ΕΛΛΑΔΑ

Επιστροφή στα ΜΜΜ: Σχέδιο για φθηνότερες μετακινήσεις εξετάζει η κυβέρνηση

Επιστροφή στα ΜΜΜ: Σχέδιο για φθηνότερες μετακινήσεις εξετάζει η κυβέρνηση
To «καυτό» πρόβλημα της έκρηξης στην τιμή της βενζίνης και των άλλων καυσίμων οδηγεί όλο και περισσότερους στο Μετρό και τα άλλα ΜΜΜ ΙΝΤΙΜΕ

Με την ακρίβεια στα καύσιμα να έχει «πλήξει» σκληρά τους καταναλωτές, όλο και περισσότεροι αφήνουν το ΙΧ τους και επιλέγουν να μετακινηθούν με τα μέσα συγκοινωνίας. Προς αυτήν την κατεύθυνση θέλει να συμβάλλει και η κυβέρνηση, εξετάζοντας σχέδιο για φθηνότερες μετακινήσεις.

Την ύπαρξη σχεδίου που αναμένεται να ανακοινωθεί το επόμενο Σαββατοκύριακο στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη επιβεβαίωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου μιλώντας στον ΣΚΑΙ.

Όπως είπε, εξετάζεται σχέδιο για φθηνότερες μετακινήσεις και πως τα αρμόδια υπουργεία επεξεργάζονται ιδέες πέραν των συνηθισμένων για τη στήριξη των πολιτών.

Στο ερώτημα εάν βρίσκεται στο τραπέζι ένα «γερμανικό» σχέδιο μείωσης της τιμής των εισιτηρίων στα ΜΜΜ, ο κ. Οικονόμου απάντησε ότι και το συγκεκριμένο μέτρο είναι ένα από αυτά που εξετάζει η κυβέρνηση, που δεν μένει στις διαπιστώσεις ή στις συνηθισμένες κινήσεις.

Ο κ. Οικονόμου ανέφερε ότι το εν λόγω μέτρο, αφορά την καθημερινότητα των πολιτών, τη μετακίνηση, την εξοικονόμηση πόρων και ενέργειας από τα ΙΧ. «Τα αρμόδια υπουργεία θα αξιοποιήσουν κάθε δυνατότητα που υπάρχει» πρόσθεσε.

«Σε κάθε πτυχή του οικονομικού βίου των ανθρώπων, είτε αυτό αφορά κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, είτε αφορά την αντιμετώπιση των οικονομικών πιέσεων στην καθημερινότητα, στο σούπερμάρκετ, στις αγορές του, είτε αφορά στη θέρμανσή του έχοντας πλήρη ενσυναίθηση των προβλημάτων, η κυβέρνηση κάθε δυνατότητα που υπάρχει με προσοχή για να μην τινάξουμε την οικονομία στον αέρα», τόνισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.

Το γερμανικό παράδειγμα

Το μέτρο των φθηνότερων ναύλων τέθηκε σε εφαρμογή στη Γερμανία για να καταστήσει τις μεταφορές πιο προσιτές για τους πολίτες που νιώθουν την πίεση του αυξανόμενου πληθωρισμού και των υψηλότερων τιμών της ενέργειας από τότε που ξεκίνησε ο πόλεμος στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο.

Με αυτό το σκεπτικό, τέθηκε σε ισχύ μια κάρτα απεριόριστων διαδρομών, που επέτρεπε στο επιβατικό κοινό, έναντι 9 ευρώ τον μήνα, να χρησιμοποιούν τις τοπικές δημόσιες συγκοινωνίες σε όλη τη Γερμανία.

Από την έναρξη του προγράμματος, την 1η Ιουνίου, με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και την ανακούφιση από την ακρίβεια, η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς αυξήθηκε σημαντικά. Το 1/5 από τις κάρτες που πωλήθηκαν χρησιμοποιήθηκαν από πολίτες που συνήθως δεν χρησιμοποιούσαν μέσα συγκοινωνίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 37% των πολιτών που αγόρασε το εισιτήριο το χρησιμοποίησε κατά κύριο λόγο για να μεταβεί στην εργασία του, το 50% για μετακινήσεις που αφορούν καθημερινές δουλειές, όπως ψώνια ή επίσκεψη στον γιατρό, το 40% για κοινωνικές δραστηριότητες και το 33% για ημερήσιες εκδρομές.

Δωρεάν μετρό στην Ισπανία

Την ίδια ώρα, δωρεάν πρόσβαση στο Μετρό σε όλους τους πολίτες μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου προσφέρει η Ισπανία, με στόχο αφενός να ανακουφιστούν οι πολίτες απέναντι στη ραγδαία αύξηση του πληθωρισμού, αφετέρου να τονωθεί η επιβατική κίνηση που έχει μειωθεί σημαντικά λόγω της πανδημίας.

Η πρώτη ημέρα των δωρεάν μετακινήσεων με Μετρό αύξησε έως και 50% την κίνηση σε σύγκριση με το 2019. Περίπου 425.000 δωρεάν συνδρομές έχουν ήδη αγοραστεί σε ολόκληρη την Ισπανία.

Τα σενάρια που εξετάζει η κυβέρνηση

Ο σχεδιασμός για να μειωθεί το κόστος μετακίνησης των πολιτών μέσω των ΜΜΜ, πρόκειται να οριστικοποιηθεί τα επόμενα 24ωρα, καθώς οι σχετικές ανακοινώσεις αναμένονται στη διάρκεια των τοποθετήσεων του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ.

Μεταξύ των σεναρίων που εξετάζει η κυβέρνηση, σύμφωνα με τις πληροφορίες του ΣΚΑΙ, είναι:

  • μείωση τιμών εισιτηρίου για όλους
  • φθηνή κάρτα απεριόριστων διαδρομών για συγκεριμένο χρονικό διάστημα (πχ μηνιαίες)
  • δωρεάν μετακινήσεις για νέους έως 29 ετών
  • δωρεάν μετακινήσεις τις πρωινές ώρες

Επιστροφή στο Μετρό

Το Μετρό και τα άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς είχαν δει σημαντική μείωση κίνησης τα δύο και πλέον χρόνια της πανδημίας, καθώς υπήρχε φόβος για εύκολη διασπορά κρουσμάτων. Πλέον, οι πολίτες αισθάνονται πιο ασφαλείς έναντι του κορωνοϊού, τόσο λόγω των εμβολιασμών ή της νόσησης μεγάλου ποσοστού του πληθυσμού, όσο και της κατακτημένης γνώσης για τα μέτρα αυτοπροστασίας, όπως οι ενισχυμένες μάσκες.

Σε αυτό το δεδομένο ήρθε να προστεθεί το «καυτό» πρόβλημα της έκρηξης στην τιμή της βενζίνης και των άλλων καυσίμων. Παρά το Fuel Pass, με την βενζίνη σταθερά πάνω από τα 2 ευρώ/ λίτρο, όλο και περισσότεροι αφήνουν στο πάρκινγκ τα οχήματά τους, καθώς δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στο ακριβό κόστος μετακίνησης με ΙΧ.

Το αποτέλεσμα είναι ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς αρχίζουν να γεμίζουν και πάλι. Βάσει των στοιχείων που έδωσε στη δημοσιότητα ο ΟΑΣΑ, προκύπτει ότι κάθε μήνα πλησιάζει περισσότερο στα επίπεδα «κανονικότητας» προ πανδημίας, δηλαδή τις εισπράξεις και επικυρώσεις του 2019.

Σημαντικό ρόλο στην «έκρηξη» της επιβατικής κίνησης τους τελευταίους μήνες διαδραμάτισε ο τουρισμός, ωστόσο η τάση της επιστροφής των πολιτών στα μέσα μεταφοράς έχει ξεκινήσει πριν από το καλοκαίρι και αναμένεται να κλιμακωθεί το φθινόπωρο.

Είναι ενδεικτικό ότι τόσο οι εισπράξεις όσο και οι επικυρώσεις του πρώτου τριμήνου του έτους ανήλθαν στο 63% του πρώτου τριμήνου του 2019. Παράλληλα, θετικά συνέβαλε η άνοδος του τουρισμού, καθώς στην έναρξη του καλοκαιριού, τον Ιούνιο, οι επικυρώσεις ανήλθαν στο 71% και οι εισπράξεις στο 75% του Ιουνίου του 2019.

Αντίστοιχα, τον Ιούλιο του 2022, παρουσιάζεται αύξηση 52% στις επικυρώσεις και άνοδος 54% στις εισπράξεις από τα προϊόντα μετακίνησης που χρησιμοποιήθηκαν έναντι του Ιουλίου 2021. Όπως διευκρινίζει ο ΟΑΣΑ, τα ποσοστά αύξησης του Ιουλίου είναι μικρότερα από τα αντίστοιχα του Ιουνίου, επειδή τον Ιούλιο του 2021 είχε αυξηθεί σημαντικά η τουριστική κίνηση.

Συνολικά, το πρώτο 6μηνο του έτους καταγράφηκε άνοδος των εισπράξεων κατά 83% και των επικυρώσεων κατά 58% έναντι της περυσινής περιόδου.

Επεκτείνεται το δίκτυο του Μετρό

Την ίδια ώρα, το Μετρό επεκτείνεται. Σχετικά, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής επισήμανε πριν από λίγες ημέρες: «Στον Πειραιά έχουν ήδη παραδοθεί 3 σταθμοί και μέχρι αρχές Οκτωβρίου θα παραδοθούν άλλοι τρεις σταθμοί και τα εγκαίνια θα τα κάνει ο κ. Μητσοτάκης. Ο συρμός θα παραδοθεί αμέσως στο κοινό. Το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας θα συνδεθεί με το αεροδρόμιο».

Σε ό,τι αφορά τη Γραμμή 4, ο Κώστας Καραμανλής δήλωσε: «Είναι ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα που γίνονται σε επίπεδο ΕΕ. Ξεκινάει από το Άλσος Βεΐκου και καταλήγει στο Γουδί, είναι 15 σταθμοί. Σε όλους σχεδόν τους σταθμούς με ελάχιστες εξαιρέσεις έχουν στηθεί εργοτάξια. Επομένως το έργο προχωράει κανονικά και είναι ένα έργο το οποίο έχει πράσινο πρόσημο».

Η Γραμμή 4

Σε εξέλιξη βρίσκονται τα έργα για την κατασκευή της νέας Γραμμής 4 του Μετρό, η οποία έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών της Αθήνας, εξ ου και προβλέπεται η κατασκευή νέων σταθμών σε κομβικά σημεία του κέντρου, όπως είναι τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι. Λόγω των εργασιών κατασκευής σε ισχύ βρίσκονται κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Αθήνα έως τις 28 Αυγούστου και καθ' όλο το 24ωρο.

Με τη λειτουργία της νέας Γραμμής, οι πολίτες θα βρίσκονται μόλις σε 13 λεπτά από του Γουδή στην Κυψέλη και σε 7 λεπτά από Άλσος Βεΐκου στα Εξάρχεια.

Πρακτικά, όταν πραγματοποιηθεί το πρώτο δρομολόγιο, αυτό θα σημαίνει:

  • 340.000 επιβάτες
  • 53.000 λιγότερα αυτοκίνητα στο δρόμο
  • 1.216 μεγαβατώρες εξοικονόμηση ενέργειας
  • 318 τόνοι λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα

Το πρώτο τμήμα του έργου, του οποίου η κατασκευή έχει ξεκινήσει, έχει μήκος 13 χιλιόμετρα, και θα περιλαμβάνει 15 νέους σταθμούς. Από το Άλσος Βεΐκου, πάει στην Κυψέλη, τα Δικαστήρια, τα Εξάρχεια, το Κολωνάκι, τον Ευαγγελισμό, την Καισαριανή, την Πανεπιστημιούπολη του Ζωγράφου και καταλήγει στο Γουδή.

Το πρώτο τμήμα της Γραμμής 4 εκτιμάται πως θα τεθεί σε λειτουργία για το επιβατικό κοινό το 2029, ενώ ήδη έχουν στηθεί τα πρώτα εργοτάξια. Ένα από αυτά βρίσκονται στην Κατεχάκη, όπου έχει ξεκινήσει η διάνοιξη του φρέατος από το οποίο θα μπει ο πρώτος «μετροπόντικας» στις αρχές του 2023.

Καινοτομία αποτελεί το γεγονός πως οι συρμοί θα είναι υπεραυτόματοι χωρίς οδηγό και η λειτουργία τους θα ελέγχεται από το Κέντρο Ελέγχου της γραμμής 4, το οποίο προβλέπεται να λειτουργήσει στην περιοχή των Σεπολίων.

Τα επόμενα τμήματα που θα τεθούν υπό κατασκευή είναι τα εξής:

  • Τμήμα Β: Γουδή-Μαρούσι (μήκους 9,6 χλμ και 8 σταθμούς)
  • Τμήμα Γ: Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη (μήκους 4,1 χλμ και 3 σταθμούς)
  • Τμήμα Δ: Άλσος Βεΐκου-Πετρούπολη (μήκους 7,5 χλμ και 6 σταθμούς)
  • Τμήμα Ε: Μαρούσι-Εθνική Οδός (μήκους 4,4 χλμ και 3 σταθμούς)

Βάσει του χρονοδιαγράμματος, το φθινόπωρο θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του φρέατος δίπλα στο 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο καθώς και στο Άλσος Βεΐκου, θα έχουν φτάσει και τα νέα υπερσύγχρονα μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων.