ΕΛΛΑΔΑ

Τις εθνικές αρχές «δείχνει» η Κομισιόν για την έρευνα της σύγκρουσης τρένων στα Τέμπη

Τις εθνικές αρχές «δείχνει» η Κομισιόν για την έρευνα της σύγκρουσης τρένων στα Τέμπη
Τι αφορά η παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο; AP Photo/Olivier Matthys

Οι εθνικές αρχές έχουν την πρωταρχική ευθύνη για την διερεύνηση των συνθηκών του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπτη, τόνισε ο εκπρόσωπος της Κομισιόν, αρμόδιος για θέματα μεταφορών, Ανταλμπέρ Γιανς.

Ειδικότερα, ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δήλωσε πως «δεν θα είμαστε σε θέση να πούμε υπό ποιες συνθήκες θα μπορούσε να είχε αποτραπεί το δυστύχημα. Αυτό είναι το καθήκον των ερευνών που πρέπει να διεξαχθούν τώρα και αυτό είναι αρμοδιότητα των εθνικών αρχών. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων είναι διαθέσιμος κατόπιν αιτήματος για να υποστηρίξει τις εθνικές αρχές εάν το ζητήσουν. Ωστόσο, η πρωταρχική ευθύνη ανήκει στις εθνικές αρχές».

Τι αφορά η παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο;

Αναφορικά με τη διαδικασία επί παραβάσει κατά της Ελλάδας που κίνησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το Δεκέμβριο του 2020 και την απόφασή της, στις 15 Φεβρουαρίου 2023, να παραπέμψει την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, ο ίδιος εκπρόσωπος τύπου εξήγησε ότι η απόφαση αυτή σχετίζεται με τη μη σύναψη συμβατικής συμφωνίας μεταξύ της εθνικής ρυθμιστικής αρχής σιδηροδρόμων και του διαχειριστή σιδηροδρομικών υποδομών (ΟΣΕ).

«Η σύναψη και δημοσίευση μιας τέτοιας συμφωνίας αποτελεί απαίτηση βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Αυτή η συμφωνία είναι πολύ σημαντική για τη διαφάνεια των επερχόμενων έργων στο δίκτυο των σιδηροδρομικών υποδομών. Είναι σημαντικό για τη διαφάνεια όσον αφορά τη χρήση των δημόσιων πόρων και αυτό δεν είναι κάτι που σχετίζεται ειδικά με την ασφάλεια των σιδηροδρόμων», επεσήμανε ο εκπρόσωπος της Κομισιόν.

«Δεν εξετάζουμε τις συμβάσεις έργων, αλλά τη μεταφορά της ευρωπαϊκής νομοθεσίας στο εθνικό δίκαιο», συμπλήρωσε από την πλευρά του ο εκπρόσωπος της Επιτροπής, Ερίκ Μαμέρ.

Σε αυτή τη βάση, ο Ανταλμπέρ Γιανς εξήγησε ότι η διαδικασία επί παραβάσει κατά της Ελλάδας αφορά τη μη πλήρη συμμόρφωση των εθνικών αρχών με την Οδηγία για τον ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χώρο, η οποία χρονολογείται από το 2012 και η οποία περιέχει συγκεκριμένες υποχρεώσεις.

Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με την Οδηγία για τον ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χώρο, όλα τα κράτη-μέλη έπρεπε να εξασφαλίσουν τη σύναψη συμβατικής συμφωνίας μεταξύ της εθνικής αρμόδιας αρχής και του διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής το αργότερο έως τις 16 Ιουνίου 2015 και τη δημοσίευσή της εντός ενός μηνός.

Καταλήγοντας, ο εκπρόσωπος της Κομισιόν δήλωσε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση στηρίζει με κοινοτικούς πόρους την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι από το 2014 η ΕΕ έχει χρηματοδοτήσει 16 έργα μεταφορών στην Ελλάδα, με περίπου 700 εκατομμύρια ευρώ, το 90% των οποίων αφορούν τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Στο πλαίσιο του Μηχανισμού Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης, τρία έργα αναβάθμισης των σιδηροδρομικών υποδομών προβλέπεται να χρηματοδοτηθούν με 130 εκατ. ευρώ.