμονες της ΕΕ με αφορμή την τραγωδία στα Τέμπη, προκειμένου να συναντηθούν με τις αρμόδιες ελληνικές αρχές, με θέμα την τεχνική υποστήριξη για τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση της ασφάλειας των ελληνικών σιδηροδρόμων.
Συγκεκριμένα στην Αθήνα θα βρίσκεται ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA), Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ και ο Διευθυντής επίγειων μεταφορών της γενικής διεύθυνσης μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Κρίστιαν Σμιτ.
Την επίσκεψη των εμπειρογνωμόνων της Επιτροπής και της ERA, ανακοίνωσε η Πρόεδρος της Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, μετά την τηλεφωνική συνομιλία που είχε το πρωί της 6ης Μαρτίου με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.
Το πρόγραμμα των συναντήσεων των εμπειρογνωμόνων στην Αθήνα δεν έχει καθοριστεί, διευκρινίζει εκπρόσωπος της Επιτροπής. Από την πλευρά της Επιτροπής στην επίσκεψη στην Αθήνα θα μεταβεί και η Ελζμπιέτα Λουκανιούκ, αρμόδια για θέματα ασφάλειας σιδηροδρόμων στο γραφείου της Επιτρόπου Μεταφορών, Αντίνα Βάλεαν.
Από την πλευρά του, ο ΕRA ενημέρωσε ότι η ελληνική ρυθμιστική αρχή ασφάλειας σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) ζήτησε στις 06/03/2023 τη βοήθειά του σε μέρος των εποπτικών δραστηριοτήτων της ΡΑΣ.
Αναφορικά με την διερεύνηση των αιτίων του δυστυχήματος ο ERA επισημαίνει: «Σύμφωνα με την Οδηγία για την Ασφάλεια (ΕΕ) 2016/798, η υποχρέωση διερεύνησης ατυχημάτων ανήκει στο κράτος μέλος (άρθρο 20.1): «Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι διενεργείται έρευνα από τον φορέα διερεύνησης που αναφέρεται στο άρθρο 22 μετά από οποιαδήποτε σοβαρό ατύχημα στο σιδηροδρομικό σύστημα της Ένωσης. Στόχος της έρευνας είναι η βελτίωση, όπου είναι δυνατόν, της σιδηροδρομικής ασφάλειας και της πρόληψης ατυχημάτων».
Ανοίγει ξανά ο φάκελος για το δυστύχημα στο Άδενδρο
Την ίδια ώρα, ανοίγει ξανά ο φάκελος του εκτροχιασμού τρένου του ΟΣΕ στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης το 2017. Ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος με έγγραφό του ζήτησε από την Εισαγγελία της Θεσσαλονίκης να του σταλεί η δικογραφία που είχε σχηματιστεί για τον εκτροχιασμό του τρένου που είχε τέσσερα θύματα. Ο ανώτατος εισαγγελικός λειτουργός, σύμφωνα με πληροφορίες, θα μελετήσει τη δικογραφία προκειμένου, αν χρειαστεί να ανοίξει νέα έρευνα για το τραγικό συμβάν του 2017 υπό το φως των νέων δεδομένων μετά την τραγωδία στα Τέμπη.
Τότε το τρένο είχε εκτροχιαστεί, υπήρξαν τέσσερις νεκροί ανάμεσα τους και ο ένας μηχανοδηγός του τρένου, ενώ ο άλλος που επέζησε παραπέμφθηκε σε δίκη ως υπεύθυνος του δυστυχήματος αλλά αθωώθηκε.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου ζήτησε τώρα τη δικογραφία για το δυστύχημα του 2017, καθώς δημοσιεύματα αναφέρουν,ότι και τότε και σήμερα είχαν γίνει παρόμοιες καταγγελίες για ευθύνες σχετικά με την κατάσταση εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου, οι οποίες τότε - το 2017-δεν διερευνήθηκαν, και ίσως κριθεί σκόπιμο κάτι τέτοιο να γίνει τώρα.