Πρώτη σε θανάτους η Ελλάδα σε δυστυχήματα που σχετίζονται με τους σιδηροδρόμους
Στην πρώτη θέση ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε. βρίσκεται η Ελλάδα όσον αφορά τη θνησιμότητα από δυστυχήματα που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τον σιδηρόδρομο, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε στην ΕΡΤ3, ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Γιόσεβ Ντόπελμπάουερ.
Συγκεκριμένα, στην Ευρώπη, ο σιδηρόδρομος, με βάση τα δεδομένα, είναι ο ασφαλέστερος τρόπος χερσαίας μεταφοράς, με 0,058 θανάτους ανά δισεκατομμύριο επιβάτες, και ανά χιλιόμετρο.
Ο κίνδυνος θανάτου για έναν επιβάτη τρένου είναι περίπου το ένα τέταρτο του κινδύνου για έναν επιβάτη λεωφορείου, και παρόμοιος με αυτόν για έναν επιβάτη αεροσκάφους. Αντιθέτως, οι επιβάτες αυτοκινήτων έχουν 50 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να χάσουν τη ζωή τους σε σχέση με τους επιβάτες τρένου.
Σιδηροδρομικά δυστυχήματα, ωστόσο, εξακολουθούν να γίνονται, ακόμη και σε χώρες με πολύ αναπτυγμένο δίκτυο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι η τεράστια διαφορά στα επίπεδα ασφαλείας αλλά και στα ποσοστά θνησιμότητας μεταξύ των χωρών της Ευρώπης.
Η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση όσον αφορά τους θανάτους που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τον σιδηρόδρομο, και στην 7η χειρότερη θέση όσον αφορά τους θανάτους επιβατών. Οι θάνατοι αυτοί οφείλονται σε πολλούς και διαφορετικούς παράγοντες.
Ωστόσο, τα συστήματα ασφαλείας παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο για να μην χάνονται ανθρώπινες ζωές στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Αυτά, μπορούν να καλύψουν ή να διορθώσουν ακόμη και τα ανθρώπινα λάθη.
Σύμφωνα με την έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αν και τα σιδηροδρομικά δυστυχήματα μειώνονται κάθε χρόνο, στις χώρες που δεν συμμορφώνονται με τα υψηλά επίπεδα ασφαλείας, ο φόρος αίματος είναι υψηλός και το οικονομικό κόστος αποτιμάται σε περίπου 3,2 δισεκατομμύρια ευρώ.