Τέμπη: Σε πλήρη εξέλιξη οι έρευνες για το δυστύχημα - Τι δείχνουν διάλογοι και έγγραφα
Ανανεώθηκε:
Ακριβώς μία εβδομάδα μετά τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, δεν είναι μόνο το σύνολο της κοινωνίας που απαιτεί να μάθει τα αίτια της τραγωδίας, αφού και οι αρμόδιοι φορείς αναζητούν τις απαντήσεις μέσα από έρευνες που διεξάγονται σε πολλαπλά μέτωπα. Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι δικαστικές έρευνες στη Λάρισα για την αναζήτηση των υπευθύνων.
Η ανακρίτρια της υπόθεσης ήδη εξετάζει ως μάρτυρες σταθμάρχες που υπηρετούν στη Λάρισα και άλλους εργαζόμενους του ΟΣΕ, ενώ αναμένονται με εξαιρετικό ενδιαφέρον οι πραγματογνωμοσύνες που ήδη έχουν διαταχθεί από εισαγγελικής πλευράς και διενεργούνται ήδη για τα αίτια του πολύνεκρου δυστυχήματος. Πλέον θεωρείται βέβαιο ότι η Δικαιοσύνη θα αναζητήσει ποινικές ευθύνες και σε άλλα πρόσωπα που εμπλέκονται στο δυστύχημα των Τεμπών και είναι πλέον θέμα χρόνου να ασκηθούν τουλάχιστον ακόμη τρεις διώξεις.
Έγγραφο του ΟΣΕ ρίχνει όλες τις ευθύνες στον σταθμάρχη
Εν τω μεταξύ, αποκαλυπτικό είναι το πρώτο έγγραφο που συνέταξε την 1η Μαρτίου ο ΟΣΕ για την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη. Ο ΟΣΕ, σύμφωνα με έγγραφο που έφερε στο «φως» ο ΑΝΤ1, επιρρίπτει τις ευθύνες στον σταθμάρχη Λάρισας καθώς, όπως σημειώνει, «παρέλειψε για άγνωστο λόγο να επαναφέρει την αιχμή 118», το κλειδί δηλαδή, «στην κύρια γραμμή», αφήνοντας την εμπορική αμαξοστοιχία στην παρακαμπτήριο).
Όπως αναφέρεται στο εν λόγω έγγραφο, ο μηχανοδηγός – ως όφειλε – ακολούθησε τη σωστή διαδικασία, που επιτάσσει να ζητήσει επανάληψη του τηλεγραφήματος, της εντολής δηλαδή για το πού πηγαίνει από τον σταθμάρχη Λάρισας. Αυτό γίνεται για να αποφευχθεί κάποιο λάθος.
Πλην όμως, ο σταθμάρχης του έδωσε την απάντηση πως «έχετε γραμμή μέχρι είσοδο Νέων Πόρων». Τέλος, το έγγραφο σημειώνει χαρακτηριστικά ότι «δυστυχώς, σοβαρά λάθη και παραλείψεις προκάλεσαν το σοβαρό και θανατηφόρο συμβάν».
Στην Ελλάδα στελέχη του ERA για τις έρευνες
Ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA), Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ και ο Διευθυντής επίγειων μεταφορών της γενικής διεύθυνσης μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Κρίστιαν Σμιτ θα μεταβούν αύριο στην Αθήνα, προκειμένου να συναντηθούν με τις αρμόδιες ελληνικές αρχές, με θέμα την τεχνική υποστήριξη για τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση της ασφάλειας των ελληνικών σιδηροδρόμων. Την επίσκεψη των εμπειρογνωμόνων της Επιτροπής και της ERA, ανακοίνωσε η Πρόεδρος της Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, μετά την τηλεφωνική συνομιλία που είχε το πρωί της 6ης Μαρτίου με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.
Το πρόγραμμα των συναντήσεων των εμπειρογνωμόνων στην Αθήνα δεν έχει καθοριστεί, διευκρινίζει εκπρόσωπος της Επιτροπής. Από την πλευρά της Επιτροπής στην επίσκεψη στην Αθήνα θα μεταβεί και η Ελζμπιέτα Λουκανιούκ, αρμόδια για θέματα ασφάλειας σιδηροδρόμων στο γραφείου της Επιτρόπου Μεταφορών, Αντίνα Βάλεαν.
Από την πλευρά του, ο ΕRA ενημέρωσε ότι η ελληνική ρυθμιστική αρχή ασφάλειας σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) ζήτησε στις 06/03/2023 τη βοήθειά του σε μέρος των εποπτικών δραστηριοτήτων της ΡΑΣ. Αναφορικά με την διερεύνηση των αιτίων του δυστυχήματος ο ERA επισημαίνει: «Σύμφωνα με την Οδηγία για την Ασφάλεια (ΕΕ) 2016/798, η υποχρέωση διερεύνησης ατυχημάτων ανήκει στο κράτος μέλος (άρθρο 20.1):
«Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι διενεργείται έρευνα από τον φορέα διερεύνησης που αναφέρεται στο άρθρο 22 μετά από οποιαδήποτε σοβαρό ατύχημα στο σιδηροδρομικό σύστημα της Ένωσης. Στόχος της έρευνας είναι η βελτίωση, όπου είναι δυνατόν, της σιδηροδρομικής ασφάλειας και της πρόληψης ατυχημάτων».
Ανοίγει ξανά ο φάκελος για το δυστύχημα στο Άδενδρο
Την ίδια ώρα, ανοίγει ξανά ο φάκελος του εκτροχιασμού τρένου του ΟΣΕ στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης το 2017. Ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος με έγγραφό του ζήτησε από την Εισαγγελία της Θεσσαλονίκης να του σταλεί η δικογραφία που είχε σχηματιστεί για τον εκτροχιασμό του τρένου που είχε τέσσερα θύματα. Ο ανώτατος εισαγγελικός λειτουργός, σύμφωνα με πληροφορίες, θα μελετήσει τη δικογραφία προκειμένου, αν χρειαστεί να ανοίξει νέα έρευνα για το τραγικό συμβάν του 2017 υπό το φως των νέων δεδομένων μετά την τραγωδία στα Τέμπη.
Τότε το τρένο είχε εκτροχιαστεί, υπήρξαν τέσσερις νεκροί ανάμεσα τους και ο ένας μηχανοδηγός του τρένου, ενώ ο άλλος που επέζησε παραπέμφθηκε σε δίκη ως υπεύθυνος του δυστυχήματος αλλά αθωώθηκε.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου ζήτησε τώρα τη δικογραφία για το δυστύχημα του 2017, καθώς δημοσιεύματα αναφέρουν,ότι και τότε και σήμερα είχαν γίνει παρόμοιες καταγγελίες για ευθύνες σχετικά με την κατάσταση εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου, οι οποίες τότε - το 2017-δεν διερευνήθηκαν, και ίσως κριθεί σκόπιμο κάτι τέτοιο να γίνει τώρα.
«Έφοδος» της ΡΑΣ στα γραφεία του ΟΣΕ
Σαν «καταδρομική έφοδος» πραγματοποιήθηκε η έρευνα της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων στα γραφεία του ΟΣΕ, στην οδό Καρόλου. Οι έρευνες της ΡΑΣ στα κεντρικά γραφεία του ΟΣΕ είχαν ξεκινήσει από το πρωί της Δευτέρας (6/3) και συνεχίστηκαν την Τρίτη. Στην πρώτη επίσκεψη επί πέντε ώρες οι ελεγκτές έκαναν τα πάντα φύλλο και φτερό, ενώ η έρευνα επαναλήφθηκε.
Αυτό που αναζητούν οι ελεγκτές είναι έγγραφα που μαρτυρούν το πώς έγιναν οι εκπαιδεύσεις των σταθμαρχών, ποιους κανόνες ακολούθησαν και ποια είναι τα πρωτόκολλα.
Σύμφωνα με πληροφορίες που μετέδωσε το Open, οι άνθρωποι της ΡΑΣ έχουν κατασχέσει κάποια έγγραφα που θα τους βοηθήσουν στην έρευνά τους, καθώς και τα προγράμματα εκπαίδευσης που ακολουθήθηκαν στο τέλος Ιανουαρίου.
Οι ελεγκτές αναζητούν στοιχεία σε αρχεία και έγγραφα προκειμένου να προχωρήσουν στην κατάρτιση πορίσματος με αφορμή το θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Το ρεπορτάζ ανέφερε ότι δεν αποκλείεται στο πόρισμα να προτείνεται η ανάκληση του πιστοποιητικού ασφαλείας του ΟΣΕ, ενώ αυτό θα σταλεί και στην ευρωπαϊκή αρχή σιδηδροδρόμων, ενώ εξετάζεται να υπάρξει πρόταση για ανάκληση του πιστοποιητικού ασφαλείας και για την Hellenic Train.
Αποκαλυπτικοί διάλογοι για το δυστύχημα
Διάλογοι - ντοκουμέντο που συγκλονίζουν με τις αποκαλύψεις για τις λεπτομέρειες του δυστυχήματος στα Τέμπη έρχονται στο «φως», μέσα από τις συνομιλίες που είχαν οι σταθμάρχες Λάρισας, Νέων Πόρων και τον ρυθμιστή κυκλοφορίας των τρένων στην Αθήνα. Πρόκειται για τα πρώτα λεπτά από τη σύγκρουση των δύο τρένων και ο πανικός είναι ολοφάνερος, καθώς κανείς δεν γνωρίζει όχι μόνο τι έχει συμβεί, αλλά και πώς συνέβη!
Στις 23:24, τρία λεπτά μετά από τη φονική σύγκρουση των δύο τρένων, ο σταθμάρχης ενημερώνεται από την Αθήνα ότι υπάρχει πρόβλημα στο δίκτυο της ηλεκτροδότησης των τρένων - προφανώς ως αποτέλεσμα της τραγωδίας που μόλις είχε συντελεστεί.
Στις 23:27, ο ρυθμιστής επικοινωνεί και πάλι με τη Λάρισα για το πρόβλημα με την ηλεκτροδότηση, χωρίς να γνωρίζει το παραμικρό για την σύγκρουση των δύο τρένων.
Στις 23:41, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας έχει ενημέρωση από την Πυροσβεστική ότι υπάρχει σύγκρουση δύο τρένων. Καλεί τον σταθμάρχη της Λάρισας, ο οποίος - όπως λέει στην αρχή της συνομιλίας έχει και αυτός ενημέρωση, αλλά προφανώς έχει μείνει στις δύο αρχικές εκδοχές, είτε ότι μία νταλίκα έπεσε πάνω στο τρένο από τον ανισόπεδο κόμβο, είτε ότι εκτροχιάστηκε η εμπορική αμαξοστοιχία. Τον ρωτά αν «έδιωξε» το τρένο από την άνοδο. Ο σταθμάρχης αναφωνεί «αμάν», ενώ ήδη γνωρίζει ότι υπάρχει δυστύχημα και διαβεβαιώνει ότι το τρένο έφυγε από την γραμμή της ανόδου.
Έξι λεπτά αργότερα, στις 23:47, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας επικοινωνεί και πάλι με τον σταθμάρχη, του επισημαίνει ότι η σύγκρουση έχει γίνει στην περιοχή του Ευαγγελισμού και ρωτά και πάλι τον Λαρισαίο σταθμάρχη από ποια γραμμή έδιωξε το Ιntercity. Εκείνος επιμένει ότι το είχε στην γραμμή της ανόδου, αλλά εμφανώς εκνευρισμένος για πρώτη φορά αρχίζει να λέει ότι εκείνη την ημέρα είχε πρόβλημα με τα κλειδιά.
Στις 23:57, ο ρυθμιστής ρωτά και πάλι τον σταθμάρχη από ποια γραμμή «έδιωξε» την επιβατική αμαξοστοιχία - και εκείνος αρχίζει να λέει ότι όλη την ημέρα είχε πρόβλημα με τα κλειδιά και τις αλλαγές, ενώ ήταν στη νυκτερινή βάρδια.
Στις 00:06, η σταθμάρχης των Νέων Πόρων επικοινωνεί σοκαρισμένη με τον σταθμάρχη Λάρισας και εμφανώς ταραγμένη ρωτά «γιατί» έγινε η σύγκρουση. «Δεν ξέρω, Ελένη, δεν ξέρω, ό,τι και να σου πω θα σου πω ψέμματα», απαντά εκείνος.
Στις 00:21, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας επανέρχεται και ρωτά τον σταθμάρχη Λάρισας: Εσένα άνοδο σου έδειχνε, σωστά; Ναι, απαντά ο σταθμάρχης.